stevige schragen

Timberframe

Actieve deelnemer
3 dec 2013
86
4
Soesterberg
Ik heb de PDF-bouwplannen inmiddels ook binnen, nu het materiaal nog en dan kan ik aan de slag! Tenminste; ik kan pas aan de slag wanneer we weer kunnen douchen waar het hoort...... Op dit moment doet de schuur dienst als noodbadkamerimage.jpg
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Heb de plannen ook maar gekocht.
Nog geen tijd gehad om ze écht deftig te bekijken, maar alles is zeer mooi geïllustreerd.
Er zitten zelfs templates bij die je over je balken kan leggen/vouwen om zo de zaagsnedes te maken.

Alleen wordt er gesproken over 5 x 12' balken (= 3,6 meter) en in dit topic zag ik 5 balken van 2,7 meter passeren?
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Als ik die 2inch bij 4 inch omreken kom ik op 5x10cm.
Lijkt me vrij lomp voor bokjes.
Wil ze zelf ook gaan maken,wat zal de minimale maat zijn wat ook gebruikt kan worden?
Hoe lichter hoe beter,zat zelf te denken aan 5x7cm..zal dit gaan? of is dit voor de draagbalk verbinding te weinig?
Ook vraag ik mij af wat de werkhoogte is van de bokjes,gok rond de 95cm?


Mvg Pascal.


Mvg Pascal
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
de 5 op 10cm zal hier niet vaak voorkomen. Standaard clsen zijn hier ong. 4 x 9cm.

Je hebt ook clsen (of slsen ) van 4 x 6cm. Andere formaten zal je zelf moeten schaven.

een ideale werkhoogte voor schragen zal tussen 75 en 85cm liggen.

95 zal te hoog zijn. Dat is hoger dan een keukenwerkblad...
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Vorige week tekening gekocht, afgelopen dagen twee shopdogs gemaakt. Als materiaal: 38x89 (de netto maat van 2 x 4). Zes lengtes van 2.70 (van de zesde hou je een boel over). Goed opletten bij de verschillende dubbele verstekken, maar wel goed te doen. De bokjes zijn buitengewoon stabiel en makkelijk weg te zetten.
 

wampli

Nieuw lid
9 jun 2015
3
0
hallo,
heb ook net de plannen gedownload.
Heeft er iemand een goede manier gevonden om met de maten in inches te werken ipv in mm?
 
A

Athanor

Guest
Een meetlint gebruiken waar ook de inchmaat op staat?

Fons
 

wampli

Nieuw lid
9 jun 2015
3
0
ziet er wel ok uit.
nog een bedenking die ik maakte,
moet het gat dat geboord dient te worden voor de scharnierende bout onder een hoek van 10° geboord worden of werkt het zo ook?
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Heeft er iemand een goede manier gevonden om met de maten in inches te werken ipv in mm?

Ik heb idd een meetlint met inch aanduiding gebruikt. Die had ik nog liggen "uit een erfenis" en dus nooit over mijn hart kunnen verkrijgen weg te doen. En nu weet ik waarom! :)
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik heb de plannen ook gehaald en gisteren begonnen. Heeft iemand nog gemerkt dat het bijgeleverde sjabloon, de plaats van de scharnierende bout op verschillende hoogte staat voor binnenste en buitenste poot? Ik heb het afgeprint op ware grootte, dus schaal-gewijs zou het in orde moeten zijn...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.