Opknappen Inca Schaafbank en tafelzaag

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
Hoi

Ik kocht vandaag een Inca tafelzaag (341.017.04) en een schaafbank (343.132). En die wil ik zo snel mogelijk gaan gebruiken natuurlijk.
Vooral de tafelzaag heeft wat liefde nodig, schoonmaken, oliën, ... The works.

Morgen post ik hier enkele foto's van de toestellen, scans van de bijhorende documenten als ze nuttig zijn...
Voorlopig vond ik alle handleidingen (en meer) hier terug.

Al enkele vragen die ik nu heb:
- Is de juiste benaming 'Universal' of is er een andere naam die ik beter kan gebruiken?
- Zijn er gekende problemen of zwaktepunten die ik moet weten of controleren voor ik begin?
- Tips van voorgangers die ik moet meenemen?

Stukken die ik alvast niet heb en nodig heb/zelf moet maken:
- De sleutel van de langgatboorkop
- Alle stukken die bij het langgatboorsysteem horen
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik zou hem beslist niet oliën, want hier blijft al het vuil op aankoeken.
Je kan hem vrij ver uit elkaar halen om hem schoon te maken.
Ik heb de Inca vlakbank en de Inca Major, daar heb ik een langgatboor installatie bij, ik kan daar eventueel een foto van maken.
De sleutel van de boorkop kan je gewoon bij een bouwmarkt kopen.
 

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
@de Haan: dank je voor je respons! Ik zou foto's zeker appreciëren, in het licht van het zelf maken van zo'n systeem.
Voor die boorkopsleutel, ik heb een Black&Decker boorkop, en die sleutel past maar half :/. Zou je uit je hoofd weten welk merk compatibel is?
Dank voor de tip van het oliën, maar wat doe ik met de rollagers en andere bewegende delen? Die horen toch gesmeerd te worden?

@iedereen: Ik ben echt nog 'n noob. Ik heb al wat youtubekennis, maar niks van praktijkervaring. Dus echt alle tips en uitleg zijn handig. Ik doe m'n best om rond te zoeken op het forum naar mogelijke antwoorden, maar het kan dat ik een vraag stel die al ergens anders gesteld werd. In dat geval vraag ik uw geduld en begrip!
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik zal zaterdag een paar foto,s voor je maken.
Haal de boorkop van de machine en ga ermee naar de winkel.
Kan je passen, is gewoon een standaard sleutel, is niet merkgebonden.
Als het goed schoon is glijd het wel.
eventueel WD40 gebruiken.
Mijn lagers zijn dicht.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Ter mededeling WD40 is een schraal smeermiddel wat van alles kan maar enkel voor één ding echt geschikt is, schoonmaken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Boorkop Black en decker zou Jacobs moeten zijn. Meestal hangen er maar twee of drie boorkopsleutels. Heb je een 13mm kop dan kan het ook een andere maat zijn.
 

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
Update:
De zaagtafel helemaal uit elkaar gehaald en terug in elkaar gestopt. De diepteinstelling zat vast, maar werkt nu weer vlot.
Ze trilde op een gegeven moment enorm. Maar ik had er een zaagblad op gestoken waarvan het gat een fractie te groot was. Eens ik er een correct zaagblad op stak trilde de zaag nog altijd. (eerder hobbelen dan trillen)
Na wat zoeken denk ik dat het de riem is die door het lange stilstaan zodanig vervormd is dat er nu een buiging in zit.

De Schaaftafel is een ander verhaal. De kabels waren helemaal aan het barsten en waren uitgedroogd en afgeleefd. Ik heb er een nieuwe kabel aangehangen, en de motor werkt perfect. Hier is ook sprake van een klein beetje trilling, maar ik vermoed dat het ook van de band komt. Wel is de trilling minder dan de zaagtafel, maar de staat van de schaaftafel is veel beter dan die van de zaagtafel.
Het grootste probleem dat ik momenteel heb is dat de motor in de verkeerde richting draait. Ik heb de Lijn en de neutraal al omgedraaid, maar dat heeft hetzelfde effect...
Kan iemand me uitleggen hoe ik dit kan oplossen? Ik ga ook eens op zoek op 't wijde web, en laat weten als ik een werkende oplossing gevonden zou hebben.

