Kozijnhout frezen

bruyere

Nieuw lid
29 mrt 2010
7
0
Hallo kenners,

Als enthousiast klusser heb ik de stap genomen een oude schuur te kopen in Frankrijk en ben deze nu aan het verbouwen tot vakantiewoning.

Ik ben van plan de kozijnen zelf te maken, alleen kennen ze in Frankrijk niet het kozijnhout welke je, net als in Nederland, per meter kan kopen.

Wel ben ik nog in het bezit van 10 eiken balken van 13 x 13 x 350 cm en vraag mij af of het mogelijk is hier kozijnprofielen van te frezen.

Kan iemand mij adviseren of er bedrijven zijn (in Nederland) waar ik met dit hout terecht kan om te laten frezen?

Met groet,
Marco
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Gebouw in frankrijk, in frankrijk geen kozijnhout p/m op de markt. Wel in het bezit van eikenbalken en vragen om bewerking in NL. Ik krijg een volkomen onlogisch beeld van je vraag.

Als die balken in Frankrijk liggen dan moet je ze eerst van Frankrijk naar NL verplaatsen en dan laten bewerken in NL (volgens jouw vraag) en dan vervolgens weer terugslepen naar Frankrijk. Kan je dan gewoon niet beter hier in NL kozijnhout p/m bestellen en vervolgens vervoeren naar Frankrijk? Scheelt toch een vervoersslag van hout.

Als je de balken hier in NL hebt liggen dan snap ik je wat beter, maar desalniettemin kan je toch veel beter gewoon kozijnhout p/m kopen en die eiken balken ergens anders voor gebruiken aan de binnenzijde van het gebouw? Ik schrijf dit omdat eiken een zeer onlogische keuze is voor kozijnhout. Eiken is gewoon niet stabiel genoeg voor kozijnen. Dan kan je veel beter goede grenen of andere hardhout soort gebruiken die wel geschikt is voor kozijnen (gangbaar kozijnenhout: http://www.houtinfo.nl/main.php?unique_id=4121001001 )
 

Peter K

Nieuw lid
29 mrt 2010
3
0
In Frankrijk zijn veel kozijnen in standaardmaten verkrijgbaar.
Dat de profilering anders is dan hier in Nederland heeft te maken met de wijze waarop de muren opgebouwd zijn.
Bekijk eerst deze manier van bouwen eens en dan kom je tot de conclusie dat de nederlandse wijze van detailleren hiervoor niet de meest ideale is.

GrPr
 

bruyere

Nieuw lid
29 mrt 2010
7
0
Het hout ligt inderdaad in Frankrijk. Al het hout toegepast in/op de schuur is eiken, die lijn wil ik graag doorzetten. Als de consequentie is dat ik hout uit Frankrijk naar Nederland moet slepen en weer terug, dan heb ik dat er voor over.

Dat eiken niet geschikt als kozijnhout is, is een ander verhaal en zal ik wel rekening mee moeten houden.

Doorgaans worden in Frankrijk standaard kozijnen en ramen aangeboden en is het kozijnhout per meter lastiger te vinden dan hier. Dat de profielering anders is heeft ook te maken met de afwatering, omdat de ramen daar naar binnen draaien.

Natuurlijk is het eenvoudiger hier kozijnhout te kopen, alleen de balken heb ik liggen en alles blijft blank, maranti kozijnen steken dan zo af bij de rest.

Ik begrijp in ieder geval dat het geen goed idee is..
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik begrijp dat de profilering anders is aldaar dus standaard per meter kopen hier gaat dan niet lukken. Je zal het idd ergens moeten laten frezen maar dan denk ik dat je het beter lokaal in Frankrijk kan laten frezen/schaven omat ze daar meer ervaring hebben met hun lokaal profiel.

Verder begrijp ik dat de huidige situatie ook van eiken is, hoewel dit niet ideaal is.
Ik weet niet of je alles moet vervangen of slechts een gedeelte, maar ik begrijp je aarzeling dat je verschillende houtsoorten krijgt bij gedeeltelijke vervanging. Vaak zie je bij restauratie projecten van oude dat ze juist niet kiezen om de oude houtsoort voor kozijnen terug te plaatsen maar rucksichtloos kiezen voor kunststof of aluminium en dan gelijk alles doen om idd een evenwicht te houden.
 

