Brandhout blokken maken

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik heb als hobbyist veel schaafhout zaagsel en krullen.
Wie kan mij een goed advies geven om van dit afval openhaardblokken te maken.

Dank
Simon
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je kunt ook, low-tech, je zaagsel en krullen mengen met paraffine (kaarsvet) of harde plantaardige of dierlijke vetten (frituurvet...) om kleine briketjes of aanmaakblokjes te maken (mengsel bijvoorbeeld in eierdozen gieten, laten stollen, en in afzonderlijke 'eieren' snijden...)
 
  • Leuk
Waarderingen: RHK

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, zit in dezelfde situatie, heb ook regelmatig schaafsel en zou die ook graag tot briketten persen, wel nog niet echt bij stilgestaan hoe.
Het zal waarschijnlijk wel héél hard moeten worden geperst om niet uit elkaar te vallen...
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik heb zelf een brikkettenpers gemaakt van pvc buis en een autokrik. Voor wie het interessant vind wil ik er wel eens foto's van maken. Het is geen technisch hoogstandje, maar het werkt wel.
Ik meng dan krantenrepen met water, en voeg er zaagsel of schaafsel aan toe tot het een pap is. Dit pers ik dan tot briketten.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Nou Jelmer, dat lijkt me heel tof als je inderdaad foto's zou kunnen plaatsen. Heb je dan ergens gaatjes in gemaakt om het water weg te persen, is de pvc buis sterk genoeg, moeten de briketten daarna nog lang drogen en zo ja hoe doe je dat... allemaal vragen! Alvast bedankt
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik zal proberen om dit morgen wat foto's ervan te maken om een indruk te krijgen. Ik zal er dan ook wat meer over uitleggen, omdat dit makkelijk gaat met foto's.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ik wikkel schaafsel en zaagsel in een krant (ouderwets groot formaat) en dan gaat dat als pakketje in de kachel. Dat werkt best wel, maar het is niet zo handig als je echt veel hebt, of als je dat min of meer als hoofdbrandstof wilt gebruiken.

Gr. Hubert.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
sorteren jelmer 6 febr 089.jpg
Ik heb van wat restanten balken en hoekijzer een frame in elkaar gezet die sterk genoeg is om de druk op te vangen van de krik. De krik heb ik normaal aan de bovenste balk geschroefd.

sorteren jelmer 6 febr 088.jpg
Het vierkant plaatje met gaten komt op de hoekijzers te liggen en hier bovenop komt de pvc buis weer te staan. Ik heb het hele frame meestal op een specieton of op een kruiwagen te staan om het water weer op te vangen.

sorteren jelmer 6 febr 090.jpg
Aan dit balkje in de buis zit een rond plaatje met gaten erin aan vast. Dit balkje druk ik met de krik naar beneden als de buis vol met pulp is gevuld. Hierdoor pers je de pulp samen en maak je de briketten.

sorteren jelmer 6 febr 091.jpg
Deze ronde blokjes plaats ik tussen de pulp in de buis. Hiermee kan ik zelf bepalen hoe groot de briketten worden. De gaten zijn ervoor om het water door te laten. Ik heb ook gaten in de buis zelf gemaakt om het water af te voeren.

sorteren jelmer 6 febr 093.jpg
Hier een paar briketten die alleen maar met papier zijn gemaakt. Ze branden niet echt in de kachel, maar gloeien meer. Er komt wel veel warmte vanaf moet ik zeggen. Ik gebruik ze dan ook bij het hout in de kachel. Alleen stoken op papierbriketten zou ik niet doen. Briketten gemengd met hout branden al een stuk beter.


Hopelijk is het een beetje duidelijk geworden. Ik gebruik het de laatste tijd niet veel meer, omdat ik meer dan genoeg hout heb, maar ik wilde het eens uitproberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RHK

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Ik vul oude broodzakken met schaafsel, en als de kachel goed brand doe ik er zo'n zak in. Smeulen heel goed.
Groeten
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Blijkt meer vraag en interesse te zijn dan ik had gedacht .
Bedankt voor de ideeën ik ga er mee aan de slag ,houtsnippers en krullen mengen met oud kaarsvet lijkt mij niet zo geschikt vanwege vetafzetting in het rookkanaal (of heb ik het mis?)

Simon
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@Jelmer, mag ik dan begrijpen dat je dankzij die ronde schijven waarmee je de grootte van de briketten kunt bepalen meerdere briketten in 1keer maakt, door die tussen verschillende "pap"lagen te steken vooraleer te persen, of leg je er meer of minder boven de paplaag waardoor 1 briket groeter of kleiner wordt?
Alvast een fantastisch idee, en eigenlijk best eenvoudig. Heb hier ook nog een autokrick die vroeger onder de freestafel stond, zal het ergens de komende weken ook uitproberen.
Mag ik nog even vragen... gebruik je een buis van diameter 110? Hoe lang duurt het +- vooraleer zo'n briket droog is?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Inderdaad, door die schijven kan ik de grootte bepalen van de briketten. Ik giet een lading pulp in de buis, die trouwens 125mm is, en op een derde gevuld plaats ik zo'n schijf met gaatjes en ga zo door tot de buis gevuld is. Daarna met een krik in elkaar persen om er zoveel mogelijk water uit te krijgen. Daarna de briketten uit de buis halen en laten drogen. Dit duurt, natuurlijk afhankelijk van waar ze liggen, enkele weken tot maanden.
Mijn briketten zijn ongeveer 15 cm lang, maar langer of korter kan je zelf bepalen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Als je het niet perst, maar wikkelt in een zak of papier, verdwijnt dan niet door de trek een deel brandend door de schoorsteen?

Ik heb wel eens een open haard gebrand met geperste blokken en vond het helemaal niets. De blokken moesten continue geport worden. Dan vielen ze uit elkaar. Anders ging het vuur gewoon uit. Heel anders dan met houtblokken.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
@Bijtel: Als je de kachel via het rooster flink veel lucht laat pakken, dan kan het wel fel branden en misschien verdwijnt er dan iets door de schoorsteen. Dat laatste heb ik overigens nog nooit gemerkt, maar nu je het zegt denk ik dat dat wel zou kunnen. Maar zoals gezegd, nooit last van, zeker als de kachel wat wordt getempert en secundaire lucht krijgt. Ik zou zeggen:probeer het en je weet of het jouw situatie werkt.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@Jelmer, Hoi, ik wil even dit oud draadje weer oprafelen... De haard brandt hier al weer enkele dagen en nu denk ik weer aan dit effectieve gereedschap van jou. Het brandhout is hier wat schaars en in het tuinhuis staan ondertussen al meerdere grote zakken vol schaafsel, dus tijd om er eens aan te beginnen! Wat ik je nog wou vragen: je maakt een mengsel van papier(pap) en schaafsel, maar meng je het papier en het schaafsel onmiddellijk (laat je het schaafsel ook in het water weken), of meng je het schaafsel droog aan de papierpap?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik maak in een specieton pulp van water en kranten die in stukken zijn gescheurd. Dit kan wel een nacht staan om het goed door te laten weken. Ik meng het zelf nog door met een boormachine met verfmenger. Het hout hoeft er dan nog niet bij. Als je het er later bij gooit word het vanzelf gemengd met de pulp. Het hout hoeft immers geen pulp te worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.