Meerdere planken aan elkaar verbinden

robinkuh

Nieuw lid
7 feb 2015
2
0
Hallo,

Als ik bijvoorbeeld 2 a 3 planken van 1 meter lang met elkaar verbind met behulp van vingerlas constructies als deze
stepped_assmebled.jpg

Heb ik dan een plank met dezelfde sterkte als dat van een plank van 3 meter massief hout ? (Uiteraard dezelfde afmetingen).
Ik heb namelijk altijd geleerd dat houtlijm sterker is als het hout zelf.

En zijn er nog regels om de verbinding zo sterk mogelijk te maken? Hoe diep moeten de vingers zijn,etc ,etc ?

Alvast bedankt voor een reactie!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik gok dat diepe tanden die eindigen in een punt effectiever zijn dan die op de foto. Op de foto heb je dwars 3 breuklijnen waar het hout met de kopse kant verbonden is, wat totaal geen sterkte geeft. Op die 3 lijnen heb je dus maar ongeveer 50% van de weerstand van de rest van de plank.

ALs ik vingerlas verbindingen uittest dan breekt het inderdaad zeer zelden op het gelijmde deel, maar altijd net erlangs waar er een deel kops hout verbonden is.
Een bijkomend probleem is er genoeg drukkracht op kunnen zetten tijdens het drogen. Niet eenvoudig bij dit soort verbindingen. De delen gewoon in elkaar lijmen zonder ze tegen elkaar te persen geeft sowieso een zeer zwakke verbinding.
 

tuoh

Oud hout
In bovenstaand geval gaat dat verhaal alleszins niet op denk ik, er is hier nu eenmaal bijna de helft van de houtvezels weg gefreesd bij beide planken, daar verhelpt de lijm niks aan omdat kopshout lijmen geen sterke verbinding oplevert. Er zitten dus twee zwakke plekken in de verbinding hier boven.

Het verhaal gaat wel op bij een vingerlas met een langwerpige driehoekige vertanding, hier zit er geen kopshout in de verbinding en dus ook, geen of nauwelijks, zwakke punten. Hoe langer de zijden van de driehoeken hoe sterker de verbinding. Aan de basis van een las met driehoekige vorm zijn er geen vezels doorgesneden, hier voegt de lijm dus wel degelijk iets bij aan de verbinding omdat alle lijmvlakken quasi langshout zijn.
Hier kan je terecht stellen dat de (lijm)verbinding sterker is dan het omliggende hout.
 
A

Athanor

Guest
Dit lijkt me nu juist een probleem dat vraagt om een schuine las zoals we in de jachtbouw ook vaak zien toegepast. De lengte van dea afschuining moet dan 7 tot 10 keer de dikte van het hout zijn. Google maar eens op schuine las of "scarf joint".


Fons

image.jpg

image.jpg
 

tuoh

Oud hout
Fons, dat is inderdaad een zeer goede oplossing, maar niet om op industriële schaal toe te passen, daar moet het vooruit gaan, en tijd om een verbinding op te spannen en te laten drogen is daar verloren tijd. Alles moet in doorloop kunnen gebeuren of het gebeurt niet:p
Daarom zie je in de handel enkel vingerlassen, het kops afkorten en frezen, lijmen en samenpersen, en finaal vierzijdig schaven en inpakken gebeurt in één arbeidsgang en op één machine;) Bij die mannen is zelfs een stukje hout van 200mm lang bruikbaar, dit alles onder het moto "vele kleintjes maken één groot":D Je staat versteld van de snelheid van werken als je naast zo een machine staat, dat zijn veel lopende meters per minuut.
 
A

Athanor

Guest
Dat is voor seriematig werk een logische oplossing inderdaad. Wordt dan vaak met hoge temperatuur lijm gewerkt vermoed ik? Voor en kleine partij zul je naar andere oplossingen zoeken. Ik heb een gewone draagplank voor de tuinkas van mijn vrouw met domino's en bruislijm 'koud' verlengd. Werkt daar prima! Al ik wat vaker dergelijke klussen zou hebben denk ik al snel aan een bovenfreesje met V- groefjes voor het frezen van het kopshout. Moet je nog wel even een goede truc bedenken om de lijmnaad op spanning te brengen.

Fons

Zoiets bedoel ik:

image.jpg
 
Laatst bewerkt:

robinkuh

Nieuw lid
7 feb 2015
2
0
Hallo allemaal !

Ten eerste dank voor jullie suggesties en tips.

Eigenlijk komt het er dus op neer dat de schuine las verbinding de juiste keuze zou zijn om de sterkste -niet op industriële schaal- houtverbinding te krijgen ?

Groet,
Robin
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Het probleem bij veel las verbindingen is dat ze met de lijm niet goed inelkaar geperst worden, daarom zijn de vingerlassen schuin uitgevoerd
zodat als de delen inelkaar gedrukt worden de vlakken opelkaar geperst worden. Bij zo'n rechte vertanding drukken de vlakken niet opelkaar
en is de lijmverbinding slecht, bij buiging wordt de lijm dan op afschuiving belast en laat snel los.
Met goede voorbereiding is kopshout goed te verlijmen, ik doe veel lijmtesten met verschillende lijmsoorten en bij kopshout lijmen op langshout
breken met de breektest vaak de vezels uit het langshout.
 

MvD1984

Nieuw lid
11 jan 2014
12
0
Ik heb wel eens gezien dat halverwege de las nog een extra borgpen wordt aangebracht. Kan me voorstellen dat je hierdoor de verbinding makkelijker kan lijmen en dit de verbinding nog verder verstevigd. Heb hier verder zelf geen ervaring mee, maar er zijn hier ongetwijfeld mensen die hier wel iets over kunnen zeggen :D
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Er zijn veel manieren om een hout-verleng-verbinding te maken, kijk ook maar eens naar de japanse technieken, zelfs zonder lijm. Het hangt er ook vanaf met welke toepassing je je verbinding mee wil belasten.
in ieder geval heb ik weer wat geleerd met deze informatie van een schuine las.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Ik los dit gewoonlijk op door de planken te schulpen , de bekomen-smallere- stukken ongelijk verdelen, alles terug aan mekaar lijmen- al dan niet met veer of vingerlas en je hebt een langere en tamelijk stevige plank.
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.