elektromotor freesmachine

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Ik heb een vraag over een elektromotor.

Ben met een freesmachine aan het bouwen.
Nu heb ik een AEG motor van 1,5 kw op 220 volt
Ik heb alleen maar 220 volt ter beschikking.
Is er een manier om meer pk uit zo,n motor te krijgen of zijn er andere motoren die op 220 volt meer pk hebben.
zou 2 motoren een optie zijn?
Wie heeft hier verstand van en kan mij hier verder mee helpen.

Chris
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

Dat ligt er aan op hoeveel toeren je wil freezen, anders zou je doormiddel van een overbrenging de snelheid van de moter bijv met de helft omlaag kunnen doen (waardoor) het pk met de helft om hoog gaat

heb het zelfde bij de moter van men draaibank gedaan
(hier lag oorspronkelijk een 380 moter op)

maar nu ligt er een 220 2pk moter op alleen draaide deze echter met 2850 toeren, nu draait hij 1425 (ong) en is als gevolg het pk gestegen naar ong 4

dit alles in theorie dan heb het nog niet daadwerkelijk kunnen na meten of iets dergenlijks

mvg, Gert-Jan
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@Chris

Kan je eerst vertellen wat voor motor je nu hebt?En wat je er mee wilt doen.
Ben je een freestafel aan het maken?

Volgens mij is toerental dan veel belangrijker dan vermogen.

Als je wat meer verteld kan ik een beter antwoord geven

Groeten Frank
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Er ligt nu een AEG 1,5 kw 2770 rpm 9,8A

Ik heb eigenlijk meer vermogen nodig om te slissen.
Voor het slissen heb je niet zoveel toeren nodig maar juist vermogen.
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Je motor heeft een amperage van 9,8A? Dan zou je 220 x 9,8 = 2112 watt hebben

Heeft je motor koolborstels?
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Volgens mij heeft die geen koolborstels.

Is het ook mogelijk om een krachtmotor op 220 te laten draaien?
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Een frequentieregelaar zou het waarschijnlijk weer onnodig complex maken, en deze zijn ook niet goedkoop. Een andere motor met een hoger vermogen kost denk ik tussen de 150 en 200 euro, ook niet goedkoop dus.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Het is mogelijk om een 380 motor op 230v te laten draaien.
Door middel van twee condensatoren is dit mogelijk.
Tijdens het starten heb je de twee condenstatoren nodig,als de motor loopt moet de een condensator uitgeschakeled worden.
 

Jean

Nieuw lid
29 mrt 2010
5
0
Door het toerental te verlagen wordt het koppel (de kracht) van de motor verhoogd, maar niet het vermogen. Het vermogen is een vast gegeven, bepaald door de constructie van de motor.
Alle monofasige inductiemotoren (zonder koolborstels) zijn in feite aangepaste 3-fasige motoren. De condensator dient om het draaiveld op gang te krijgen. Sommige heel oude motoren hebben geen condensator en moeten handmatig gelanceerd worden
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
De motor die ik heb heeft geen koolborstels en idd er zit een condensator op.
Dus als ik het goed begrijp is dit dan een 3-fase motor omgebouwd naar 1-fase.
Kan ik deze dan ook op 3-fases van 220 laten draaien???(misschien stomme vraag maar hier heb ik weinig verstand van)
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
meubelmaker29 zei:
Er ligt nu een AEG 1,5 kw 2770 rpm 9,8A

Ik heb eigenlijk meer vermogen nodig om te slissen.
Voor het slissen heb je niet zoveel toeren nodig maar juist vermogen.


Om te slissen(pennen slaan)is wel iets meer vermogen en snelheid vereist
Ik gebruik zelf een 4pk/4oo volt freesmotor met 3000/6000 toeren en hierbij kom ik nog op 3000 toeren vermogen te kort :eek: Ik moet echt bewust langzaam aanvoeren ,anders staat de frees bijna stil.
Ik overweeg zelfs een 5pk motor aan te schaften.

m.v.g. Geurt.


