Stofafzuiging klaar!

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Zo.. Dit is ook weer gefikst.. Stofafzuiging is klaar.. Ideaal? Niet helemaal, moet de cycloon loskoppelen van de muur om de tafelzaag aan te sluiten, maar zo gaat iig niet 100% van de meuk de ruimte in.. Ik schat dat het nu 10-15% is.. De lintzaag ook aangesloten, dat helpt wel, al is het niet zo bedoeld. Nu nog een frees, kan ik daarvoor ook een aansluiting fixen, de freestafel heb ik al... Als iemand nog tips heeft om het efficienter te maken, hoor ik het graag! :)

20150204_204320_resized.jpg
20150204_204336_resized.jpg
20150204_205228_resized.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een fijnstoffilter ipv de stoffen luchtzak. Ik heb er vorig jaar een gekocht en werkt perfect. Zelf steek ik de slang gewoon om, vond ik makkelijker dan er afsluitkleppen tussen maken, er draait bij mij maar éen machine tegelijkertijd.

Ronald
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Een fijnstoffilter ipv de stoffen luchtzak. Ik heb er vorig jaar een gekocht en werkt perfect. Zelf steek ik de slang gewoon om, vond ik makkelijker dan er afsluitkleppen tussen maken, er draait bij mij maar éen machine tegelijkertijd.

Ronald

Dat was wel het plan.. Tenminste, uiteindelijk 1 kopen met fijnstoffilter.. Welke heb jij gekocht, als ik vragen mag?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
wat is dat voor een geleiding op je inca lintzaag?

Samponette: Dat is deze: http://www.axminster.co.uk/small-bandsaw-rip-fence Heel stabiel en fijn, maar ik ga 'm toch aanpassen.. Nu moet ik 'm er iedere keer helemaal afhalen als ik een lint wil wisselen en moet 'm daarna weer afstellen.. Veel teveel werk.. Ik ga nog een tafelverbreder maken aan de binnen kant en de geleider nog iets naar achter monteren, zodat de sleuf waar het lint ingaat helemaal vrij is.. Of in tweeën delen, ga ik nog even over nadenken..


Ronald L. Kan je iets specifieker zijn? Ik kan niets vinden.. Behalve dit: http://www.scheppach.nl/product_details.php?item_id=659
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die wil ik ook nog eens op mijn inca monteren
Goed punt over dat er af halen....
Had je hem niet aan de andere kant kunnen monteren ?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat probleem had ik toen ook, E.B. bestaat niet meer als merk. Gandel69 heeft de maat opgemeten van de aansluiting en deze paste op de E.B. Een typenr staat niet op de filter (of heel goed verstopt)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Die wil ik ook nog eens op mijn inca monteren
Goed punt over dat er af halen....
Had je hem niet aan de andere kant kunnen monteren ?

Dat gaat niet.. In zoverre, aan de kant waar hij nu zit, zitten getapte gaten voor de boutjes waarmee hij vastzit. Er zit aan de andere kant niet genoeg vlees om die gaten te maken.. Tenminste, niet zo gemakkelijk als deze. Ik weet overigens niet hoe dit origineel zit..

Maar, mijn verdienste is het niet.. O'Peatey heeft z'n uiterste best gedaan om een zo compleet mogelijke lintzaag af te leveren. En dat is goed gelukt, ik ben er erg blij mee.. O Peatey, als je dit leest, kan je misschien je licht laten schijnen over hoe de originele geleiding gemonteerd was?

Toch wil ik graag nog wat aanpassen, ik moet ook nog gaan verzinnen hoe ik die tafelverbreding ga monteren..
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah duidelijk
maar eens mee prutsen
Ik heb zojuist de geleiding ook besteld (moest er toch maar eens van komen)
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Dat gaat niet.. In zoverre, aan de kant waar hij nu zit, zitten getapte gaten voor de boutjes waarmee hij vastzit. Er zit aan de andere kant niet genoeg vlees om die gaten te maken.. Tenminste, niet zo gemakkelijk als deze. Ik weet overigens niet hoe dit origineel zit..

Bij het origineel zijn er gleuven ipv gaten in het onderste profiel van de geleiding. In de linkergleuf is een opening. Als je de beide schroeven wat los draait, kan je het profiel verschuiven en aan de linkerkant uithaken zodat je het lint kan vervangen (zie foto1).
IMG_0640.jpg
In de rechtergleuf zit geen opening zodat het onderste profiel kan roteren rond de rechterschroef:
IMG_0641.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De originele geleiding is een simpel hoekijzer (over de hele breedte) dat op dezelfde manier gemonteerd is, aan de onderkant van de tafel met 3 bouten. Het hoekijzer heeft 3 sleuven ipv 3 gaten. Hierdoor kan het wat zijdelings versteld worden.
Deze versie van Axminster vind ik eigenlijk veel mooier, beter en nauwkeuriger instelbaar als die van Inca zelf en heb ik ook diverse malen gemonteerd bij revisies.
Maar in elk geval leuk om een van mijn oud-Inca'tjes zo hier weer terug te zien bij een nieuw baasje.

En in de tussen tijd is de BruineBeer me voor met foto's.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Bedankt voor het antwoord mannen! Ik had ook zoiets in m'n hoofd, maar ga het toch prettiger vinden om 'm helemaal niet te hoeven demonteren.. IK verzin nog wel een oplossing. De tafel is 18mm dik, dus dat komt mooi uit, ik ga er een tafelverbreding opmaken en de geleider gedeeltelijk daarop monteren..

In the meanwhile... Wat een frustrerende zoektocht, zeg, naar een vervangende filter voor de afzuiger.. Het is niet meer te krijgen.. Ja, voor heel veel geld. Dusdanig dat ik op MP voor hetzelfde geld een krachtigere machine compleet met filter kan kopen..

Maar na flink zoeken heb ik dit gevonden: http://www.charnwood.net/shop/product/2-micron-filter-bag-for-290mm-diameter-collector-1?cid=11

Na verzoek wilden ze dit toch naar Nederland versturen. Hij is wel een ietsje te groot, maar dat krijg ik er wel tussen. En hij filtert t/m 2 micron, dat vond ik wel erg fijn.. :)
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Nog even over die geleider. De mijne heb ik er zo opgezet. Het kwam allemaal zo mooi uit dat ik de ontwerpers er sterk van verdenk thuis ook een Inca te hebben staan. :)
Het enige probleem is dat je er weinig aan hebt bij verstek zagen. dan zit de geleider aan de 'hoge' kant en doet weinig.

plaatje1.jpg

plaatje2.jpg

plaatje3.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.