Vraagjes over badkamer betegelen

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Ik moet noodgedwongen (agv lekkage :mad:) binnenkort de badkamer in een vakantiewoning renoveren.
Zijn er forumleden met ervaring met:

1. tegelen over bestaand tegelwerk?
2. wat is gebruikelijk: eerst de vloer en dan de wanden?
3. welke kit soort gebruiken om de werkende hoeken af te kitten?

alvast dank voor jullie ervaringen / suggesties
groet, Erik
 

PBT

Actieve deelnemer
1 ja heb ik, doe ik regelmatig
2 ik doe eerst de wanden, ik zet de onderste tegel op een latje van 12 mm welke ik later verwijder om de vloertegel eronder te schuiven (makkelijker ivm knoeien met lijm)
3 ik gebruik zelf de kit van schönox, ik gebruik hier ook de voegmortel van.
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Let op dat je tegellijm gebruik die geschikt is voor tegel over tegels, oude kit goed verwijderen en de oude tegels goed schoonmaken met een ontvetter ik gebruik altijd Bloom siliconenkit.
 

Manus

Actieve deelnemer
5 jan 2012
29
0
De oude tegels goed ontvetten met ammoniakoplossing en je kan ze voorstrijken met ardex P4. Dat maakt het oppervlak ruw, zodat je nieuwe tegels niet zakken. Pastalijm van Ardex, Schonox, Novipro..... allemaal goed spul. Hoeken met siliconenkit afkitten.
 

PBT

Actieve deelnemer
qua lijm gebruik ik altijd lip multi in poedervorm. Pastalijm ben ik zelf niet zo'n fan van, vraag me niet waarom, ben gewend met poederlijm te werken. en inderdaad goed ontvetten met amoniak, was ik ff vergeten erbij te zetten
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
@ PBT, RoTo, Manus:
dank voor jullie suggesties; we gaan morgen 'shoppen' voor tegeltje en de bijbehorende materialen...
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
De lekkage is opgelost?

Of de bestaande tegels ontvetten en voorstrijken met een voorstrijk voor niet zuigende ondergronden of de tegels opruwen met een saneerfrees.
Wat ook wel gedaan wordt als hechtlaag is een dun laagje lijm over de bestaande tegels aanbrengen, dit laten drogen en dan de tegels plakken. Maar zelf zou ik altijd kiezen voor een voorstrijk of de tegels opruwen.

Neem geen te fijne lijmkam, minstens 6 mm vertanding, maar zelf neem ik praktisch altijd 8 mm.

Ik maak een verdeling in de hoogte, zet een waterpas streep op ongeveer ooghoogte, en begin daar te tegelen, ik heb nog nooit met tegelkruisjes ed gewerkt. Behalve bij erg grote zware tegels, dan begin ik onderaan en ondersteun ik elke tegel met vulkaartjes. Ik werk dan met een lijnlaser de ik elke laag meeneem.

Ga je nog kimband toepassen in je nieuwe tegelwerk? Zou ik altijd doen, mocht je kitvoeg het ooit opgeven dan heb je dan niet direct lekkage.

Ik doe altijd eerst de wand, vloer ertussen, maar kan beide. Bij de vloertegels probeer ik in het douchegedeelte altijd te zorgen voor 100 procent verlijming, ik wil dat er een daar een massieve lijmlaag onder de tegel zit.

De grijze kleuren voegen het makkelijkst, met een antraciet, bruine of zwarte voeg is het moeilijker een goed resultaat te behalen en is ook meer werk, maar het kan wel.

Wat ook een aandachtspunt is in een badkamer, voordat de afdekkappen bij de douchekraan erop gedraaid worden is het belangrijk om daar ook af te kitten, dat is ook een punt waardoor er wel eens problemen ontstaan.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ga je nog kimband toepassen in je nieuwe tegelwerk? Zou ik altijd doen, mocht je kitvoeg het ooit opgeven dan heb je dan niet direct lekkage.

Even off topic, maar leg me eens uit wat hier nu het nut van is... als je kitnaad zou gaan lekken, loopt het inderdaad over de kimband weg, om vervolgens in je betonvloer of wand te trekken. Ik heb hier verschillende tegelzetters naar gevraagd en de meesten zien er het nu niet van in, tenzij je de gehele vloer hiermee zou bewerken zodat mocht er vocht onderkomen, het via de afvoer van de douche weg zou kunnen.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
De lekkage is opgelost?
Ja, werd veroorzaakt door het totaal ontbreken van een afdichting achter de kraan en slecht afkitten van de douchebak.


