Boesch Junior 1968

Smarius

Nieuw lid
3 aug 2014
15
0
Berkel Enschot
Dag forumleden,

al enige malen het forum gelezen en met bewondering verschillende projecten voorbij zien komen.
Al heb ik weinig kennis van houtbewerking, toch zie ik het als een mooie hobby om deze boot op te knappen.
Voornamelijk het onderhoud, waterdicht maken en waar nodig het aan te passen en er nog vele mooie tochtjes mee te maken.


image.jpg



Sinds een klein half jaar hebben we een oude Boesch Junior uit 1965.
De boot lekte helaas bij aankoop (hierdoor was de bilge in een slechte staat). De verkopende partij had hier geen melding van gemaakt en ik had het ook niet gezien vanwege de dubbele bodem waardoor het zicht op de bilge ontbrak.

image.jpg

De hele bilge heb ik vet en vochtvrij gemaakt, geschilderd met Epifanes primer en vervolgens met bilge verf.

image.jpg

Het lek aan de buitenzijde is hopelijk nu ook gedicht? Met epifanes kit voor onder de waterlijn de rand behandeld en vervolgens er overheen geschilderd met onderwaterverf.
ik hoop dat dit ook de goede volgorde is geweest of was het beter, eerst afwerken, verven en daarna pas de kitlaag?

Bijgevoegd foto van de Boesch, bilge voor en na behandeling.
 
Laatst bewerkt:

Smarius

Nieuw lid
3 aug 2014
15
0
Berkel Enschot
Als de bilge langere tijd nat geweest is, is het hout dan nog wel in goede staat?
Merkte dat het hout zachter was geworden toen het nog vochtig was. Is het houtwerk dan nog wel goed?

Hoe lang gaat een bodem mee bestaande uit houten platen zoals deze boot? Begrijp dat het verschilt per boot en onderhoud daar aan?
 
Laatst bewerkt:

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Leuk bootje! :)

Die bodem geeft inderdaad wel wat reden voor bezorgdheid. Waterdicht is 1 ding, maar als je er 50pk achter gaat hangen dan kan ik me voorstellen dat het allemaal ook graag structureel een beetje stevig wilt hebben.
Voor mij als amateur ziet het er allemaal niet zo heel dramatisch uit, Ik heb op het forum al eerder heel mooie gerestaureerde boeschen langs zien komen dus er zijn hier ongetwijfeld deskundigen die daar wat zinvollere dingen over kunnen zeggen.
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
De Boesch Junior is niet door Boesch zelf gebouwd, maar in licentie door de Helbling Werft in Zwitserland. Ik heb er ook nog nooit 1 van dichtbij gezien dus weet ook niet hoe de bodem is opgebouwd.
Als de spanten en de spiegel structureel nog goed zijn kun je de boot natuurlijk gewoon zo gebruiken en er van genieten!
Als je de boot voor langere tijd wilt houden kun je er een keer tijd en geld in steken om de bodem weer perfect te krijgen.

Succes, Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.