Peter K

Nieuw lid
29 mrt 2010
3
0
Ik vermoed dat de schuur waar de kozijnen geplaatst moeten gaan worden gebouwd is uit brokken natuursteen met muren van ca. 60 cm dik. Deze muren worden opgebouwd als een soort spouwmuur, waarbij echter de spouw volledig gevuld is met puin, hooi, klei en andere rommel.
Bij bestaande openingen waar kozijnen vervangen moeten worden is het handiger om te kiezen voor het "franse"profiel aangezien er een verspringing in de negge van binnenkant en buitenkant zit van rondom 4 cm.
Evt. kun je bij de plaatselijke houtzagerij hout kopen en daar met een eenvoudige zaagtafel de gewenste profilering in aanbrengen.
Voor nieuw te maken gevelopeningen is het oppassen geblazen aangezien de brokken natuursteen gemetseld worden met klei i.p.v. met specie.
Bij onoordeelkundige onderstempeling is het gevaar groot dat na het uithalen van de eerste keien de rest spontaan begint te rollen en in één keer de halve muur verdwenen is, aangezien de klei geen onderling verband geeft. Kijk hiervoor ook eens op het forum van "Wonen en leven in Frankrijk" waar onder het kopje Wonen een rubriek Klussen staat opgenomen met veel info hieromtrent.
Ga alsjeblieft geen kunststof of aluminium kozijnen gebruiken want 9 op de 10 keer werkt dit als de bekende vlag op een modderschuit.
De eikenhouten balken kun je misschien gebruiken als lateien, maar maak dan de openingen niet te breed ivm. de houtzwaarte.
Veel succes

GrPr
 

martus

Actieve deelnemer
16 feb 2010
25
0
De raam profilering in Frankerijk heeft denk ik iets meer weg van deze in belgië, waar ook het raam in een sponning zit langs de binnenzijde. In Nederland zijn het meestal blokkaders? of een sponning langs de buitenkant?
 

bruyere

Nieuw lid
29 mrt 2010
7
0
Bedankt voor de bijdrage. Het zijn inderdaad natuurstenen muren van zo'n 80 cm. Openingen voor ramen en deuren zijn deels aanwezig en moeten deels worden aangebracht. Hiervoor schakelen we een lokale expert in om inderdaad het risico van instortende muren te voorkomen.

Kunststof en aluminium wordt inderdaad veel toegepast. Bij ons aan de overkant staat een 200 jaar oud huisje met kunststof toegangspoort. Verschrikkelijk!! Dat nooit. Net zo iets als mijn leistenen dak vervangen door van die kunststof dakpannen...

Overigens heb ik een hele berg oud eiken liggen, wat voorheen de stallen waren, en ik sta er echt van te kijken hoe hard dit hout nog is na zo'n 150 jaar!

Ik ga wel een 'testkozijn' maken van dat nieuwe eiken om te zien wat het doet.

Marco
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
eiken is een prima materiaal om kozijnen van te maken
dure huizen hebben vaak eiken kozijnen
wat het profileren betreft
ik weet niet hoe franse kozijnen eruit zien ,maar met een goede cirkelzaag kom je heel ver
je kan er ook prima sponningen op zagen
profieleringen worden meestal gefreest
dat kun je doen uit de hand met een goede bovenfrees en de juiste freesjes
Pennen van houtverbindingen kun je ook heel goed op een cirkelzaag maken
dus als je een kozijn eruitsloopt en doormidden zaagt ,heb je een doorsnede van de profileringen
en dan maak je het presies zo zoals het was
je hebt er wel enigen ervaring in het houtbewerken voor over
een altenatief is ,met je hout naar de plaatselijke timmerfabriek gaan en daar kozijnen laten maken
 

bruyere

Nieuw lid
29 mrt 2010
7
0
Ik heb inmiddels uit meerdere bronnen vernomen dat eiken wel geschikt is voor kozijnen en daar ga ik dan maar van uit. Ik heb zo'n 40 meter van dat hout, dus zonde als ik het niet zou kunnen gebruiken.

