Motorfundatie

A

Athanor

Guest
Beste mensen,

Even een impressie van de samenwerking tussen een metaalhobbyist en een houthobbyman. Een goede vriend van me heeft een miniatuurmotor gebouwd. (Ottomotor) Daaronder moest een houten fundatie komen om het geheel goed te presenteren. Dus ben ik aan de slag gegaan met twee blokken Appelhout en een blok Robinia. Op basis van zijn specificaties, op de 10e mm nauwkeurig natuurlijk ;) heb ik deze onderstellen vorige week gemaakt.

Fons





Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik kan er niks aan doen, maar ik vind vooral de motor erg mooi. Schitterend gewoon. Ik heb helaas de machinery er niet voor, maar heb wel één keer een Stirlingmotor gebouwd als opdracht van school. Dat fijne metaalbewerken is minstens zo mooi als houtbewerken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
tuoh zei:
Met zulk een combinatie van motor en fundatie is het enkel nog zoeken naar een machine om aan te drijven :D
Dat zat ik ook al te denken. Bij mij kwam een as met schuurpapiertjes op zodat je makkelijk gutsen kan slijpen. Kan natuurlijk ook prima met schuurpapier op een deuvel of een bezemsteel, maar als je nou tóch zo'n mooi miniatuurmotortje hebt staan...

Arthur
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Bijzonder mooi werk. Zowel de motor als de sokkel.

Het valt me op dat je aan de onderkant een ruimte open hebt gemaakt in je fundatie.
Wat is daar de reden voor? Die open ruimte lijkt van de bovenkant niet te bereiken.
 
A

Athanor

Guest
jaap zei:
Mooi stukje hout Fons, maar ook een heel fraai stukje ijzer!! Is het mechaniek zelf bedacht of uit een kit?? Heeft ie al gelopen?

jaap
@Jaap
Het motortje heeft al gelopen! Het is een project van een aantal hobbyisten die een project beschrijven voor het blad "de modelbouwer". Zij ontwikkelen CAD tekeningen en de bijbehorende stuurinformatie voor het programmeren van de (hobby?)CNC freesmachines en draaibanken. Alle onderdelen van de motor moeten dan gemakkelijk gemaakt kunnen worden. Ze maken alles zelf, ook de elektronische ontstekingsmechanismen. De drie ontwikkelaars hebben hun motor al klaar, daarom heb ik drie sokkels gemaakt.

@Janvandijk
De opening die ik aan de onderkant heb gemaakt is voor het plaatsen van het ontstekingsmechanisme en de accu's. Bij het installeren van de machine boren ze zelf nog een gaatje voor de stroomdraad naar de bougie.

@Tuoh en ArtHarg
Misschien tijd voor jullie om de modelbouwer te gaan lezen en deze machine om te bouwen naar een ingenieuze slijpmachine?? ;)

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.