Groene MDF, rakende zijwanden ongeverfd laten?

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Morgen begin ik aan inbouwkasten in 18mm mdf groen voor in mijn garage.

Deze bestaat uit modules die ik met patentbouten tegen elkaar schroef.

Mag ik ge buitenkant vd zijkanten vd corpus ongeverfd laten? De binnenkant wordt wel geverfd.
Zelfde vraag ook voor de rug(9mm dikte) vd corpus.

Alvast bedankt.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik zou wel een laag grond verf er op de zijkant smeren. Tegen het krom trekken.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Dan moet je ze wel eerst in de primer zetten.
Laatst ook gedaan,dan worden ze ook mooi,anders blijf je aan het kwasten om ze mooi dekkend te krijgen.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Bedankt voor de reacties heren.

de niet zichtbare delen zal ik dan 2x maal in primer zetten enkel. Is toch nog iets verf bespaard...
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik weet niet of het bij groene MDF ook leverbaar is, maar voor het gewone MDF zweer ik bij gegronde panelen. Scheelt enorm veel tijd en het eindresultaat van het lakverven is tot nu toe vele malen beter dan bij onbehandelde MDF-panelen.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik weet niet of het bij groene MDF ook leverbaar is, maar voor het gewone MDF zweer ik bij gegronde panelen. Scheelt enorm veel tijd en het eindresultaat van het lakverven is tot nu toe vele malen beter dan bij onbehandelde MDF-panelen.

goed om weten maar in dit geval.niet van toepassing. Heb vandaag naar de lokale,houthandel gebeld om de platen deels op maat te zagen aangezien ik jammergenoeg geen volledig plaat kan vervoeren....
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Alvorens (wat een woord) primer aan te brengen, wat is de aangewezen werkwijze? Eerst opschuren en ontvetten (met welk product) , of gewoon zonder voorbereiding beginnen verven?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb gemerkt dat eerst schuren en dan schilderen het beste resultaat geeft. Schilderen gaat dan ook makkelijker en lijkt beter te dekken. Eigenlijk zou je voor het schuren inderdaad moeten ontvetten, al moet ik eerlijk toegeven dat ik dat nog wel eens over sla.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik heb gemerkt dat eerst schuren en dan schilderen het beste resultaat geeft. Schilderen gaat dan ook makkelijker en lijkt beter te dekken. Eigenlijk zou je voor het schuren inderdaad moeten ontvetten, al moet ik eerlijk toegeven dat ik dat nog wel eens over sla.

Eerst opschuren en dan ontvetten alvorens te verven veronderstel ik toch?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Nee, dat klopt niet. Als je eerst schuurt en dan pas ontvet schuur je al het vet in het materiaal. Daarom moet je eerst ontvetten en daarna pas schuren. Stofvrij maken doe je met een stoffertje en je kan het vervolgens nog afnemen met een kleefdoekje, deze er licht overheen wrijven en zeker niet hard drukken.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Nee, dat klopt niet. Als je eerst schuurt en dan pas ontvet schuur je al het vet in het materiaal. Daarom moet je eerst ontvetten en daarna pas schuren. Stofvrij maken doe je met een stoffertje en je kan het vervolgens nog afnemen met een kleefdoekje, deze er licht overheen wrijven en zeker niet hard drukken.

ah,ok. Klinkt eigenlijk wel logisch.

bepaald product dat aangeraden is om mdf te ontvetten misschien?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ziet er inderdaad wel handig uit! Gebruik zelf meestal Universol maar zal deze ook eens kopen als ik ze zie liggen.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Heb uiteindelijk de mdf ontvet met wasbenzine en er dan primer opgezet en dat lukt zeer goed.

Zou 1 laag primer voldoen op de niet zichtbare delen? Niet dat een uurtje verven mij tevens maar aan bijna 90€ voor 2,4 liter primer gebruik ik liefst niets te veel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.