Ga inderdaad proberen met de circelzaag, frees, schaaf etc. wat voor elkaar te krijgen.
Een lokale timmerfabriek zoeken zou een alternatief kunnen zijn, alleen ben ik afhankelijk van die paar vakanties dat ik daar ben, en dan wil ik mijn tijd zo effectief mogelijk gebruiken. En op afstand van 1000 km dergelijke zaken proberen te regelen met bedrijven waar internet/email nog niet doorgedrongen is, is ook niet altijd succesvol. Daarom liever maar zelf doen, buiten de lol die je ervan hebt, is het ook beter te plannen.

De huidige kozijnen heb ik niet zoveel aan als voorbeeld, deze zijn erg simpel en bedoeld voor de staldeuren.

Bedankt.
 

Peter K

Nieuw lid
29 mrt 2010
3
0
Bij deze een foto van een door mij gemaakt kozijn voor een van de schuren van onze boerderij in Frankrijk.
Inderdaad destijds ook gemaakt uit in Nederland gekocht meranti kozijnhout.
Aan de buitenkant zit hij er strak in: rondom 2 mm. Aan de binnenzijde kom je het probleem tegen doordat de opening daar rondom 4 cm groter is waardoor je dus een flinke aftimmerlijst nodig hebt. Voor de schuur is het niet zo'n probleem maar voor toekomstige plannen ga ik het toch anders oplossen.
Let trouwens eens op de kantstenen en latei die het kozijn omgrenzen om het metselwerk op zijn plek te houden

GrPr

Attached files
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Vroeger werd veel eiken gebruikt voor onderdorpels van buitendeurkozijnen,wat i.v.m.scheurvorming wel bezaagd was en zonder hart er in.Hout van 150 jaar oud is onderhand wel uitgewerkt :!: Het is wel van belang dat er geen grote noesten (kwasten) inzitten en uiteraart spijkervrij is. Je zou de plaatselijke aannemer in kunnen schakelen om het hout laten zagen/schaven. :idea: Ik heb al diversen renovatie en verbouwingen in Frankrijk mogen uitvoeren ,mijn ervaring is zoek contact met een aannemer vaak hebben ze een klein machine park, waar van ik regelmatig gebruik van mocht maken.De aannemers(tjes) waar ik mee heb gewerkt waren altijd zeer behulpzaam en geïnteresseerd in de Nederlandse bouwwijzen.Na wat problemen met het juiste hout te leveren ,werd ik meegenomen naar een houtzagerij in de buurt waar mijn opgeven maten terplekken werden gezaagd en geschaafd . :)Misschien dat dit ook een optie voor je,succes ermee ;)

m.v.g. Geurt


------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer--------
 

bruyere

Nieuw lid
29 mrt 2010
7
0
Ziet er goed uit Peter. Bij mij zijn ook sommige openingen voorzien van schuin aflopende hoekstenen. Sommige zijn recht, zoals je op de foto kan zien. Dit wordt de entree. Leuk detail is dat deze hoekstenen ooit van een kasteeltje waren welke vlakbij heeft gestaan.

Het hout welke ik voor de kozijnen wil gebruiken is overigens nieuw, dus niet 150 jaar oud.

Attached files
 

jens......

Nieuw lid
16 feb 2010
10
0
bruyere zei:
Ik heb inmiddels uit meerdere bronnen vernomen dat eiken wel geschikt is voor kozijnen en daar ga ik dan maar van uit. Ik heb zo'n 40 meter van dat hout, dus zonde als ik het niet zou kunnen gebruiken.

