stevige schragen

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Na tijd gerommeld te hebben met onhandige en veel te lichte "goedkope schragen van de bouwmarkt" en nu tijdens het herinrichten van nieuw opgebouwde garage, ging ik op zoek een een goed zelfbouwontwerp voor een set schragen. Deze spraken me gelijk aan: https://www.youtube.com/watch?v=GkqhJh2wSgM

Ik heb maar niet moeilijk gedaan en voor 5 dollar het bouwplan gekocht. Met dit behoorlijk gedocumenteerde bouwplan, had ik redelijk vlot een setje gemaakt. Een aanrader wat mij betreft!

schraag-1.jpg


schraag-2.jpg


schraag-3.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: treefrog

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ziet er idd zeer solide uit. Ook stevig in elkaar gezet met witte lijm en schroeven. Als klap op de vuurpijl FSC hout, ofwel een TOP project! ;)
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Ze zijn ook netjes aan de wand op te bergen:

schraag-4.jpg


Ja, ik ben blij het ontwerpje gewoon maar gekocht te hebben. Ik vond eerst "Dit kan ik zelf toch ook wel uitwerken", maar dit scheelt enorm veel tijd en frustratie :)

Het is wel belangrijk nauwkeurig te werken, te blijven nadenken en na elke stap even te zien of je op de goede weg bent. Ik dacht tot bijna de laastste stap aan toe "Hoe kan dit werken?" en dan ineens zie het systeem! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: jantje1987

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
En oja: de maatvoering is gebaseerd op "2-by-4". Die maat is volgens mij minder gemeengoed in Nederland. Komt neer op 38mm x 89mm. Bij een bouwmarkt-voor-de-professional-zo-eentje-waar-je-een-KvK-voor-moet-hebben kon ik ze in lengtes van 2.70 en 4.20 vinden. Van de 2.70 lengtes heb ik er 5 gebruikt.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Knap!
Ik was van plan om een set deftige schragen te maken en deze gaan het volgens mij worden :)
Kan je in deze plannen ook het type bouten/moeren terugvinden of moet je dit zelf wat bekijken?
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
De schragen zien er inderdaad bijzonder robuust uit.
Heeft de rode spanband op de eerste foto nog een doel/functie, of vangt de topbalk alle krachten op.
Ze zijn ook netjes aan de wand op te bergen schrijf je. Bij het zien van die foto dacht ik als eerste;
Nu de wand nog netjes maken ;-))
Mooi gedaan.

Groet,
Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Timberframe

Actieve deelnemer
3 dec 2013
86
4
Soesterberg
Hoi Jan, welke KVK-doe-het-zelf winkel bedoel je? Ik heb al wat rondgekeken op het net maar nog niet de juiste balkjes gevonden......
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Gokje bouwmaat of pont meyer mischien. namen van bedrijven mogen gewoon genoemd worden
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Als die bedrijven te ver weg zijn... De Gamma e.d. verkopen ook 38x89.

Mooie stevige bokken, zelf ook maar eens in elkaar knutselen.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Knap!
Ik was van plan om een set deftige schragen te maken en deze gaan het volgens mij worden :)
Kan je in deze plannen ook het type bouten/moeren terugvinden of moet je dit zelf wat bekijken?

Het plan heeft het over 5/8" slotbouten ("carriage bolts"). Ik had nog M10 liggen, dus gewoon dat gebruikt :)
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
De schragen zien er inderdaad bijzonder robuust uit.
Heeft de rode spanband op de eerste foto nog een doel/functie, of vangt de topbalk alle krachten op.
Ze zijn ook netjes aan de wand op te bergen schrijf je. Bij het zien van die foto dacht ik als eerste;
Nu de wand nog netjes maken ;-))
Mooi gedaan.

Groet,
Jan

De rode spanband is essentieel. Nou ja, niet dat die rood is, maar het doel van de spanband is door een scharende beweging, de horizontale balk met grote kracht vast te klemmen. Zo onstaat een stevig geheel.

En ja, de wand moet nog :) De garage is geheel nieuw opgebouwd, maar de muur die je ziet is buitenmuur van het huis. Die moet dus nog opgeknapt worden met en lik verf :)
 
Laatst bewerkt:

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Hoi Jan, welke KVK-doe-het-zelf winkel bedoel je? Ik heb al wat rondgekeken op het net maar nog niet de juiste balkjes gevonden......

Ik wist niet of het noemen van winkel-namen "not done" was. Blijkbaar niet. Ik heb nog altijd een pasje van de Bouwmaat. Die zit net zo ver weg als de Gamma voor mij en vormt daarmee, naar mijn bescheiden mening, een veel beter alternatief voor hout en en andere (bouw)materialen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik wist niet of het noemen van winkel-namen "not done" was. Blijkbaar niet. Ik heb nog altijd een pasje van de Bouwmaat. Die zit net zo ver weg als de Gamma voor mij en vormt daarmee, naar mijn bescheiden mening, een veel beter alternatief voor hout en en andere (bouw)materialen.

Prijs technische en kennis scheelt het veel van elkaar.
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Als die bedrijven te ver weg zijn... De Gamma e.d. verkopen ook 38x89.

Een beetje houthandel heeft SLS (38x89), omdat elke timmerman hier dat standaard toepast. Maar wat de meeste Gamma-Praxis-Karwei bouwmarkten in deze regio aan SLS hebben staan, is enkel geschikt voor het bouwen van pijl en boog (=krom als een hoepel).
Mooie zaagbokken, die wil ik ook!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Wat ik mis in dit ontwerp is twee schoren. Bij zware belasting kunnen ze zijdelings zo in elkaar zakken. Heb je geen zware lasten dan gewoon lekker zo houden en er op vertrouwen.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Wat ik mis in dit ontwerp is twee schoren. Bij zware belasting kunnen ze zijdelings zo in elkaar zakken. Heb je geen zware lasten dan gewoon lekker zo houden en er op vertrouwen.

Met alle respect, maar ik denk dat je je vergist... De poten staan in zijdelingse richting naar binnen toe gericht en "schoren" zichzelf daarmee. In beide richtingen voelt een uitgeklapte-en-aangetrokken-schraag echt enorm stevig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.