Kolomboor reviseren, een aantal vraagjes...

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
I&%#^$@%^%&(&^)*&^^%$@

Bovenstaande moet flink wat gevloek weergeven..

Vandaag naar Culemborg gereden om een nieuwe Contimac CH16 te gaan bekijken. Een bevriende gitaarbouwer heeft dezelfde en was hier zeer tevreden over, dus.. Het demo exemplaar zag er goed en solide uit, liep netjes en zonder trilling. Dus heb ik er 1 gekocht.. Thuisgekomen meteen in elkaar gezet Het exemplaar wat ik dus hier heb trilt als een malle en er is een stuk uit het spindelhuis gebroken.. Die kan dus weer uit elkaar en terug.. Dan dus toch maar een Optimum.. Die zijn wat steviger en de nieuwere series hebben zeer goede reviews. Ik baal als een stekker, dat mag ik best zeggen.. Het is toch allemaal niet niks, die bedragen...
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Je hebt er ook geen geluk mee he. Moet ik nog langs komen met boor? Heb alleen bitter weinig tijd huishouden kids en klussen :p maar moet wel een moment kunnen prikken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Je hebt er ook geen geluk mee he. Moet ik nog langs komen met boor? Heb alleen bitter weinig tijd huishouden kids en klussen :p maar moet wel een moment kunnen prikken.
Nee, dat hoeft niet meer. Ben klaar met de oude. Alles is krom aan dat ding. Nu met de morseconus en boorkop van de nieuwe is de afwijking niet anders. Maar het ligt echt niet aan de boorkop, daar ben ik intussen 100% zeker van.. Men bedoelt het goed hierboven, maar ik zie wat ik zie en voel wat ik voel. Als je de boel onder de kap tekeer ziet gaan, snap je het wel..
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Weer een huil verhaal. WAT SLINGERT ER NOU? Wat heb je nu gemeten? Als je weet wat er slingert, weet je ook hoe je het moet verhelpen. Een verzameling oude meuk aanleggen gaat het slinger probleem van je eerste boormachine niet oplossen. Ik heb het al eerder aangeboden, gooi dat ding in de auto en kom langs. Krijg je koffie en uitsluitsel wat er nou aan je machine mis is.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Weer een huil verhaal. WAT SLINGERT ER NOU? Wat heb je nu gemeten? Als je weet wat er slingert, weet je ook hoe je het moet verhelpen. Een verzameling oude meuk aanleggen gaat het slinger probleem van je eerste boormachine niet oplossen. Ik heb het al eerder aangeboden, gooi dat ding in de auto en kom langs. Krijg je koffie en uitsluitsel wat er nou aan je machine mis is.

Ik zou het erg op prijs stellen als je je toon wat tempert en erop vertrouwt dat mijn oordeel juist is. Er zit een korte holle as in de voorste poelie, die is krom. Daarnaast is de motoras ook krom en de middelste poelie staat er ook niet recht in.. Het ding heeft jaren niet in lijn gestaan èn met slechte lagers. Mijn fout en ik had het ding in eerste instantie al niet moeten kopen, maar toen was ik nog echt heel groen.. Ik hoef niet te meten, het hele apparaat stuitert als een dolle. En dat komt niet door een kromme morseconus.. Zeker niet nu ik er een andere in heb gehad en waarempel, het gestuiter niet weg is??? Rara, hoe kan dat??? Als je niet normaal kan reageren, doe dat dan niet.. En doe me niet af alsof ik een klein kind ben die z'n zin niet krijgt.. Ik mag dan geen expert zijn, ik ben niet achterlijk..
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Je komt zelf elke keer met een zielig verhaal. Ik ben een metaalman en zie geen enkel probleem in je misere. Als iets krom is dan richt je het. Alles wat je daar voor nodig hebt is een stuk pijp, wat geduld en een meetklok. Zelfde geldt voor het middelste asje . Lagers eraf, stuk pijp erop en buigen tot hij recht staat. Is er te veel weerstand dan zet je de fakkel er op. Is de booras verbogen door een of andere oorzaak . Je kijkt waar hij uitgerekt is en legt er daar een paar lasrupsen op totdat de as weer mooi rondloopt. Daarna slijp je het overtollig materiaal weg , vijl de restanten vlak met het oppervlak van de as, schuurpapiertje en je hebt weer een werkende boormachine. Heb je wat aan deze reactie?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Je komt zelf elke keer met een zielig verhaal. Ik ben een metaalman en zie geen enkel probleem in je misere. Als iets krom is dan richt je het. Alles wat je daar voor nodig hebt is een stuk pijp, wat geduld en een meetklok. Zelfde geldt voor het middelste asje . Lagers eraf, stuk pijp erop en buigen tot hij recht staat. Is er te veel weerstand dan zet je de fakkel er op. Is de booras verbogen door een of andere oorzaak . Je kijkt waar hij uitgerekt is en legt er daar een paar lasrupsen op totdat de as weer mooi rondloopt. Daarna slijp je het overtollig materiaal weg , vijl de restanten vlak met het oppervlak van de as, schuurpapiertje en je hebt weer een werkende boormachine. Heb je wat aan deze reactie?

Daar heb ik inderdaad wat aan, is wat concreter en een mooie aanvulling. Maar nogmaals, omdat jij behept bent met een zo fantastisch vermogen om zaken op deze manier te repareren, geeft je nog niet het recht om mensen zo af te zeiken. Daarnaast doe je een berg aannames die in eerste instantie al niet kloppen, en dan verwijs ik naar je eerste, al niet al te vriendelijke reactie.. Je zal ongetwijfeld in staat zijn deze machine te repareren, maar ik ben er klaar mee en koop liever wat nieuws. Dat dat dan geen garantie voor succes is, blijkt nu wel weer, maar die kan ik terugbrengen en een nieuwe meekrijgen. Of m'n geld terug en even doorsparen.

