Opknappen Inca Schaafbank en tafelzaag

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
Nieuwe kogellagers en een nieuwe snaar, en alles werkt perfect nu! Zaagtafel is af!
Nu de schaaftafel nog wat afwerken.
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
hallo,

leuke thread. Ik heb net eenzelfde tafel geërfd, dus waar jij nu klaar mee bent, mag ik aan beginnen.
Ooit gekocht door mijn grootvader, die ondertussen al zo'n 55j geleden is gestorven. Ik heb de man dus nooit gekend, maar ik zou het wel leuk vinden om zijn zaagtafel terug in ere te herstellen.

Ik heb er wel dat accessoire voor de langgatboor bij, maar geen standaard, en zelf geen motor.
Mijn vader heeft wel nog een elektromotor liggen waarvan hij beweert dat die zou passen. Weet er iemand aan welke vereisten zo een elektromotor moet voldoen om hier op te passen?
Voor de rest is er ook nog veel opkuiswerk te verrichten. Het blad en de boorkop draaien nog goed, maar voor de rest is er veel roest, en alle verstelmechanismen en zo lopen heel stroef.
Heb jij in je zoektocht hier een goede manier voor gevonden?

En dan ook nog een houten standaard maken om een en ander op te monteren. Ik heb er gelukkig ook de originele handleiding bij. Daar staat ook de standaard in afgebeeld. Ik zal die waarschijnlijk proberen na te bouwen.
(die handleiding behandelt trouwens niet alleen de universele cirkelzaagmachine, maar ook de vlakschaafmachine, vandikte-, lintzaag-, bandschuur-, e.a. Wie weet is er wel iemand op zoek naar zo'n handleiding, dan neem ik wel een foto of zo)

Is dit eigenlijk kwaliteit? Een zaagtafel van minstens 60j oud zal ongetwijfeld op een aantal vlakken niet mee kunnen met de huidige generaties, maar weet iemand of dit toen kwaliteit was?
Kyomity, ben jij er nu zelf tevreden van?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Groeten,
Bartel
 

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
Jules Kabas:

Ik ben héél tevreden met mijn tafelzaag. Ik heb ze nog niet zo heel veel gebruikt, en in heb nog wat werk dat ik moet doen. Maar door studies loopt een en ander vertraging op.

Qua motor: Hangt vooral van het ronde dingetje waar je band om draait af. Zorg dat dit klopt (kan je wss ook checken op je handleidingen, mocht het niet duidelijk zijn laat gerust weten!). Verder hangt het ook van het vermogen af; minder dan 500W is af te raden (da's wat ik heb) en die heeft al moeite met een dikke plaat MDF.
Dat laatste kan ook te maken hebben met het feit dat de tafel of de dwarsgeleider niet parallel zijn met het zaagblad. Persoonlijk denk ik dat het de dwarsgeleider is. Daar kan je dus nog wat werk aan hebben.

Het is geen gouden graal, maar voor hobbywerk, veel meer dan voldoende! Er zijn verschillende nadelen aan. Maar geen van de kleine nadelen wegen op tegen de nadelen van een goedkoop (<600€) nieuw toestel (imho). Er zijn ook grote nadelen (die lijst ik hieronder op), maar eens je je toestel op punt heb leer je ermee te leven en er rond te werken. Mocht je je hobby een brug verder nemen zal je waarschijnlijk wel een pak beter af zijn met een beter toestel.

De 4 grote nadelen:
- als je een schuine snede wil maken moet je je tafelblad roteren
- de snijdiepte is relatief beperkt, ik vermoed (ben nu niet helemaal zeker, kan morgen checken) dat het grootst mogelijk blad 22cm is, dus een snijdiepte van slechts +/-5 of 6cm
- de tafelgrootte is ook zeer beperkt, zelfs met het expandable blad volledig uitgeschoven
- er is maar 1 groef in de tafel, je kan ook het eind van het vastetafelblad gebruiken als 2e groef, maar goed

Al bij al, ik ben er tevreden mee. Voor het geld dat ik betaald heb kan ik niet klagen, want het is degelijk materiaal dat je kan ver-/herstellen als er iets fout gaat.
Voor hetzelfde geld koop je een zaagje met dezelfde kenmerken, maar dan wel zo gammel dat je niet recht zaagt in geen enkele richting, en als er iets aan scheelt is het een éenrichtingsticket naar het containerpark...
Als je er goed voor zorgt kunnen zelfs jouw kleinkinderen er nog mee aan de slag!

Wat ik nog wil/moet doen of aan het doen ben:
- Een crosscut sled (ik weet niet wat de nederlandse vertaling hiervan is :s) al aan begonnen, maar ik heb nog enkele onderdelen nodig...
- De dwarsgeleider OK afstellen (Ik twijfel of ik niet beter zelf een nieuwe dwargeleider kan maken met een 'klem-hendel' als vergrendeling ipv een schroef, en een bredere klem, misschien zelfs glijdend op beide geleiders)
- Dustcollection; MDF is een bitch!
- Elektro; ik heb een nieuwe kabel liggen en een schakelaar, maar voorlopig werk ik nog met een altijd aan kabel waar een familie ratten al van geproefd heeft (supersafe).

