Kolomboor reviseren, een aantal vraagjes...

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Geljik maar nog wat werk verzet, nu kan ik echt niet meer terug! De middelste pulley is er zo uit te schroeven en na het loswrikken van een blijkbaar half vergane klemring, die nu in stukjes ergens in m'n werkplaats ligt, de boel met wat extra overtuiging van het asje afgekregen. Daarop met de hierboven gegeven tips met een dop 14 de lagers er met beleid uit getikt.. Had niet gehoeven, maar ik wilde alvast wat doen.. het asje heeft wat schade, of is niet helemaal lekker gedraaid af fabriek, ik ga er vanuit dat dit geen problemen gaat geven. Maar dat de lagers vervangen moeten worden, is heel erg duidelijk nu..

IMG_20170824_160415 by Richie H, on Flickr

Daarnaast ook de boorkop een poetsbeurtje gegeven...

IMG_20170824_160431 by Richie H, on Flickr
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ik verwacht de lagers van de week ergens, die heb ik bij de lagerboer besteld.. Verwarrend allemaal hoor.. Heb iig afgesloten lagers, maar hoe dat nou precies zit met die spelingsklasses.. Alleen C3, wat dus een vrij lage klasse is, staat vermeld, de rest niet..

Iig, daarop wachtend, heb ik vandaag toch even wat gepoetst.. Op de laatste foto van de vorige post zie je wat het was...

20170828_143858
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik verwacht de lagers van de week ergens, die heb ik bij de lagerboer besteld.. Verwarrend allemaal hoor.. Heb iig afgesloten lagers, maar hoe dat nou precies zit met die spelingsklasses.. Alleen C3, wat dus een vrij lage klasse is, staat vermeld, de rest niet..
Volgens mij heb je een nauwere tolerantie dan C3 alleen nodig als je een hoogwaardige draaibank of freesbank of zo iets herstelt, niet voor een reguliere houtdraaibank of kolomboor.

Hier staat een uitgebreide uitleg over axiale en radiale tolerantie en wanneer wat nodig is:

https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=14624
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Volgens mij heb je een nauwere tolerantie dan C3 alleen nodig als je een hoogwaardige draaibank of freesbank of zo iets herstelt, niet voor een reguliere houtdraaibank of kolomboor.

Tot die conclusie was ik zelf ook al gekomen, iets met praktisch denken en niet gehinderd worden door enige vorm van kennis.. Goedgelovigheid, dat kan ook.. :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Het is helaas, het probleem is niet verholpen, het lijkt wel erger geworden.. Deze is helaas rijp voor de schroothoop.. Na de vakantoe maar s kijken voor een nieuwe...

Bedankt voor het meekijken!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Vaak heeft de ram ruimte in de behuizing. Dit is bij dit soort boormachines niet te stellen. Voor het meeste boorwerk is deze machine nog prima te gebruiken. Zeker in hout.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Ik had je filmpje net gemist. Heb je ook een nieuwe boor met morseconus in de machine gehad? Het lijkt er op dat je boorkop niet recht op de as zit.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ik had je filmpje net gemist. Heb je ook een nieuwe boor met morseconus in de machine gehad? Het lijkt er op dat je boorkop niet recht op de as zit.

Ook zonder boorkop zie je de spindel dezelfde beweging maken. Iemand anders via Facebook vroeg hetzelfde nl en dat heb ik net even goed bekeken.. Zodra de boor nl in het werkstuk zit (en dit vaststaat), staat hij stil en is stabiel..

Hier is niet goed mee te boren. Als ik deze wil gebruiken voor de gitaarbouw, heb ik wel echt iets met meer precisie nodig
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Wat slingert er nu? Heb je een nieuwe boor direct in de morseconus geplaatst? Als de nieuwe boor ook slingert, dan is in de fabriek de morseconus in je as niet recht geruimd. Is niet erg waarschijnlijk, maar is simpel op te lossen door de as in een draaibank te zetten en het gat na te ruimen. Waarschijnlijker is het dat de boorkop iets scheef zit op de morseconus as. Op te lossen door een bezoekje aan hbm. Koop een nieuw asje en een nieuwe boorkop. Als je een meetklok gebruikt kan je simpel zien wat er niet rond loopt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Het hele spindelhuis slingert.. Ik krijg het niet goed op video, maar ik weet iig zeker dat het niet aan de boorkop ligt.. Ik heb de kracht van de slinger wat kunnen beperken door de hoogte van de poelies wat preciezer uit te meten, daardoor looptie wat vrijer en maakt het iets beter, maar de slinger blijft.. Boortje is nieuw, maar ik ga er niet nog meer geld insteken.. Ben al aan het zoeken naar een nieuwe, op de 1 of andere manier schijn ik geen geluk te hebben met 2e hands aankopen.. En dan heb ik het niet alleen over deze.Ik ben er een beetje klaar mee, dus elektrisch gereedschap wordt alleen nog maar nieuw aangeschaft..
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
je kan nog even proberen de conus van de boorkop zelf om te draien in de as, je kan m een halve slag draaien, had ik met mijn gude ook last van, was maar een hele kleine afwijking maar daarna is tie spot on.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Je loopt te klagen, maar je hebt nog niets gemeten. De meest simpele controle als je geen meetklok hebt, is een nieuwe boor MET MORSECONUS direct in de spindel te plaatsen. Als die mooi rondloopt, weet je dat het probleem in de plaatsing van de boorkop op de as zit. De boor die je in je filmpje laat zien, beschrijft een cirkel, dus is of de as van de boorkop krom, of de boorkop zit niet lekker op de conus. Als je de moeite wil nemen om de machine mee naar utrecht te nemen, ben je welkom in mijn werkplaats. Dan kunnen we er een meetklok op zetten en weet je waar het probleem zit. Het is zonde om na al je werk op te geven.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Je loopt te klagen, maar je hebt nog niets gemeten. De meest simpele controle als je geen meetklok hebt, is een nieuwe boor MET MORSECONUS direct in de spindel te plaatsen. Als die mooi rondloopt, weet je dat het probleem in de plaatsing van de boorkop op de as zit. De boor die je in je filmpje laat zien, beschrijft een cirkel, dus is of de as van de boorkop krom, of de boorkop zit niet lekker op de conus. Als je de moeite wil nemen om de machine mee naar utrecht te nemen, ben je welkom in mijn werkplaats. Dan kunnen we er een meetklok op zetten en weet je waar het probleem zit. Het is zonde om na al je werk op te geven.

M'n eerste reactie is om in de weerstand te schieten.. Ik zie toch wat ik zie aan de ram, die dezelfde beweging maakt zonder boorkop.. Maar je hebt gelijk, ik heb nog niets gemeten; ik ben notabene onderzoeker! Ik zal 's zo'n boor halen bij HBM, dat tientje kan er ook nog wel vanaf en even kijken of ik een meetklokje hier van m'n werk mee kan nemen.. Een wellicht gooi ik 'm idd achter in de auto, het is altijd handig om er met iemand naar te kijken die er meer verstand van heeft. Het is wel dat ik dat ding niet in m'n eentje kan tillen, hij is best gewichtig...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Nou ja Rizz, bedenk maar dat het weggegooid geld is als je nu stopt. Maar als je nog even doorzet en uitzoekt wat er echt aan de hand is, leer je er wat van en is het wellicht zijn geld wel waard geweest.

mvg
kklaas0639
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
@rizz, ik woon in Leiden kan best langs komen om te tillen , heb ook boren die conisch zijn ;) en ik denk dat die ook wel in de jouwe passen. Zwerft ook nog wel ergens een spie om het eruit te rammen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.