Of de bestaande tegels ontvetten en voorstrijken met een voorstrijk voor niet zuigende ondergronden of de tegels opruwen met een saneerfrees.
Wat ook wel gedaan wordt als hechtlaag is een dun laagje lijm over de bestaande tegels aanbrengen, dit laten drogen en dan de tegels plakken. Maar zelf zou ik altijd kiezen voor een voorstrijk of de tegels opruwen.
Ga inderdaad even voorstrijken, werd me gisteren ook al aangeraden

Neem geen te fijne lijmkam, minstens 6 mm vertanding, maar zelf neem ik praktisch altijd 8 mm.

Ik maak een verdeling in de hoogte, zet een waterpas streep op ongeveer ooghoogte, en begin daar te tegelen, ik heb nog nooit met tegelkruisjes ed gewerkt. Behalve bij erg grote zware tegels, dan begin ik onderaan en ondersteun ik elke tegel met vulkaartjes. Ik werk dan met een lijnlaser de ik elke laag meeneem.

Ga je nog kimband toepassen in je nieuwe tegelwerk? Zou ik altijd doen, mocht je kitvoeg het ooit opgeven dan heb je dan niet direct lekkage.
Ik denk dat dit - mede gezien het tegelen over bestaand tegelwerk - weinig zin heeft

Ik doe altijd eerst de wand, vloer ertussen, maar kan beide. Bij de vloertegels probeer ik in het douchegedeelte altijd te zorgen voor 100 procent verlijming, ik wil dat er een daar een massieve lijmlaag onder de tegel zit.

De grijze kleuren voegen het makkelijkst, met een antraciet, bruine of zwarte voeg is het moeilijker een goed resultaat te behalen en is ook meer werk, maar het kan wel.

Wat ook een aandachtspunt is in een badkamer, voordat de afdekkappen bij de douchekraan erop gedraaid worden is het belangrijk om daar ook af te kitten, dat is ook een punt waardoor er wel eens problemen ontstaan.
Ja, dat is dus heeeeeeeel duidelijk in dit geval... :mad:

Dank voor je suggesties !
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Je lekkage had dus voorkomen kunnen worden als er kimband toegepast was in de hoeken? Er zit dan een waterkering achter de kitnaad.
Bij het plakken van kimband strijk ik ook altijd kimbandpasta om de kraandoppen, als extra bescherming.

Ik snap ook wel dat het een dure geschiedenis is om voor 1 badkamer een rol kimband + pasta te open, maar als je later denkt van zat het er maar achter dan is dat veel vervelender. Maar je plakt een extra laag tegels omdat het huidige tegelwerk niet waterdicht is, als ik het goed begrijp?
Dan zou ik zeer zeker kimband toepassen: ontvetten oud tegelwerk, voorstrijken, kimband in de hoeken en dan tegelen, wel de droogtijden in acht nemen.

Zit het bestaande tegelwerk nog wel vast? Als je er lekkage achter gehad hebt...
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Zit het bestaande tegelwerk nog wel vast? Als je er lekkage achter gehad hebt...

Het viel mij op dat dit nog niet genoemd was.Ga met een schroevendraaier of iets dergelijks over je bestaande tegelwerk heen. Je kunt dan goed horen welke tegels er los zitten. Losse tegels Zou ik uithakken en de gaten opvullen tot gelijk niveau met het bestaande tegelwerk.

Let ook op dat mocht er nu niet tot helemaal bovenaan geregeld zijn je, als je tot hetzelfde niveau tegelt, er een behoorlijke dikke rand van het tegelwerk komt. Ik zou dan boven het bestaande tegelwerk op hetzelfde niveau brengen als de bestaande tegels.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
@Bjorn: ja, in ieder geval bij de aansluiting vd kraan heeft de vorige eigenaar totaal niet afgedicht... succes dus verzekerd. Waar het volgens mij mis is gegaan bij de afdichting tussen (metalen) douchebak en wanden is het feit dat de douchebak niet voldoende ondersteund is geweest; deze zakte ahw wat in bij gebruikt waardoor (uiteindelijk) de kit heeft losgelaten.

@JeevanBee: ja, al het losse tegelwerk is inmiddels verwijdert. Op een paar plaatsen ga ik tegels terug plaatsen waarmee de wand weer "af" is, op andere plaatsen wordt er over de bestaande tegels heen getegeld. Hiervoor moet ik inderdaad op een paar plaatsen eerst het bestaande te lage niveau opvullen (ik heb nog wat oude tegeltjes hiervoor liggen)

Zodra de klus geklaard is zal ik nog wel een paar fotootjes plaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.