Zool Festool schaaf opknappen

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Via marktplaats heb ik een aantal dagen geleden en Festool HL 850 gekocht
nu heb ik hem al van binnen schoongemaakt en gedaan alleen nu de buitenkant nog.
op de zool van de machine zit een heel klein beetje roest en een of andere wittachtige ruwe uitslag.
hoe kan ik dit het beste weer mooi en glad maken?
zelf dacht ik aan waterproef schuurpapier en wd40 maar ik weet niet of dit een goed idee is....

hierbij twee foto's dat je een idee hebt waar ik het over heb.
alle tips zijn welkom!

2015-02-04 20.36.17.jpg
2015-02-04 20.36.26.jpg

Alvast bedankt!

Paulo
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Hoi Paulo,

Het zal geenszins de prestatie van de machine beïnvloeden en waarom dus niet gewoon zo laten? Maar, zoals Wim al aangeeft, 0000 en wd40 zal zeker helpen en kan geen kwaad.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
bedankt voor de reacties en ik ga ermee aan de slag.
ik maak de machine gewoon helemaal schoon en zou het mooi vinden als de zool mooi glad is.

dan heb ik gelijk nog een vraag:
als ik de bout losdraai om de schaafkop eruit te halen krijg ik deze er maar niet uit. hoe zou dit komen?
kan ik gewoon voorzichtig met een hamer de schaafkop los proberen te tikken of is er een betere manier?
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Ik heb zojuist de voorkant van de zool eraf gehaald en schoon en mooi gemaakt met brillo, wat erg goed werkte zoals op de foto te zien is.
2015-02-06 19.55.29.jpg

Het liefts zou ik de schaafkop ook verwijderen om het achterste deel van de zool ook netjes te maken, dit doe ik het liefst met alleen de zool zonder de rest van de machine.
Alleen die schaafkop wil er maar niet uit! er is geen beweging in te krijgen.
Ik probeer met een schroevendraaier en een hamer de kop eruit te tikken maar er gebeurd gewoon niets. Terwijl je normaal gesproken de schaafkop er zo uit kunt tillen.
als er nog tips zijn heel graag!
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Boutje los gedraaid die je in de zijkant van de beitel houder? Dan moet je hem er af kunnen schuiven.

Uit de handleiding

Wisseling van schaafkop
- Houd de spilvergrendeling (1.6) ingedrukt.
- Open de schroef (2.2) met de zeskantsleutel
(2.7).
- Trek de schaafkop (2.6) van de as.
- Verwijder eventuele afzettingen van de as.
- Plaats een nieuwe schaafkop op de as.
- Bevestig de nieuwe schaafkop met de spanring
(2.4), de sluitring (2.3) en de schroef (2.2). Draai
de schroef (2.2) goed vast.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Bedankt voor je reactie!
ja, het inbusboutje het ik er uit gedraaid en de 2 ringen verwijderd, dan zou die naar mijn weten los moeten zitten, maar er is geen beweging in te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.