Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 39

Opknappen Inca Schaafbank en tafelzaag

Hoi

Ik kocht vandaag een Inca tafelzaag (341.017.04) en een schaafbank (343.132). En die wil ik zo snel mogelijk gaan gebruiken natuurlijk.
    Vooral de tafelzaag heeft wat liefde nodig, schoonmaken, oliën, ... The works.

Morgen post ik hier enkele foto's van de toestellen, scans van de bijhorende documenten als ze nuttig zijn...
    Voorlopig vond ik alle handleidingen (en meer) hier terug.

Al enkele vragen die ik nu heb:
    - Is de juiste benaming 'Universal' of is er een andere naam die ik beter kan gebruiken?
    - Zijn er gekende problemen of zwaktepunten die ik moet weten of controleren voor ik begin?
    - Tips van voorgangers die ik moet meenemen?

Stukken die ik alvast niet heb en nodig heb/zelf moet maken:
    - De sleutel van de langgatboorkop
    - Alle stukken die bij het langgatboorsysteem horen

Ik zou hem beslist niet oliën, want hier blijft al het vuil op aankoeken.
    Je kan hem vrij ver uit elkaar halen om hem schoon te maken.
    Ik heb de Inca vlakbank en de Inca Major, daar heb ik een langgatboor installatie bij, ik kan daar eventueel een foto van maken.
    De sleutel van de boorkop kan je gewoon bij een bouwmarkt kopen.

@de Haan: dank je voor je respons! Ik zou foto's zeker appreciëren, in het licht van het zelf maken van zo'n systeem.
    Voor die boorkopsleutel, ik heb een Black&Decker boorkop, en die sleutel past maar half :/. Zou je uit je hoofd weten welk merk compatibel is?
    Dank voor de tip van het oliën, maar wat doe ik met de rollagers en andere bewegende delen? Die horen toch gesmeerd te worden?

@iedereen: Ik ben echt nog 'n noob. Ik heb al wat youtubekennis, maar niks van praktijkervaring. Dus echt alle tips en uitleg zijn handig. Ik doe m'n best om rond te zoeken op het forum naar mogelijke antwoorden, maar het kan dat ik een vraag stel die al ergens anders gesteld werd. In dat geval vraag ik uw geduld en begrip!

Ik zal zaterdag een paar foto,s voor je maken.
    Haal de boorkop van de machine en ga ermee naar de winkel.
    Kan je passen, is gewoon een standaard sleutel, is niet merkgebonden.
    Als het goed schoon is glijd het wel.
    eventueel WD40 gebruiken.
    Mijn lagers zijn dicht.

Ter mededeling WD40 is een schraal smeermiddel wat van alles kan maar enkel voor één ding echt geschikt is, schoonmaken.

Ik had het als licht smeermiddel in gedachte.

Boorkop Black en decker zou Jacobs moeten zijn. Meestal hangen er maar twee of drie boorkopsleutels. Heb je een 13mm kop dan kan het ook een andere maat zijn.

Update:
    De zaagtafel helemaal uit elkaar gehaald en terug in elkaar gestopt. De diepteinstelling zat vast, maar werkt nu weer vlot.
    Ze trilde op een gegeven moment enorm. Maar ik had er een zaagblad op gestoken waarvan het gat een fractie te groot was. Eens ik er een correct zaagblad op stak trilde de zaag nog altijd. (eerder hobbelen dan trillen)
    Na wat zoeken denk ik dat het de riem is die door het lange stilstaan zodanig vervormd is dat er nu een buiging in zit.

De Schaaftafel is een ander verhaal. De kabels waren helemaal aan het barsten en waren uitgedroogd en afgeleefd. Ik heb er een nieuwe kabel aangehangen, en de motor werkt perfect. Hier is ook sprake van een klein beetje trilling, maar ik vermoed dat het ook van de band komt. Wel is de trilling minder dan de zaagtafel, maar de staat van de schaaftafel is veel beter dan die van de zaagtafel.
    Het grootste probleem dat ik momenteel heb is dat de motor in de verkeerde richting draait. Ik heb de Lijn en de neutraal al omgedraaid, maar dat heeft hetzelfde effect...
    Kan iemand me uitleggen hoe ik dit kan oplossen? Ik ga ook eens op zoek op 't wijde web, en laat weten als ik een werkende oplossing gevonden zou hebben.

Hieronder ook al enkele foto's:
    De_werkplek.jpgM'n werkplek... Dringend aan een uitgebreide opruimbeurt toe... 't Is eigenlijk een onverwarmd niet-geïsoleerd tuinhuis van 6x4m.
    De zaagtafel.jpgDe zaagtafel, het aluminium is hier en daar wit geoxideerd, het staal is ook roest. Tips over hoe ik dit het best kan oplossen hoor ik graag. Nu heb ik het tafelblad al opgeschoond met 280 schuurpapier. Nu voelt het al minder ruw aan en is't ook properder.
    De schaafbank.jpgDe schaaftafel. Beter bewaard geweest denk ik, de verf is nog intact. De werkvlakken zijn nog net, maar licht geoxideerd (niet blank metaal). Enkel de elektriciteitsvoorziening is rommel, en ik ben bezig met deze te herdoen, tips zijn hier zeker welkom!
    motor schaafbank.jpgBeide motoren zijn van hetzelfde merk en type (Elnor [Wespelaar] 370C - 11). Ze leveren 0,55kW als ik het goed lees. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken qua voldoende vermogen. De amerikaanse/canadese youtubers die ik volg hebben het altijd over 1hp motoren (+/- 1kW als ik het goed heb?). Ze draaien beide heel vlot (zonder riem) en uitbollen doen ze ook heel lang, dus deze zijn vanbinnen nog tip-top.
    aansluiting_motor_schaaftafel.jpgaansluiting motor schaafbank.jpgDit is de aansluiting van de motor. Tips over wat ik moet doen om de draairichting om te draaien zijn zeer welkom!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Wat de zaag betreft, toen je hem kocht draaide hij toen wel de goede kant op?
    Mijn zaag heeft een 2200 watt motor en de schaaf een 350 watt motor.

1 fase motoren (220/230volt) hebben maar 1 draairichting.
    Als er iets de verkeerde kant op draait is er of iets in de aandrijflijn verkeerd, de motor verkeert gemonteerd of een verkeerde motor gemonteerd.

Forum Rechten