-----------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer------------
 

pilot

Nieuw lid
2 mrt 2010
8
0
Het is mogelijk om een 220/380 motor op 220v te laten draaien mbv een freq regeling die één fase 220 volt gevoed wordt.De motor moet dan van het type 220/380 volt zijn en de motor moet in driehoek staan.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
meubelmaker29 zei:
Kan ik deze dan ook op 3-fases van 220 laten draaien???(misschien stomme vraag maar hier heb ik weinig verstand van)
De motor die je hebt vermoedelijk niet (zou ik de gegevens en aansluitingen voor moeten zien).
Maar als je 3fase van 220V hebt kan je een 220/380v draaistroom (asynchrone) motor gebruiken.
Dan is alleen nog de vraag: heb je 3 fasen 220V (als je in België woont zou dat kunnen, voor zover ik weet zijn daar nog steeds plaatsen met 3x220V).
In Nederland bestaat dit niet.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
pilot zei:
Het is mogelijk om een 220/380 motor op 220v te laten draaien mbv een freq regeling die één fase 220 volt gevoed wordt.De motor moet dan van het type 220/380 volt zijn en de motor moet in driehoek staan.

Zou je dat in leken Nederlands kunnen uitleggen misschien?

Ik heb namelijk een 220/380 slijpmachine die ik graag zou willen laten draaien op 220v
 

Jean

Nieuw lid
29 mrt 2010
5
0
Vraag één: heb je drie fasen beschikbaar,of enkel fase en nul (dus gewoon 220).
Indien je drie fasen hebt, is dit een net van 3 x 220 of 3 x 380.
Als het een net van fase/nul 220 volt, wordt het moeilijk om de motor om te bouwen. Het is mogelijk, maar zal toch wat kosten aan condensator en schakelmateriaal. Bovendien ben je een gedeelte van het motorvermogen kwijt.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Het verschil tussen 3x230V en 3x400V is niks anders dan het wel of niet aanwezig zijn van een Nul draad. En die is eventueel toe te voegen. Afhankelijk van de motor kan er gekozen worden tussen ster of driehoek. Heb je geen nul draad, dan moet de motor in driehoek. Heb je wel een nul dan kan het beiden, mits de motor hiervoor geschikt is.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Jean zei:
Vraag één: heb je drie fasen beschikbaar,of enkel fase en nul (dus gewoon 220).
Indien je drie fasen hebt, is dit een net van 3 x 220 of 3 x 380.

Ik heb gewone 220v

Jean zei:
Als het een net van fase/nul 220 volt, wordt het moeilijk om de motor om te bouwen. Het is mogelijk, maar zal toch wat kosten aan condensator en schakelmateriaal. Bovendien ben je een gedeelte van het motorvermogen kwijt.

Aan wat voor een kosten moet je dan denken? Wellicht verstandiger om naar een ander apparaat te zoeken?
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
marco zei:
Het verschil tussen 3x230V en 3x400V is niks anders dan het wel of niet aanwezig zijn van een Nul draad. En die is eventueel toe te voegen. Afhankelijk van de motor kan er gekozen worden tussen ster of driehoek. Heb je geen nul draad, dan moet de motor in driehoek. Heb je wel een nul dan kan het beiden, mits de motor hiervoor geschikt is.
Sorry Marco maar dit klopt niet.
Met 3x220 (of 230) wordt bedoelt 230 v gemeten tussen de fasen, waardoor je tussen nul en fase 127V krijgt(220 : wortel uit 3). zoals ik eerder al geschreven heb: in Nederland bestaat dit niet (meer sinds de jaren 60). In België zijn (denk ik) nog steeds plekken waar dat wel voorkomt.
Voor het 2e deel van je verhaal, voor een motor heb je nooit een nul nodig.
Wat jij vermoedelijk bedoelt is het volgende:
Staat er op het motorplaatje : 220/380V (of tegenwoordig 240/400V) Dan sluit je de motor aan in ster,(of je moet in België 3x220V hebben dan gaat hij dus in driehoek)
Staat erop 380/660V dan sluit je de motor aan in driehoek.

@jpandriesse
Hier heb ik al eens iets geschreven over frequentieomvormers(regelaars)
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=1&t=1110&p=8739&hilit=frank#p8739
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.