Hieronder ook al enkele foto's:
De_werkplek.jpgM'n werkplek... Dringend aan een uitgebreide opruimbeurt toe... 't Is eigenlijk een onverwarmd niet-geïsoleerd tuinhuis van 6x4m.
De zaagtafel.jpgDe zaagtafel, het aluminium is hier en daar wit geoxideerd, het staal is ook roest. Tips over hoe ik dit het best kan oplossen hoor ik graag. Nu heb ik het tafelblad al opgeschoond met 280 schuurpapier. Nu voelt het al minder ruw aan en is't ook properder.
De schaafbank.jpgDe schaaftafel. Beter bewaard geweest denk ik, de verf is nog intact. De werkvlakken zijn nog net, maar licht geoxideerd (niet blank metaal). Enkel de elektriciteitsvoorziening is rommel, en ik ben bezig met deze te herdoen, tips zijn hier zeker welkom!
motor schaafbank.jpgBeide motoren zijn van hetzelfde merk en type (Elnor [Wespelaar] 370C - 11). Ze leveren 0,55kW als ik het goed lees. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken qua voldoende vermogen. De amerikaanse/canadese youtubers die ik volg hebben het altijd over 1hp motoren (+/- 1kW als ik het goed heb?). Ze draaien beide heel vlot (zonder riem) en uitbollen doen ze ook heel lang, dus deze zijn vanbinnen nog tip-top.
aansluiting_motor_schaaftafel.jpgaansluiting motor schaafbank.jpgDit is de aansluiting van de motor. Tips over wat ik moet doen om de draairichting om te draaien zijn zeer welkom!
 

Bijlagen

  • De_werkplek.jpg
    De_werkplek.jpg
    26,1 KB · Weergaven: 975

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Wat de zaag betreft, toen je hem kocht draaide hij toen wel de goede kant op?
Mijn zaag heeft een 2200 watt motor en de schaaf een 350 watt motor.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
1 fase motoren (220/230volt) hebben maar 1 draairichting.
Als er iets de verkeerde kant op draait is er of iets in de aandrijflijn verkeerd, de motor verkeert gemonteerd of een verkeerde motor gemonteerd.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Een motor met meerdere fase die word gebruikt als een één fase motor kan idd wel worden omgekeerd.
Maar is geen eenfase motor.

Ik bekeek de foto's op mijn telefoon en ging van een eenfase motor uit.


Nameten zou kunnen uitsluiten waar de aansluitingen voor dienen als dit niet terug is te vinden.
 
Laatst bewerkt:

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hoi,

Mooie machines heb je op de kop getikt, ga je geen spijt van krijgen.

Ik heb een paar jaar terug een nieuwe motor op mijn Inca Lintzaag laten zetten was iets van € 150-200 incl. montage: https://www.indumex.nl

Aardige lui en hebben naast een hoop elektrotechnische know-how de nodige tussenringen, polies, snaren, voeten indien nodig.

Volgens mij moet het mogelijk zijn om op alle machines van Inca ipv. een losse motor met riem ook een aanbouw motor te plaatsen. De lintzagen zijn er iig. ook in beiden uitvoeringen.

Succes ermee.
 

123chris

Actieve deelnemer
25 jun 2010
58
0
Hattem
Hoi,

Als je een driefase motor hebt die aangesloten is op 220V (Drie spoelen met een condensator) waarvan je van draairichting wilt keren, dan staat hier uitgelegd hoe je dat kan doen. http://people.zeelandnet.nl/cantalou/steinmetz.html

In jouw geval zou ik contact opnemen met de leverancier van de motor (http://www.elnor.be/). Ik denk dat jij een eenfase motor hebt met twee spoelen en een condensator.