Laat zeker weten hoe het gaat! En als ik tips kan geven; graag!

Groeten

Kyomity
(Sorry voor het vele Engels, maar dat is momenteel meer m'n hoofd- dan een extra taal... Vertalers die willen helpen: much appreciated!)

PS.: Ik zie net dat je ook uit het Belgenland komt en in Gent woont. Daar ben ik nogal regelmatig dus laat weten als het klaar is, dan kom ik zeker 's kijken ;) )
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Jules Kabas.
Met Inca heb je gewoon een goede zaag.
Plaats eens een foto hiervan, dan weet ik of iemand anders wel welk type je bezit.
Ik kan in ieder geval probleemloos 6cm dik Azobe schulpen.
 

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
Jules Kabas.
Met Inca heb je gewoon een goede zaag.
Plaats eens een foto hiervan, dan weet ik of iemand anders wel welk type je bezit.
Ik kan in ieder geval probleemloos 6cm dik Azobe schulpen.

De Haan, welke motor heb jij eronder hangen, 't zal waarschijnlijk wel iets meer dan 500W zijn?
Of zou het aan m'n zaagbladen liggen (dat zijn nog de originele ChroomNickelStaal zaagbladen van Inca zelf)?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Wat voor motor ik er onder heb weet ik niet, maar ik heb er een aparte groep voor moeten aanleggen met een trage zekering op 220volt.
Ik denk toch wel boven de 2000 watt.
Ik gebruik zaagbladen van Oertli, zijn herslijpbaar.
Heb er over het algemeen een 250 24 tands universeel blad opzitten.
Ik kan dan 75 mm dik in 1 keer zagen.

Ik heb wel de Inca Major
 

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
@de Haan

Ik dacht al dat je de Major had, want een 250 blad kan ik niet steken. 2000W is inderdaad meer dan voldoende om ook wat hardhout te lijf te gaan.

Ik denk dat die Inca bladen ook wel herslijpbaar zijn. Hangt er bij mij van af wat ik precies zaag, een 60-tanden blad of een 24-tanden blad voor wat harder of dieper materiaal... Maar de zaagsnee is heel proper. Eens ik alles mooi haaks afgesteld zal hebben zal de snede nog beter zijn...
 

Pinkelpa

Nieuw lid
28 apr 2015
4
0
In het begin van deze thread is een vraag over schoonmaken geplaatst. Ben benieuwd of daar nog opmerkingen over te maken zijn: ik heb een Inca tafelzaagmachine - heeft jaren opgeslagen gestaan in verwarmde ruimte, maar nu weer van stalgehaald - en de gleuf van de dwarsgeleider is voortdurend verontreinigd, na een keer schuiven kan ik 'm al haast niet meer terughalen; de geleider laat voortdurend troep achter die ik dan weer kan schoonmaken. Iemand een goed tip voor me?
 

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
In het begin van deze thread is een vraag over schoonmaken geplaatst. Ben benieuwd of daar nog opmerkingen over te maken zijn: ik heb een Inca tafelzaagmachine - heeft jaren opgeslagen gestaan in verwarmde ruimte, maar nu weer van stalgehaald - en de gleuf van de dwarsgeleider is voortdurend verontreinigd, na een keer schuiven kan ik 'm al haast niet meer terughalen; de geleider laat voortdurend troep achter die ik dan weer kan schoonmaken. Iemand een goed tip voor me?

Ik zou WD40 spuiten in de groeven (niet te veel). Dat even laten inwerken en dan een op maat gezaagd stukje hout met een vod erom door de gleuf heen en weer halen. Misschien ook eerst een stukje hout erdoor duwen en wat heen en weer halen zodat de grootste rommel er al uit is, maar met je dwarsgeleider zou het grootste vuil er toch uit moeten zijn.

Maar er zijn wel nog wat vragen die ik me stel:
- Gaat het om een alu of een gietijzeren tafelblad?
- Welk soort vuil is het: aangekoekt houtstof, roest, verharde was

Kan je eens een foto tonen van wat de situatie is? Mijn blad was gelukkig alu, want de zaag werd helemaal niet in een droge of verwarmde plek bewaard. Maar nadat ik het vlak wat had opgeschuurd en opgenet kwam er niet zoveel rommel meer van. Ook mijn geleiders waren helemaal proper (deze heb ik gereinigd met bovenvermeldde methode).


Veel poetsplezier!
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
Ik denk dat ik weet welk model ik heb. De universal met verlengtafel.

