Tacker voor houtskelet

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik ga beginnen aan mijn HSB werkplaats en buiten mini brad tackers heb ik geen volwaardige nagelschieter, tot nu toe heb ik dit soort werk altijd gedaan met schroeven maar dit is van een veel grotere schaal. Dus ik gok dat een nagelschieter mee vele uren gaat doen uitsparen en in de toekomst nog handig zal kunnen zijn.
Het is dus voornamelijk om sls kaders aan elkaar vast te maken van 38mm dik, eventueel zou het prettig zijn moest ik daarmee ook de osb en parket kunnen vastschieten.

Ik heb al begrepen dat ik er één moet hebben van 50-90mm nagels, iets zoals de Bostitch F28WW.
Is dit gepast hiervoor, iemand ervaring met dit of andere merken en eventueel goede adressen?
 

tuoh

Oud hout
De beste nagelpistolen vind ik die van Paslode (heb er zelf drie) en voor je toepassing lijken mij deze types ideaal: de Paslode PSN 100.1 of de Paslode PSN 90. Ook de Duofast DFSN 90.1 is een zeer goede machine. Verder gebruik maken van geringde nagels, houden een stuk beter in naaldhout.

Prebena nagelpistolen zijn ook niet slecht, zijn vermoedelijk ook iets prijsgunstiger.
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
als je al een compressor e.d. hebt zou ik gaan voor een luchttacker, in aanschaf redelijk wat goedkoper dan een paslode. Mocht je toch voor een gastacker gaan lijkt de im90 van paslode me een goede voor dit werk. Ik heb zelf de paslode im65a en ben daar als afwerktacker zeer tevreden over.
 

Flat4ever

Nieuw lid
18 jan 2013
11
0
Ik heb voor vergelijkbaar werk (schuur 12,5 meter lang, 4 meter breed, goot op 2,5 meter) 45 graden dak een Paslode PSN 100 gebruikt voor de HSB frames, spanten, panlatten en wandbekleding. Dit ging supergoed en lekker snel.

De tacker is mij HEEL goed bevallen, met 100mm blanke paslodenagels (van Paslode zelf) gebruikt voor de SLS-en. Daarnaast 50 mm geringde nagels om OSB/multiplex 18mm te schieten aan de SLS-en.

Hoeveelheid tijd die we hiermee bespaard hebben is echt heel veel, met name bij het vastschieten van de wandbekleding en schetsplaten voor de spanten was dit goed te merken. In de tijd dat je 1 schroef met een slagschroeverdraaier in kan draaien, schoot ik tientallen spijkers weg. De hoeveelheid lucht die daarvoor nodig is veel mij alles mee.

Ik heb hem toen gekocht via http://hadijono.nl/
Momenteel staat die niet op de site, maar even bellen/mailen kan altijd.

Toevoeging: Helaas waren er geen geringde nagels a 100mm lang te vinden (op korte termijn) anders had ik zeker geringde gekozen. Deze zitten er onvoorstelbaar goed vast in de SLS-en
 

Flat4ever

Nieuw lid
18 jan 2013
11
0
Hier heb ik zelf geen directe ervaring mee, wel van een betonbouwer die gaspatronen gebruikte om bekistingen te schieten. Hij had het erover dat het nog een aardig dure aangelegenheid was. Met name een onderhoudsbeurd die regelmatig nodig was vond hij duur. Nogmaals, dit heb ik enkel van hem gehoord en kan ik verder niet onderschrijven.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Bij gastackers gaan de patronen best in de papieren lopen. Ik ben mede daarom geswitched naar lucht, stuk betrouwbaarder en makkelijker ook naar mijn idee.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had tijdens mijn stage gewerkt met een Paslode gastacker, best wel een indrukwekkend stuk gereedschap. Maar een perslucht model is beter want ik werk alleen in de werkplaats.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hou er rekening mee dat sommige zaken geschroefd moeten worden vanwege de constructieve eigenschappen. Bv. als OSB gebruikt wordt voor stabiliteit (bv. dakvlak), moet het geschroefd zijn. Dat is dan weer handig met een schroefautomaat.

ds5550-230v.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik kan dankzij m'n prijs bij Festool zo'n bandschroefmachine krijgen, maar blijkbaar met de gipsplaten die ik heb genomen horen speciale schroeven die ze er los in een doos hebben bijgedaan. Het is een vervelende klus maar zonde om voor één project zo'n machine nemen.
Bedankt voor de tip ivm stabiliteit, aangezien de gipsplaten aan één zijde geschroefd zullen zijn, is het niet erg dat de osb aan de andere kant genageld is zeker?
De bovenvloer in 18mm osb toch schroeven?

De tacker is besteld, een Paslode PSN 90. Bij Toolnation, niet de goedkoopste maar ik heb tegelijk nog andere spullen genomen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Volgens mij mag je een constructieve vloer best spijkeren met ribnagels. Ik denk dat praktisch altijd gebeurt. Dan doe je er een paar meer in.
Van die gipsplaatsschroeven vind ik een apart verhaal, wat is er dan anders aan die gipsplaten?
 
A

Athanor

Guest
Die werden vroeger wel met nieten vastgezet. Ik begreep van mijn gereedschapleverancier dat dit volgens bouwvoorschriften niet meer mag en er daarom geschroefd moet worden. Als je eenmalig veel moet schroeven kun je missschien zo'n automaat huren of lenen?


Fons
 

PBT

Actieve deelnemer
benchworks ik heb hier een bandschroefmachine liggen. als je wil mag hem best lenen, ik woon een 45km boven maastricht.

Als ik de mogelijkheid heb om (osb)platen te schieten doe ik dat normaal gezien altijd, gaat aanzienlijk sneller dan schroeven.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hier is hem, vandaag al binnengekomen twee dagen nadat ik de overschrijving gedaan heb.
Kon het niet laten om hem te testen, eerst twee stukken sls aan elkaar met twee 50mm geringde nagels. Die dus amper 15mm in de tweede sls steken, en toch onmogelijk om ze nog maar een halve mm uit elkaar te trekken.
Dan een stuk 18mm multiplex proberen los te trekken, dat breekt gewoon.

IMG_20150212_134219.jpg

Is het normaal dat er vonken uit de punt komen als je een nagel schiet?
En ik heb er een doos 50 en 90mm geringde nagels mee genomen, maar lees nu in de handleiding dat hierin geringde maximaal 80mm mogen zijn.
Dat stond niet uitgelegd op de Toolnation website, wat is de reden hiervoor?
 

Flat4ever

Nieuw lid
18 jan 2013
11
0
Die geringde nagels krijgt je echt slecht los, ook als het multiplex weg is heb je veel kracht nodig om ze uit het hout te trekken.

De vonken zijn normaal en worden veroorzaakt door snelheid waarmee geschoten wordt.
Volgens mij heeft de maximale lengte van geringde nagels te maken met de kracht die nodig is om deze erin te schieten.
Persoonlijk zou ik ze gewoon gebruiken overigens de 90mm lange geringde nagels.

Veel plezier met een zeer goede aankoop.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had ook zo'n indruk, omdat het hier gaat om naaldhout en osb denk ik niet dat ik de machine ga forceren.

@PBT bedankt voor het voorstel! ik denk het niet meteen nodig te hebben.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
De eerste test is dus positief, ik ben benieuwd hoe de machine bevalt op je project :D je compressor zal wel flink moeten werken denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.