Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

informatie en/of Handleiding Huvema 1000 S

Ik ben op zoek naar informatie en/of een handleiding van de Huvema 1000 S. Alles is welkom. Mag digitaal of gekopieerd zijn.
    Ook wil ik heel graag weten wat het schroefdraad van de as is? Kan iemand me helpen?

Huvema NL laat het dramatisch afweten. Krijg van hen enkel de mededeling dat het een hele oude machine betreft (duh)
    en dat die al heel erg lang niet meer in het assortiment zit. En dat ze me niet kunnen (lees willen) helpen.

Alsof een bedrijf ooit alle informatie over oude producten weggooit???

M.v.g. Henk

Ik heb niet gekeken, maar misschien staat hier iets tussen.

http://www.lathes.co.uk/page21.html

Zoveel merken en modellen, en dan staat hij er niet tussen. Helaas. Toch bedankt voor de nuttige link.

gr. Henk

Was ook mijn eerste draaibank, met draad BSW 3/4 x 10 TPI. Te controleren met een schuifmaat: draaddoorsnee 19,05 mm, 10 toppen op 25,4 mm lengte.
    Dit soort draaibanken wordt meestal niet erg positief beoordeeld, maar je kunt het er prima op leren. Hou er wel rekening mee dat het een lichte bank is, in gewicht en ook qua technische specs. Dus uitsluitend geschikt voor licht werk.

Je vraag naar de as doet vermoeden dat je hem wilt uitbreiden. Dat is m.i. al gauw weggegooid geld. Een beetje chuck is duurder dan de waarde van een Huvema 1000S. Het is verstandiger om t.z.t. in een draaibank met M33x3,5 op de as te investeren en daar dan een passende klauw bij te kopen.
    Neemt niet weg dat je erg veel plezier van je Huvema kunt hebben. Tussen de centers gaat het prima en klein spul opspannen wil ook wel. Ik gebruik hem nog regelmatig voor dekseltjes, knopjes e.d.. Ik kreeg er indertijd een onafhankelijk in te stellen vierklauw bij, leuk als je eens iets excentrisch wilt draaien maar verder een onding. Pas ook op met de opspanplaat die er standaard bij zit, die schijnt nog wel eens te willen scheuren.

Kortom: veel plezier ermee maar vooral niet overbelasten.

Hoi Kor,

Enorm bedankt voor de informatie. Daar kan ik wat mee.

En je hebt gelijk, ik wil idd een klein beetje uitbreiden. Maar ik zat te denken aan een kleinere opspanplaat, kopen of zelf maken.
    Een een opspanschroef o.i.d. opdat ik hele kleine werkstukken zou kunnen uithollen.

Een kleine chuck zou ik wel willen hebben, maar ik vind het idd niet de investering waard. Dan wacht ik liever tot ik wat verder gevorderd ben
    en idd toe ben aan een andere draaibank. Misschien vind ik tweedehands wel een keertje iets goedkoops?

Moet ook nog oip zoek naar een paar beitels, maar de goede merken zijn behoorlijk duur. Een beitel kost meer dan mijn hele draaibank heeft gekost!?!
    En ook tweedehands is er niet veel te vinden. Even verder kijken maar.

M.v.g. Henk

Kor, weet je toevallig ook wat de specs van het binnenschroefdraad van de as zijn?
    Ik krijg het niet opgemeten.

m.v.g. Henk

Henk, als jij dezelfde uitvoering hebt is het M10x1 (fijn draad).
    Proefondervindelijk vastgesteld: een standaard M10 boutje liep erin vast. Een stukje M10x1 nippelbuis paste wel.
    Nippelbuis is uiteraard niet bedoeld voor dynamische belasting , ik gebruik het uitsluitend om een lappenschijfje op te spannen voor licht poetswerk.
    Groet, Kor

Kor,

Enorm bedankt. Denk dat het dezelfde is, want ik had dezelfde ervaring met een reguliere M10.

gr.Henk.

Hallo Henk
    Ik heb de Nederlandse handleiding van de Houtdraaibank HU 1000-2 Super met kopieerinrichhting voor je.
    Ik kan hem voor je opsturen of ben je al voorzien?
    Ik hoor het wel

Vr.gr. Wim

Hoi Wim,

Ik wil hem graag hebben. Ben nog niet voorzien.
    Hoe kunnen we het afhandelen? Alvast bedankt.

M.v.g Henk Roos

Forum Rechten