Boekenkast... met ruitjes!

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Binnenkort gaat mijn kantoortje inpanding verhuizen. Tijd om de IKEA Billy met papiermaché planken naar de stort te brengen. En aanleiding om een nieuwe boekenkast te maken.
Steekwoorden: robuust, relatief eenvoudig, maar wel met iets onderscheidends. Eigenlijk de kleine broer van dit project: http://www.woodworking.nl/showthread.php?13186-Van-muur-tot-muur-kast

Na het laten drogen, zagen, verlijmen, schaven en samenstellen van steigerplanken is dit de constructie:

foto 3.jpg

Wordt nog voorzien van een plint en een koof. Verticale plankjes zitten erin, omdat ik daar nog lades wil maken met geleiders.

Ik ben momenteel zo ziek als een hond, maar wilde vandaag toch proberen of het volgende kon: schuin frezen in vuren hout. In sommige richtingen is het hout wat... kruisdradig? Maar overall ben ik tevreden met het resultaat! Had niet gedacht dat het zo nauwkeurig zou uitpakken!

foto 1.jpg

Het ruitpatroon kom terug in de achterwand, hoewel je hier straks natuurlijk weinig van gaat zien.

foto 2.jpg
Hoofdkleur wordt waarschijnlijk RAL7006. Achterwand wil ik een contrasterende kleur geven, wellicht afgestemd op de lederen handgrepen die zich momenteel tussen China en Nederland bevinden, ergens op een boot of vliegtuig.
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Een paar weken later en de kast is af! Vanmiddag een paar foto's geschoten en het nieuwe meubel vervolgens ingeruimd. Daardoor oogt ie wel wat minder mooi, maar dan had ie maar geen boekenkast moeten worden!

DSC01440B.jpg
In de zijkanten is een ruitmotief gefreesd.

DSC01443B.jpg
Diagonaal frezen in vuren was lastig en ik heb veel moeten schuren om de vormen netjes te krijgen.

DSC01444B.jpg
De lades zijn voorzien van gekogellagerde glijstangen. Hier is ongeveer net zoveel tijd in gaan zitten als in de hele constructie van de kast!


DSC01449B.jpg
De grepen van leer en rvs komen uit China. Via Aliexpress besteld voor 6 euro per stuk. Levertijd was vier weken, dus ze kwamen net binnen toen de kast naar zijn eindbestemming ging.

DSC01450B.jpg
De twee delen die samen de kast vormen zijn verbonden met bouten en moeren. Om deze weg te werken heb ik ze verzonken in een gat ter grootte van een stoelpootbeschermer (enige wat ze bij de lokale Hubo in de aanbieding hadden dat in de verte leek op een afdekdop).

DSC01460B.jpg
Nog een keer het ruitmotief. Op de zijkanten zitten een laag grondverf en drie of vier eindlagen. Hierdoor zijn de vormen zachter geworden (het effect wat ik wilde bereiken).

DSC01463B.jpg
De plinth. Ook hier zit in het midden een ruitmotief (lijkt net alsof deze kast een centraal thema heeft).

DSC01467B.jpg
Lades vanaf de zijkant. De binnenste planken van de kast zijn slechts 1 keer gegrond en afgelakt met Sikkens BL Satura. Hierdoor is de kast wit, maar zijn de vlammen, noesten en imperfecties die verwijzen naar de houten basis van de kast mooi zichtbaar.

DSC01469B.jpg
De koof. Deze valt net over beide onderdelen en zorgt voor extra verbinding.

DSC01472B.jpg
En ja, toen moest ik hem uiteindelijk nog inruimen. Dit aangezicht is toch even wennen :)
Overigens is het plaatsen van deze kast meteen aanleiding om de rest van het houtwerk in de logeerkamer aan te pakken. Want het oude wit is nu toch wel erg... geel!
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Petje af, is zeer geslaagd. Zowel het ruitmotief als de 2 kleuren en ook de handgrepen.

ik veronderstel dat de ruiten gefreesd zijn met een bovenfrees tegen een rechte laat aan waarmee je het patroon maakt?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Dat is echt een knappe kast geworden, mooi samenhangend geheel met dat ruitjespatroon. Helemaal mijn smaak ook!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland

Ik vind hem GEWELDIG, erg gaaf, bij je vorige project al inspiratie opgedaan voor de kasten die wij nog moeten maken, maar bij deze helemaal !

Als ik bovenstaande foto bekijk is de houtstructuur duidelijk te zien (mooi !) kun je wat vertellen over het schilderen ?!
Welke soorten, wanneer en hoe geschuurd, hoeveel lagen van alles, welke soorten verf, etc !

De handgreepjes zijn ook zeer geslaagd !
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
De basis is heel simpel en met de juiste afwerking krijg je een heel mooi meubel.
Petje af!

mvg,
vincent
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Tomtesteron (en wellicht ook Rudy): de vormen maak ik inderdaad door een frees langs een metalen lat te geleiden. Vormen eerst uittekenen en de lat met lijmklemmen bevestigen en controleren of het freesbitje op twee punten op de getekende lijn valt. Dit is best bewerkelijk en moet doordachter kunnen. De lat moet immers altijd geplaatst worden op afstand zo groot als de helft van de breedte van de frees.

Toxiq: na het samenstellen van de planken schuur ik alles eerst korrel 60 en daarna korrel 150. Daarna breng ik een laag grondverf aan op acrylbasis. Dit is het huismerk van de verfhandel waar ik meestal kom (Euromat in Sittard) en zorgt voor een goede basis. De binnenkanten heb ik maar 1 keer afgelakt met Sikkens Rubbol BL Satura (dus ook acryl, geen vergeling). Gebruik een zachtere platte kwast, dan kun je met deze verf in 1 keer een egale laag aanbrengen. Ik was van plan om de binnenkant twee keer af te lakken, maar vond dit zo mooi natuurlijk uitzien dat ik het jammer vond om nog eens te lakken. De zijkanten, plinten en koof zijn wel drie of vier keer afgelakt om oneffenheden in het freeswerk minder op te laten vallen. Een truc (waar niet iedereen het mee eens zal zijn): vul de vormen met een beetje acrylaatkit en strijk alles met een natte vinger na. Hier werd mijn patroon een heel stuk strakker van. Daarna nog voldoende lagen aanbrengen. Afrylverf heeft het voordeel dat je snel lagen kunt opbouwen.

De donkere verf is Sikkens BL Magura, een extra matte variant in Ral 7021 (zwartgrijs). Achterwanden zijn in 2 keer geverfd, zonde gronden. Geen goedkope verf, maar fantastisch dekvermogen.

o ja, iedereen bedankt voor de complimenten. Dat motiveert enorm!
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Één woord, GEWELDIG!

Het ziet er fantastisch uit!

Heb je heel toevallig een tekening van deze geweldig mooie kast?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Toxiq: Een truc (waar niet iedereen het mee eens zal zijn): vul de vormen met een beetje acrylaatkit en strijk alles met een natte vinger na. Hier werd mijn patroon een heel stuk strakker van. Daarna nog voldoende lagen aanbrengen. Afrylverf heeft het voordeel dat je snel lagen kunt opbouwen.

Kun je dit uitleggen, waar smeer je die acrylaatkit op ? in de groeven van de ruiten of hoe moet ik dit zien (heb je er foto's van ?)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.