Of, kijk hier maar eens even naar het onderste plaatje. http://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatormotor
 

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
Alvast bedankt voor de tips en foto's enzo! Ik *dacht* dat ik gekeken had in 't kapje en dat er niks in stond. Want die tip over het kapje van de motor had ik al gelezen...
...Maar ik wilde het toch nog eens zeker checken.

En ja hoor:
IMG_20150207_151510 (Custom).jpg

Als ik het helemaal juist heb moet ik de gele (GEel/Jaune) en de zwarte (ZWart/Noir) omwisselen als volgt:
IMG_20150207_151531 (Custom) - Copy.jpg

Iemand die dit kan bevestigen? Ik heb toch schrik om iets stuk te maken...

Oh ja, voor de kenners: momenteel hangt er inderdaad maar een 1mm (of minder) kabel aan, maar die vervang ik door een 1,5mm. 'k Had geen goede kabels meer liggen en heb gisteren nog 2 donor-verlengkabels gekocht die binnenkort hun vrouwelijk kantje verliezen :).

Als jullie nog tips hebben over het schoonmaken (ik wil ze toch blinkend in dienst nemen :) ), roep maar!
En tips over wat een goeie v-snaar inhoudt hoor ik ook graag, want de huidige zijn stroef en vervormd. Ze veroorzaken veel vibratie terwijl de motoren spinnen als poezen!


Groeten,

Kyomity
 

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
Wat de zaag betreft, toen je hem kocht draaide hij toen wel de goede kant op?
Mijn zaag heeft een 2200 watt motor en de schaaf een 350 watt motor.

Hai, blijkbaar was m'n reply niet geregistreerd, maar het probleem dat ik had was dat de kabels ver heen waren. Ze vervangen ter plaatse was een lang werk geweest, en het was ook mijn manier om de prijs wat te verlagen... Met het verbonden risico dat de motor kapot kon zijn als nadeel.
Maar hij doet het dus nog perfect!
Dus ik wist niet in welke richting de motor draaide.

Ivm het wattage vraag ik me af of 550W wel voldoende is voor de zaagtafel? Het is wel een heel klein blad (175mm) maar er past nét een groter blad op, maar de asopening van het blad dat ik liggen heb is te groot.
Iemand die hier wat over weet (wattage in combinatie met deze zaag)?

Groeten,

Kyomity
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
En ja hoor:
Bekijk bijlage 26088

Als ik het helemaal juist heb moet ik de gele (GEel/Jaune) en de zwarte (ZWart/Noir) omwisselen als volgt:
Bekijk bijlage 26089

Iemand die dit kan bevestigen? Ik heb toch schrik om iets stuk te maken...


Groeten,

Kyomity
Dat is wat het plaatje lijkt te bedoelen.
Die draden zijn wat dunner dus is het aannemelijk dat deze van de hulpspoel is, zo zal de hulpspoel dus waarschijnlijk worden omgedraaid.
 

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
Vandaag een mailtje gehad van elnor met de bevestiging. Direct uitgeprobeerd, en 'ie doet'!
De schaaftafel is wat mij betreft goed. De zaagtafel heeft nog wat werk nodig.
Ik ben 'm nu helemaal uit elkaar aan't )halen. Maar ik zit nu even vast, 'k heb extra materiaal nodig. (Grotere kdopsleutelset)

Op het lijstje staat momenteel:
Een nieuwe riem
Bedrading aanpassen
Nieuwe kogellagers. (Als je de as nu met de hand draait 'voel' je dat de kogels precies niet allemaal rond meer zijn).
Een nieuwe geleider
De rails schuren en controleren op waterpas.

Maar eerst dus nog 'n grotere set dopsleutels halen. En ik moet 'n nieuwe zool maken voor m'n schuurmuis. De klittenband houdt werkelijk niks meer vast...

Ik hou jullie op de hoogte!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.