Ik heb ondertussen ook die handleiding eens doorgenomen, en ben een stuk wijzer geworden. Waren alle handleidingen maar zo...
Zo weet ik nu dat ik een motor nodig heb tussen 0,5 en 1pk. Als ik goed gerekend heb (tenminste, de eerste de beste online converter), is dat dan tussen 373 en 746 watt.
Verder ook genoeg info om te weten welke diameter de aandrijfpoelie moet hebben.

Voor het schoonmaken heb ik ook gewoon hier en daar wat WD40 gebruikt, en op sommige plaatsen er eens licht over geweest met een koperen borstel om roest weg te halen. Ik denk dat mijn tafelblad ook die aluminiumlegering is.

hier enkele foto's. Die veiligheidskap over het zaagblad hangt er wel nog niet terug aan:

2015-04-26 11.17.07.jpg
2015-04-26 11.22.40.jpg
2015-04-26 11.17.25.jpg
 

Pinkelpa

Nieuw lid
28 apr 2015
4
0
@ kyomity
De Inca zaagmachine is de 341.017 en het blad is aluminium (-legering?), de geleider is van staal. Volgens mij een ongelukkige combinatie. De zwarte residuen zijn vermoedelijk verharde smeermiddelen, maar zijn nu weg. De dwarsgeleider blijft echter erg haperen. Ik heb gekonstateerd dat de stalen geleider niet helemaal vlak was, vermoedelijk door het te vast willen draaien van het handvat, maar dat heb ik inmiddels verholpen: afvlakken. Invetten (wat me trouwens geen werkbare situatie lijkt omdat al het zaagsel dan blijft plakken) helpt zo ongeveer 5 minuten, het terughalen van de geleider stropt telkens.
Ik vraag me af of anderen daar ook last mee hebben.
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
Het heeft even geduurd, maar ze is af geraakt.
Ik moet enkel nog een geschikte schakelaar vinden.

IMG_20150630_144006[1].jpg

@ pinkelpa
Ik merk inderdaad hetzelfde probleem. Ik heb het ook al veel kunnen verbeteren door de onderkant van de geleider wat op te schuren, maar het probleem is volgens mij gewoon dat er maar 1 geleider is.
Doordat het dwarsstuk (dat waar je het verstek kan instellen) aan de linkerkant verder uitsteekt dan aan de rechterkant (zeker met het verlengstuk met stopper), komt er torsie op de geleider en knelt hij zich vast.
Door gewoon de geleider naar beneden te drukken ter hoogte van de groef, gaat het al veel beter.
Maar dit is maar een eerste indruk. Ik moet een en ander nog gewoon worden. En indien het me blijft storen, kan ik altijd nog een nieuw (iets groter) houten tafelblad maken. Al zou dat wel wat jammer zijn.
 

Pinkelpa

Nieuw lid
28 apr 2015
4
0
Dezelfde problematiek. Je hebt gelijk met het konstateren dat de geleider in de gleuf na lange tijd te zijn gebruikt, niet meer helemaal vlak is. Dit komt bij mij door het heel vast willen draaien van het 'handvat' waarmee je het dwarsstuk onder een hoek kunt vastzetten. Precies waar het schroefdraadgat zit, maakt de langsgeleider een kleine knik. Terug'buigen' heeft geen zin, maar afvlakken wel en dat heeft bij mij in ieder geval geholpen.
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
Weet er toevallig iemand waar ik zo een reductiering kan kopen van 30mm naar 15mm? Ik vind geen zaagblad met een asgat van 15.
Ik heb er 2 originele zaagbladen bij gekregen, maar die krijg ik zelf niet scherp genoeg. Onlangs moest ik enkele stukjes beuk zagen, en die kwamen er zwart uit.
Ik zag wel al van die ringen van 30 naar 16 en van 20 naar 16, maar niet naar 15.

Het zou leuk zijn indien iemand me in de juiste richting zou kunnen wijzen.
 
Laatst bewerkt:

Pwiggy

Actieve deelnemer
18 dec 2013
51
3
Heiloo
Mooi onderstel, heb je ook de maten van het onderstel, wil voor mijn zaag ook zoiets gaan maken
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
J

Wat ik nog wil/moet doen of aan het doen ben:
- Een crosscut sled (ik weet niet wat de nederlandse vertaling hiervan is :s) al aan begonnen, maar ik heb nog enkele onderdelen nodig...

Ben erg benieuwd naar de status van de crosscut! Ik moet mijn Inca nog even van motor voorzien etc. Maar heb als eerste op mijn lijst staan om een crosscut te maken en wilde wel eens zien hoe u dat had opgepakt op de Inca :)

Grt. Ruben
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
Ben erg benieuwd naar de status van de crosscut! Ik moet mijn Inca nog even van motor voorzien etc. Maar heb als eerste op mijn lijst staan om een crosscut te maken en wilde wel eens zien hoe u dat had opgepakt op de Inca :)

Grt. Ruben

Nog maar een keer vragen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.