Zoals mijn oma altijd zei: je kan beter stroop smeren als stront smijten
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik wens je het allerbeste met je nieuwe aankoop. Ik zit je niet af te zeiken. Ik heb van een afstand zonder echt concrete informatie, je proberen te helpen met het oplossen van je probleem. Volgens mij is de bedoeling van een forum om kennis te delen en mekaar daar mee te helpen. Je kan nou eenmaal niet alles weten. Als je mijn toon van reageren niet bevalt dan bij deze mijn verontschuldigingen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Nou Ja, blij dat we dat dan uit de lucht hebben.. Ik ben wat teleurgesteld vanwege m'n nieuwe aankoop en stond daarom wat meer op scherp.....
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik vind dit een uitstekend voorbeeld hoe een misverstand op een goede communicatieve manier kan worden opgehelderd. Aangeven wat je hindert, proberen te begrijpen wat de ander schrijft en de gedachtenwisseling niet laten ontsporen, maar weer een dialoog zoeken.

Complimenten mannen!

Zoek elkaar maar eens op op de Open Dag Hout:)

Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Dat is het nadeel van een forum. Als je teksten moet typen, laat je al snel delen weg. Daardoor lijkt het misschien dat iets onvriendelijk bedoeld is, terwijl dat niet zo is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
En Je bent nog steeds welkom met je boormachine. Je hebt hem toch al, kan je hem net zo goed werkend maken. Ik ben niet zo gauw op mijn tenen getrapt hoor.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
En Je bent nog steeds welkom met je boormachine. Je hebt hem toch al, kan je hem net zo goed werkend maken. Ik ben niet zo gauw op mijn tenen getrapt hoor.

Fijn te horen.. Wellicht hou ik je eraan! Wat dat betreft heb ik idd weinig te verliezen... Eerst die andere terug en m'n geld terug..
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
En Je bent nog steeds welkom met je boormachine. Je hebt hem toch al, kan je hem net zo goed werkend maken. Ik ben niet zo gauw op mijn tenen getrapt hoor.

Recht door zee en klaar staan om een ander te helpen, zo ken ik Chevy....
Lees mijn draadje van de draaibank maar eens, daar heeft hij ook belangeloos de nodige uren in gestoken

Via internet is communiceren niet altijd even makkelijk, tussen verzender en ontvanger gaan alleen maar bits en bytes heen en weer die geen emotie laat zien, het is immers de toon die de muziek maakt....zonder toon ben je al snel uit de maat en zitten zender en ontvanger zomaar op 2 verschillende golflengtes

ik be
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Soms is het inderdaad beter elkaar in een PB de telefoonnummers te geven en mondeling te communiceren of via pb's. Ik had al aangeboden met een boor die kant op te rijden echter wegens vakantie's tijdgebrek etc is het er niet van gekomen.
@rizz ik zou best een keer een bakkie koffie willen komen doen :) al was het maar om elkaar in het echte leven te ontmoeten.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Soms is het inderdaad beter elkaar in een PB de telefoonnummers te geven en mondeling te communiceren of via pb's. Ik had al aangeboden met een boor die kant op te rijden echter wegens vakantie's tijdgebrek etc is het er niet van gekomen.
@rizz ik zou best een keer een bakkie koffie willen komen doen :) al was het maar om elkaar in het echte leven te ontmoeten.

Je bent altijd welkom! Stuur maar een PB met data...
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Als die boor nog in de auto getild moet worden kan ik ook helpen. Woon vlakbij en heb nog steeds de nodige verplichtingen in Waddinxveen. Oh, en ik werk in Utrecht... :)
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Ik ben nu toch eigenlijk wel benieuwd of Chevy66 het euvel had kunnen oplossen, om eerlijk te zijn:confused:

snap je beslissing, vond het een leerzaam topic om te lezen!
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Ik heb zelf onlangs via Mpl ook zo'n Huvema 16 kolomboormachine gekocht uit 1991. Uiteraard werd bij bezichtiging de machine aangezet en de bovenkap lag behoorlijk te rammelen . Bij het aandrukken van de kap was het geluid acceptabel . Na wat verdere bezichtiging besloten de machine mee te nemen . Thuis aangekomen zag ik dat er geen "borgbout" in de kap zat , was me toen ontgaan . Ik heb er toen een vleugelbout ingedraaid , maar de herrie werd niet veel minder .Nadat ik de machine zolang op de werkbank gemonteerd had ( staat nu veel te hoog) en nog eens heb laten draaien viel het me op dat de tafel erg trilde . Ook constateerde ik dat de boorspindel een axiale speling heeft van 0,7 mm ( met meetklok gemeten) , als ik deze met de hendel wat laat zakken en de spindel op en neer beweeg. Ik ben dus van plan om de machine te demonteren en te kijken wat de oorzaak van de trilling is , zodra ik daar tijd voor heb .Ben nu druk bezig met een freestafeltje te maken om op de workmate te zetten . Ik kan me goed vinden in de gedachtengang van Chevy 66 , niet weggooien , maar proberen het te repareren ( indien mogelijk) . Ik heb dat mijn hele werkzaam leven mogen/moeten doen . Al bij al vond ik dit topic zéér interessant en zeer toepasselijk voor mijn situatie .

En Rizz , zeer interessant ook om te zien dat je zelf je gitaren bouwt .Jaloers :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.