Ga inderdaad proberen met de circelzaag, frees, schaaf etc. wat voor elkaar te krijgen.
Een lokale timmerfabriek zoeken zou een alternatief kunnen zijn, alleen ben ik afhankelijk van die paar vakanties dat ik daar ben, en dan wil ik mijn tijd zo effectief mogelijk gebruiken. En op afstand van 1000 km dergelijke zaken proberen te regelen met bedrijven waar internet/email nog niet doorgedrongen is, is ook niet altijd succesvol. Daarom liever maar zelf doen, buiten de lol die je ervan hebt, is het ook beter te plannen.

De huidige kozijnen heb ik niet zoveel aan als voorbeeld, deze zijn erg simpel en bedoeld voor de staldeuren.

Bedankt.
maak jij je kozijnen maar lekker van eiken hoor, daar is hellemaal niets mis mee, sterker nog , ik heb ze veel liever van eiken als van marantie. je zegt het zelf al het hout is al oud en goed droog , dus wat let je , het trekt niet meer zo snel krom als vers eiken .

wat is er nu nog sterker als eiken ?. pas wel op met vers eiken kan nog al trekken. maar voor een schuur? dan moet het maar eens doen wat het niet laten kan . gewoon doen.
 

jens......

Nieuw lid
16 feb 2010
10
0
Ik schrijf dit omdat eiken een zeer onlogische keuze is voor kozijnhout. Eiken is gewoon niet stabiel genoeg voor kozijnen. Dan kan je veel beter goede grenen of andere hardhout soort gebruiken die wel geschikt is voor kozijnen[/quote]

ik vraag mij toch af hoe je in godsnaam bij zo,n onzin komt?.

jens........
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
je maakt me benieuwd!!
vertel eens wat meer over eiken en kozijnhout.
bas
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Peter K zei:
Bij deze een foto van een door mij gemaakt kozijn voor een van de schuren van onze boerderij in Frankrijk.
Inderdaad destijds ook gemaakt uit in Nederland gekocht meranti kozijnhout.
Aan de buitenkant zit hij er strak in: rondom 2 mm. Aan de binnenzijde kom je het probleem tegen doordat de opening daar rondom 4 cm groter is waardoor je dus een flinke aftimmerlijst nodig hebt. Voor de schuur is het niet zo'n probleem maar voor toekomstige plannen ga ik het toch anders oplossen.
Let trouwens eens op de kantstenen en latei die het kozijn omgrenzen om het metselwerk op zijn plek te houden

GrPr

Waarom steek je het schrijnwerk niet achter slag?
 

bruyere

Nieuw lid
29 mrt 2010
7
0
@jens...........

Logica doet hier niet ter zake, anders was ik nooit een project 1000 km van huis gestart...

@Bas

Voor wie is die vraag?
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
vraag was voor Jens.....
hij verklaarde iets als onzin, vind het wel leuk om te weten waarom dat zo is. (ik probeer zo veel mogelijk te leren van dit forum)
Bas
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Peter K zei:
Bij deze een foto van een door mij gemaakt kozijn voor een van de schuren van onze boerderij in Frankrijk.
Inderdaad destijds ook gemaakt uit in Nederland gekocht meranti kozijnhout.
Aan de buitenkant zit hij er strak in: rondom 2 mm. Aan de binnenzijde kom je het probleem tegen doordat de opening daar rondom 4 cm groter is waardoor je dus een flinke aftimmerlijst nodig hebt. Voor de schuur is het niet zo'n probleem maar voor toekomstige plannen ga ik het toch anders oplossen.
Let trouwens eens op de kantstenen en latei die het kozijn omgrenzen om het metselwerk op zijn plek te houden

GrPr

Ben jij wel zeker dat die raam goed zit? Zoals al eerder vermeld, is Nederland een uitzondering wat betreft ramen (ik heb ooit de vraag gekregen van een ramenbedrijf om voor de nederlands markt hun sofwtare aan te passen...) .

Is het niet de bedoeling dat de raam langs binnen wordt geplaatst en groter is dan de opening langs buiten (in Belgie praten we over de 'dag' niet over de sponning) en netjes de dag opvult (4cm over?). In Frankrijk zal het wel dezelfde bouwwijze zijn als bij ons in Belgie we hebben nogal wat geerfd via Napoleon :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.