Oud handgereedschapsfetishist na anderhalf jaar uit de kast

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Beste houtwurmen,
Na meer dan anderhalf jaar geregistreerd te zijn en nog langer meegekeken te hebben wordt het toch eens tijd om uit de kast te komen. In het dagelijks leven heb ik een kantoorbaan. Een paar jaar geleden hebben mijn vrouw en ik een huis gekocht. Daar moest het een en ander aan gebeuren, onder andere met hout. Want die smaak had ik al te pakken. Deurposten en sieromlijsting bijvoorbeeld. Dus ik naar de bouwmarkt, frees gekocht, ingelezen, proefstukje gemaakt en gaan!
Nu jaren later, piepen mijn oren nog steeds van die herrie en ook het stof kom ik nog steeds tegen.
Dat kan beter dacht ik.
Op dat moment ontdekte ik het forum, meer specifiek de handgereedschap sectie. Toen ging de wereld open. Alhoewel je met elektrisch gereedschap ook de meest fantastische dingen kunt maken, spreekt (oud) handgereedschap mij toch het meeste aan (dus als er iemand interesse heeft in een weinig gebruikte bosch pof 1200 bovenfrees hoor ik het graag ;)). Inmiddels is het nieuwe gebruikte gereedschap topic verreweg mijn favoriet.
Sindsdien ben ik aan het verzamelen geslagen. Inmiddels heb ik een leuke verzameling handgereedschap bij elkaar gespokkeld. Nu moet ik het nog gaan gebruiken. In huis helaas geen (veilige) plek meer, met twee dochtertjes van twee maanden en twee jaar. Daarom zijn we nu de bouw van een leuk schuurtje aan het voorbereiden. En de schetsen van een werkbankje en een Dutch Tool Chest liggen al klaar. En dan heb ik hopelijk genoeg zelfvertrouwen om aan wat kleine meubeltjes te beginnen.


Zo. Verplichting geschapen, daar kom ik niet meer onderuit.
Ik hoop nog lang te kunnen genieten van de mooie oude gereedschappen die jullie op de kop tikken (of van de stort redden, niet te geloven!) en van de enorme kennisbank die hier verzameld is.


Hartelijke groet,
Joseph
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Welkom.
Er gaat niets boven oude meuk. Overal zie je dat handgereedschap van 100 jaar of ouder dat nog gewoon gebruikt wordt. Maar de eerste 100-jaar oude Bosch pof 1200 boverfrees moet ik nog tegenkomen.
Dat kan geen toeval zijn, nietwaar? :p
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
@ Seek, dank je wel!
@ Ad, dat is nu inderdaad precies wat mij zo aanspreekt aan die oude meuk. Daarnaast vindt ik het vaak ook gewoon heel erg mooi, zet maar eens een mooie oude ploegschaaf naast die bosch:)....
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Welkom! Tja, ik vind het ook prachtig hoor die oude gereedschappen, maar het vergt wel enige oefening. Ik ga dit jaar nog een (meubelmakers)cursus doen om het werken met handgereedschappen wat meer onder de knie te krijgen.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Dat is waar. Zo'n cursus zou ik ook graag nog eens doen. Welke ga je precies doen?
gelukkig staat ook het internet vol met filmpjes met uitleg. Zelf zit ik aan te hikken tegen het hervertanden van een oude zaag. Zal nog wel even duren voordat ik die drempel over durf:p
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Leuk ik ben ook fan van oud gereedschap.
Zelf zit ik aan te hikken tegen het hervertanden van een oude zaag, Met dit soort keuzes is het vaak van, loont het de moeite, blijft het nog leuk. Een oude zaag is niet moeilijk te vinden op rommelmarkten, ik heb er al meerdere zelf weer geslepen. hervertanden is wel veel werk. Ik heb laatst toch ook weer een prize cut gekocht, dit omdat ik erg veel bouwhout met de hand moet zagen.
veel plezier met posten op forum.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
http://www.meubelmakerscursus.nl/cursus_meubelmaken/cursus.html

Deze gaat het worden denk ik. Liefste heb ik nog wat langer en intensiever (maand bijvoorbeeld) maar dat kan ik zo snel niet vinden. Meestal is het of een korte cursus, een echte absolute beginnerscursus of een studie van een of meerdere jaren. Deze cursus spreekt mij wel aan omdat je vooral met handgereedschap in de weer gaat. Filmpjes zijn inderdaad erg leerzaam, maar een goede basis door het volgen van een cursus lijkt mij erg handig.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
@ Blom3dd, gewone handzagen zijn inderdaad wel te vinden, heb er eens vijf voor €10 gekocht, daartussen zaten ook mooie oude sandvik zagen. De zaag die ik wil hervertanden is een oude Henry Disston kapzaag die ik misschien iets te enthausiast heb aangeschaft. Eigenlijk is de vertanding te grof voor wat ik er mee wil. Aan de andere kant, 't is een prachtige zaag, eentje die mij wel zal overleven, dus no regrets:cool:
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
@usernaam vergeten, leuk, deze had ik nog niet gevonden. Is als ik het zo zie ook wel aardig qua prijs. Ik geloof ook zeker dat een goede basiscursus beter werkt dan filmpjes. Maar eerst maar project schuur tot een goed einde zien te brengen..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.