Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Krom getrokken blad verhelpen?

Hallo,
    Een kennis vroeg me om een simpele, mar toch degelijke eettafel te maken.
    Zo gezegd, zo gedaan.
    Maar blijkbaar is er 's nachts bij het drogen een spanvijs losgekomen, wat het blad toelaatte om krom te trekken.
    IMG_20150205_154954.jpgIMG_20150205_155138.jpg
    Hoe verhelp ik dit nog? Als dat mogelijk is?

Mvg!

Een mogelijkheid in dat je het hout niet juist hebt verlijmd. Als je de kopse kant tv van het blad bekijkt zie je de jaarringen. Volgens hetbboekje moet je ze om en om leggen. Het kan ook zijn dat er nog spanning in het hout zat. Mij is geleerd om niet alles , zagen en vandikte, in een bewerking te doen, maar te verdelen over een paar weken.

Om hem weer vlak te krijgen zou je de holle kant vochtig kunnen maken en op die kant op de grond leggen. De vezels aan die kant zullen dan meer uitzetten dan aan de bolle kant en dan wordt het weer vlak. Om het blad vervolgens vlak te houden zou je bijvoorbeeld een stalen profiel (L, U...) in de onderkant in de breedte te frezen, vastzetten met slobgaten en dan zorgt de sterkte van het staal voor het vlak houden.

De jaarringen zitten inderdaad niet helemaal perfect. Als ik het me goed herinner, wilden ze op het HMC ook liever niet dat je het hart in een stuk hout liet, doorzagen van die plank is dan al een oplossing om te zorgen dat hij minder krom zal willen trekken.

Succes in ieder geval met het weer vlak krijgen!

Niet de spanvijs is het probleem wel het hout.
    Aan de jaarringen te zien is het een snelgroeiende naaldhoutsoort (Vuren of Douglas?) Dat, in combinatie met de zaagwijze en de vochtigheidsgraad, staat borg voor "levendig" hout. De enige manier om hier een min of meer aanvaardbaar resultaat mee te boeken is om het hout al minimaal "om en om" te verlijmen. Dus per deel het hart naar onder of naar boven draaien, zo werken de verschillende delen tegen elkaar op.
    Het eindresultaat gaat dan een min of meer vlak blad opleveren, waarom min of meer vlak? Van naderbij bekeken ga je in feite een golfplaat creëren, een combinatie van holle en bolle delen met als resultante een "vlak" blad
    Echter, hoe smaller alle delen worden hoe vlakker en stabieler het blad gaat worden. Als het esthetisch toegelaten is door de opdrachtgever zou ik het blad samenstellen uit minstens dubbel zoveel (smallere) planken, en deze zeker ook rangschikken op draadverloop.

Mvg,

André

Vraagje, zou het blad dmv stomen en opnieuw spannen ook kunnen worden rechtgetrokken? wat ik heb begrepen uit andere draadjes is dat je met stomen het "geheugen" van het het hout "reset". Klopt dit?

De boosdoener is duidelijk de middelste en de tweede van rechts !! . Oplossing 1e is : de middelste er tussen uitzagen en omdraaien .2e : het geheel demonteren en in een droogoven stoppen en wachten tot de vochtigheidsgraad onder de 6 à 7 % is . Succes .
    Met vriendelijke groeten
    Jan

Ik veronderstel dat het blad op een onderstel komt met regels tussen de poten? Ik zou het tafelblad onderaan enkele keren langs inzagen tot 2/3 van de dikte van het blad. Op de uiteinden niet doorzagen natuurlijk want dan zie je de zaagsnede op het kopshout. op deze manier reduceer je de spanning in het blad en krijg je het wel terug rechtgetrokken.

Aan de bolle kant een kachel tegen aan laten blazen. (in de zomer kan je de bolle kant ook in de zon leggen ) Dan verdampt het vocht
    uit de bolle zijde en trekt weer recht. Uiteraard wel opletten want als het te lang gebeurd gaat de plaat hol staan.
    Daarna uiteraard wel rondom behandelen om verder uitdrogen/vocht intrekken te voorkomen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lhoornweg Bekijk Berichten
    Vraagje, zou het blad dmv stomen en opnieuw spannen ook kunnen worden rechtgetrokken? wat ik heb begrepen uit andere draadjes is dat je met stomen het "geheugen" van het het hout "reset". Klopt dit?
    Nee, niet met een blad van grenen of vuren balken van deze dikte, misschien dat het bij andere houtsoorten wel lukt.

Deze balken zijn te dik en te breed, normaal gesproken zaag je het hart eruit en verlijmd ze dan om en om.
    Zoals Tuoh/Andre al aangeeft kun je het beste met smallere lamellen gaan werken om een strak en glad blad te krijgen

Het hout doodzagen wil wel eens helpen maar bij deze balken zit het hart nog in het midden en dan blijft er vrijwel altijd enige werking over wat weer kan resulteren in scheurvorming aan de bovenzijde.
    Bij vuren/grenen balken van deze breedte en dikte met het hart er nog in heb je meestal wel een probleembalk er tussen zitten in een tafelblad die net dat doet wat jij niet wilt.
    vriendelijke groet,
    Albert
    Website
    Meubelwas
    Waterbeitsen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lhoornweg Bekijk Berichten
    Nee, je gaat dan aan symptoombestrijding doen, het probleem ten gronde word niet aangepakt. In wezen is het probleem (kromtrekken) te wijten aan een niet aangepast rv gehalte van het hout voor die bepaalde omgeving. Het hout is te vochtig voor je werkplaats daarom vervormd het. Komt nog bij dat de houtsoort zelf en de zaagwijze ervan ook niet meewerken om de klus vlot te klaren.
    De kans is ook zeer groot dat eens deze tafel binnenhuis komt te staan de spanningen in het hout nog een stuk uitgesprokener gaan worden, met barsten en extreme krimp tot gevolg. Ik zou er niet van verschieten als het blad uiteindelijk zeker 15 à 25mm smaller gaat uitkomen dan het nu is!! Hou daar zeker rekening mee bij het bevestigen van het blad op het onderstel.

Nu zijn er een paar trucjes om aan dat kromtrekken een mouw te passen, zoals het om en om verlijmen van de diverse onderdelen, het opdelen in kleinere secties van de onderdelen, het doodzagen van het blad, de keuze van de houtsoort, de zaagwijze (kwartiers of dosse) etc..

Het hout verwarmen met een hittebron (liefst geen stoom) om het blad te vlakken gaat zonder probleem, maar eens terug in de ruimte geplaatst staat dat blad de dag nadien terug even krom Waarom? Door de hitte aan één zijde (de bolle zijde) droogt dat oppervlak sneller en gaat het blad vlakker komen te staan. Echter aan de echte oorzaak werd niks gedaan, het hout is in zijn totaliteit nog steeds te vochtig en gaat dus vrolijk terug keren naar zijn oorspronkelijke bollere vorm.

Mvg,

André
    Laatst gewijzigd door tuoh; 07-02-15 om 20:07.

Forum Rechten