stoel met gebogen zitting

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Weer een stapje verder, weinig foto's deze keer en het lijkt ook niet sensationeel maar ik heb vandaag de gebogen planken op maat gezaagd en er vervolgens de juiste hoeken aan gemaakt zodat ze in de juiste hoek aan elkaar kunnen worden verbonden..
Het op maat zagen deed ik op de lijmmal waar ik op de zijkant het begin en eind van de curve had aangetekend.
De gebogen plank op de mal, de markering van de mal overnemen met potlood en schrijfhaak op de plank, dan een houten klosje erop geklemd en langs dat klosje met een japanse trekzaag afgezaagd.
Gaf 6 prachtige zaagsneden door die vijf laagjes essenhout!
Het zagen van de hoeken deed ik door de gebogen plank met de bolling naar boven op een haakse grondplaat te klemmen tussen twee klosjes en dan met de formaatzaag in de hoogste stand en onder 5 graden scheefstand te zagen. Dit resulteert in een mooie geleidelijke afschuining aan de uiteinden, precies in de juiste hoek aangezien de planken onder 10 gaden gemonteerd gaan worden.
Hierbij een handmatige proefpassing die het resultaat al prachtig laat zien.
P1010910.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ziet er keurig uit.
Heel goed bezig. Het boeit me wat je hier doet.
Grote waardering van me.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
na een weekje schoolvakantie deze week weer een klein stapje verder:
gebogen planken definitieve breedte gegeven en de juiste hoek maar dat viel nu toch flink tegen: de formaatzaag kon lang niet diep genoeg komen en de rest moest met de hand vlak geschaafd en geschuurd. Daar ga ik volgende week nog weer mee verder, is nog niet naar mijn zin.
Met name het gelijk krijgen van de lengte van de zaagsnede aan de middenplank en de flankerende planken is een karwei: met mijn mal gaat het prima om de beide zijplanken identiek te krijgen, maar de middenplank wordt aan beide zijden gezaagd en dat is erg kritisch en daarvoor is mijn mal minder geschikt.
P1020012.jpg
Vormstukken die ik had gemaakt om de poten onder de stoel te bevestigen, zal ik opnieuw moeten maken; de hoek erin komt niet mooi overeen met de hoek tussen de gebogen planken.
Weer een leermoment: eerst de gebogen planken verbinden en dan pas de vormstukken maken...
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Gisteren lamello's ingefreesd; een nerveus klusje op de afgeschuind kantjes. Daar waar de planken elkaar net raken 2 lamellos, per raakvlak.
Ingefreesd met de geleideplaat onder een hoekje van 5 graden en twee dunne latjes op de zijkanten van de geleiding geplakt om de lamellofrees stabiel tegen de rondingen te kunnen drukken.
Bij het scheiden van de markt (einde van de schooldag) de schalen aan elkaar gelijmd.
Gebruikmakend van wat lijmmalletjes en schuingezaagde steunbalkjes ging het proefpassen perfect.
Bij het lijmen dreigde echter de hele constructie uit de mallen te kruipen en op te bollen. Een inderhaast aangebrachte schoor naar het plafond bracht uitkomst.
P1020049.jpg
Vanmorgen de schaal uit de klemmen gehaald: valt zeker niet tegen: het effect is geweldig en de kleine naadjes en ongelijkheden schuur ik nog wel weg.
P1020052.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Wat een mooie stoel begint dit te worden. Leuk hoe je het wordingsproces met ons deelt!
ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Deze week de stoel gebogen zitting netjes geschuurd, wordt steeds beter.

P1020060.jpg

Daarna Ramba moeren ingeboord en gedraaid in de zitting,

P1020065.jpg poten in de schenkelstukken gelijmd en alles gemonteerd.

P1020108.jpg

De stoel geprobeerd, heel spannendd, maar hij geeft geen krimp, zit voor mij geweldig lekken
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Deze week de stoel gebogen zitting netjes geschuurd, wordt steeds beter.

Bekijk bijlage 28150

Daarna Ramba moeren ingeboord en gedraaid in de zitting,

Bekijk bijlage 28149 poten in de schenkelstukken gelijmd en alles gemonteerd.

Bekijk bijlage 28151

De stoel geprobeerd, heel spannendd, maar hij geeft geen krimp, zit voor mij geweldig lekken

ErnstKuhne,
Mag ik u feliciteren met het prachtige resultaat en de uitdaging die geleverd hebt.
Heel grote waardering van me en zeker heel veel respect.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het is een mooie stoel geworden!
Zeker de poten vind ik er erg goed bij passen.
Een heel mooi project.

Groeten, Raymond
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Wat een ongelooflijk mooi stoeltje is dat geworden. Eigenlijk dus stoel. Die zou ik zo in mijn kamer willen hebben. Hij nodigt uit om er in te gaan zitten en nooit meer uit te komen. Chapeau!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik volg het draadje met grote interesse, zeker een heel gaaf project
ik zou graag wel wat foto's willen zien van de bevestiging van de poten (onderkant dus)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Erg mooie stoel, maar vooral die techniek van buigen is leuk om te zien!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.