Kolomboor reviseren, een aantal vraagjes...

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Vaak worden die trillingen door de v riem veroorzaakt. Er zijn v riemen die uit allemaal losse in elkaar gehaakte segmentjes bestaan. Die zouden er minder last van hebben, maar ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee. Ze worden ook vaak voor draaibanken gebruikt. Door de trillingen van de v riem krijg je een tekening in je draaiwerk. Als je de ram kan heen en weer bewegen in de behuizing is dat vaak door een te ruime passing of slijtage. Op veel machines is dit niet na te stellen. Bij oudere of duurdere machines zit er vaak een sleuf in de behuizing, waar een strip kunststof of aluminium in zit. Die kan je met stelbouten iets strakker zetten, waardoor de speling opgeheven wordt.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Die riemen worden ook wel op kolomboormachines gebruikt maar niet vaak. Je kan ze namelijk zelf in lengte maken en dat gaat met de andere v-snaren vooral de dunne wat lastiger.
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
@ Chevy 66
Dat het trillen door de v-riemen komt , lijkt me sterk omdat ik denk dat de massa van de riemen te klein is om een zo'n grote massa van kolom (70mm) en het gewicht van de tafel in trilling te brengen . Maar ik heb geen ervaring met trilling veroorzakende riemen . De riemen die er nu opliggen zijn nieuw . Ik heb al zitten denken dat de rotor van de motor , om één of andere reden , in onbalans is .Wat de speling betreft : Ik had het over de axiale speling( in de lengterichting v/d/ spindel) en niet de radiale speling waar jij op bedoelt . Ik beweeg dus de ram verticaal op en neer , waarbij de aanslag vrij is van de bovenbouw . Ik meet 0.7 mm en dat lijkt weinig , maar wanneer je zo voelt lijkt het veel meer .

Maar ik wil het draadje van Rizz niet kapen en zal mettertijd verslag doen c.q. raad vragen bij het oplossen van het trillingsprobleem .
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
@ Chevy 66
Dat het trillen door de v-riemen komt , lijkt me sterk omdat ik denk dat de massa van de riemen te klein is om een zo'n grote massa van kolom (70mm) en het gewicht van de tafel in trilling te brengen . Maar ik heb geen ervaring met trilling veroorzakende riemen . De riemen die er nu opliggen zijn nieuw . Ik heb al zitten denken dat de rotor van de motor , om één of andere reden , in onbalans is .

Toch wel, Jan, het ligt erg aan het type riem wat je koopt. Vaak zit er op de las een verdikking en een ongelijkheid, waardoor de boel gaat vibreren. Ik heb dat gehad met m'n zelfgebouwde vandikte schuurmachine. Die bonkte en schudde er op los, totdat ik 's wat meer geld aan een betere riem uitgaf. Toen was het weg.. Een best wel extreem verschil.
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
@ Richie , Ik wilde er eigenlijk nog niet aan beginnen en doe dat ook niet , maar ik was vanavond toch in het schuurtje en heb even de kap losgemaakt om de riemen /riemlas nader te bekijken . Ik kon géén las ontdekken , evenmin andere onrechtmatigheden . De riemen komen uit Roemenië ! Ik heb toen ook de machine ( zonder riemen) aangezet en wat ik al eerder vermoedde lijkt waar te zijn . Het spul rammelde er vrolijk op los . Wel constateerde ik dat de tafel wat minder trilde . Dat zou dus wellicht wijzen op slechte riemen . De motorpoelie vastgepakt en die kon ik zijdelings op en neer bewegen , dus dat worden nieuwe motorlagers , iig . Je hoort ook een hoop gerommel als je met je oor vlakbij de motor luistert . Nee , die vind ik niet fijn draaien .
Maar ik laat het voorlopig zó , de prioriteiten liggen even ergens anders . Zoals ik eerder meldde , zodra ik er tijd voor heb zal ik over deze trillingsperikelen én eventuele oplossing verslag doen .

Hoe staat het eigenlijk met jouw Huvema ?
Succes met de gitaarbouw !!
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Het trillen kàn door riemen veroorzaakt worden, natuurlijk zijn er ook nog andere oorzaken mogelijk.. :)

Mijn Boor staat er nog steeds werkeloos. Nadat ik de nieuwe had teruggebracht heb ik een bovenfrees een een nieuwe schroefboor gekocht, krijg het er niet meer doorheen om nu ook nog €500 aan een kolomboor uit te geven.. :) Komt wel, heeft niet de hoogste prio..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Joa joa, vandaag dan toch echt bij Chevy66 langsgeweest. Erg gezellige middag gehad en een hoop geleerd! Na wat kleine dingetjes gefixt te hebben aan het meten toegekomen. Blijkt dat de spindel wel een kleine afwijking heeft, zo'n 0,06 mm, maar de morseconusopname gooit daar nog een schepje bovenop. een cm of 2 onder de boorkop loopt de afwijking al op naar tegen de 0,3 mm, laat staan als je aan het einde van een boor bent.. Kan de spindel laten ruimen of de boor op MP gooien.. Daar ga ik nog ff over nadenken...
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Op MP donderen zal je eerlijk moeten vermelden dat er een slinger in zit om gezeur achteraf te voorkomen. Laten opruimen moet je kijken wat daar de kosten van zijn, als dat meevalt zou ik zeker daarvoor gaan mits je tevreden bent over de kolomboormachine.
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Hieruit blijkt maar weer : meten is weten :D Ik begrijp best wel dat niet iedereen een meetklok met standaard heeft en in staat is op de juiste manier te meten . Met Chevy 66's hulp weet je nu in ieder geval waarin het probleem zit. Spindel afwijking van 0,06 mm lijkt mij bij een oudere machine best acceptabel , de andere waarde niet . Even voor de duidelijkheid : met "onder de boorkop " bedoel jij wellicht de massieve bovenbouw van de machine ? Voor mij is de boorkop het klemgedeelte waar de boor in wordt vastgezet met sleuteltje of met de hand bij een snelspan kop . Veel wijsheid bij de juiste keuze van hoe nu verder .
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Onder de boorkop is onder de boorkop, dus met iets in de boorkop. Daarom dus ook gemeten aan de spindel, boven de boorkop dus en direct onder de behuizing, daarna de andere meting.. die 2 metingen liggen een cm of 10 uit elkaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.