14 maart, houtopleidingen, opendeurdagen, werkplaatsen

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
open werkplaatsen, expo werkstukken, opleidingen

14 maart 2015: opendeurdag verschillende houtbewerkingsopleidingen
zowel Avond- en Zaterdagopleidingen voor volwassenen aan de Koninklijke academie voor Schone Kunsten Antwerpen - DKO als Universiteit Antwerpen en Artesi Plantijn Hogeschool
zijn open

Hallo allen, op zaterdag 14 maart 2015 van 10h tot 17h zijn er op unieke hout en andere opleidingen te bekijken in Antwerpen. Deze concentratie van de open ateliers bevindt zich in aangrenzende gebouwen: Blindestraat 9 en 35 , 2000 Antwerpen , ligt op een kleine 20 minuten stappen van het treinstation Antwerpen - Centraal. Parkeren met de wagen is in deze buurt, op die dag, eerder moeilijk.
we starten de aankondiging met :

1 Zaterdagopleiding voor volwassenen (voor iedereen) Atelier Houtsnijden en Beeldhouwen in hout ( hout - beeld) van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen DKO ( KASKA.DKO).

DSC09501bv.jpg


Dit instituut bestaat sinds 1663 , meer dan 350 jaar dus.
De cursus "houtsnijden en beeldhouwen in hout" is een zaterdagcursus ( enkel op zaterdagen) voor iedereen vanaf ongeveer 18 jaar. Hier worden enkel hout gesneden, geboetseerd en gereedschap geslepen. Het bestuderen van historische voorbeelden, beeldtaal en cultuur (al snijdend) staat hier centraal. Sterke nadruk op nuances in de vorm en hoe dit op de uitdrukking van het beeld (ornament) beïnvloedt , want dit maakt het hele verschil. Het is de bedoeling dat de studenten een zo hoog mogelijk niveau houtsnijden bereiken zodat ze later eventueel als restauratiebeeldhouwer kunnen werken. De speciale website over deze opleiding website houtsnijden.
De studieplaatsen zijn schaars ; geïnteresseerden kunnen best naar " Info-pagina" van de website gaan en zich, vrijblijvend, via het download formulier kenbaar maken.




2 avondopleiding voor volwassenen (voor iedereen) Atelier Steen - Beeld: beeldhouwen in steen van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen DKO ( KASKA.DKO).

geheel gelijk aan de opleiding houtsnijden maar dan in marmer en andere stenen. Ook boetseren en albastsnijden worden er beoefend.

attachment.php
attachment.php


attachment.php



Adres : Blindestraat 35, 2000 Antwerpen, in een nieuw gebouw, kelder verdieping (-1). Speciale website website Steen - Beeld

Ook deze opleiding heeft een grote uitstraling, studenten komen doorgaans van ver. Ook hier kan men zich reeds, totaal vrijblijvend , inschrijven op een wachtlijst ( via de website) indien men erover denk om deze studie te volgen.

Een overzicht afdelingen van deze kunstacademie zoals vind je hier website Academie

Beeldhouwkunst , Edelsmeden / juweelontwerp , Film- & Videokunst , Fotokunst , Glas in lood , Hout-meubel , Hout-beeld , Kantwerk , Keramiek , Kunstexploratie , Kunstgeschiedenis , Mode- theaterkostuum , Monumentale Kunsten , Scenografie , Schilderkunst , Schilderen-fresco , Smeden , Sounddesign-geluidsvormgeving , Steen-beeld, Tekenkunst , Textiele kunsten , Vrije grafiek , Weefkunst , Jeugdatelier

3 Universiteit Antwerpen.


toont onder meer de werkplaatsen van Ontwerpwetenschappen: Productontwikkeling , interieurarchitectuur, en hun opleiding " Conservatie - Restauratie" van houten voorwerpen , schilderijen, stenen beelden , polychromie, glas, metaal, ceramiek, textiel, papier en muur ( stuc en fresco). Tot vorig academiejaar werd het door de Artesis hogeschool georganiseerd. Deze opleiding maakt vanaf vorig jaar deel uit van Universiteit Antwerpen en is wetenschappelijker, theoretischer geworden.
Deze UA campus Conservatie- Restauratie vind je : adres : Blindestraat 9, 2000 Antwerpen; atelier hout is op het gelijkvloers. Waar productontwikkeling die dag zich zal manifesteren weet ik niet, dat zou op verschillende plaatsen kunnen zijn, in ieder geval niet verder dan 150 meter van het bovenstaande adres.
opgepast: ze sluiten waarschijnlijk rond 16.30h. En dit is een groot gebouw met vele verdiepingen en vele werkplaatsen.
hun site https://www.uantwerpen.be

4 Artesis Plantijn Hogeschool.
heeft ook een " Art training school" op niveau van hogeschool en ook deze ateliers zijn open.



  • Fotografie
  • Grafisch ontwerp
  • Juweelontwerp en Edelsmeedkunst
  • Mode
  • Theaterkostuum
  • Vrije Kunsten Beeldhouwkunst
  • Vrije Kunsten In Situ3
  • Vrije Kunsten Schilderkunst
  • Vrije Kunsten Vrije grafiek



http://www.ap.be/koninklijke-academie

adres Tussen Blindestraat 9 en 35 heb je een ingang naar een parking ( die dag voor auto's gesloten, op vraag van de brandweer ) en vandaar naar de rest van de Campus, daar zijn de werkplaatsen van AP hogeschool.. In de Blindestraat zijn er dus geen andere gebouwen tussen nummer 9 en nummer 35.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mijn dochter moet wedstrijddansen in Wetteren.
Als het meevalt, rijden we even door.
Hangt af van het uur wanneer de wedstrijden afgelopen zijn.
Hoe herken ik de persoon ornament?
Graag had ik eens kennis willen maken, maar alles hangt van de activiteit van mijn dochter af.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hoe herken ik de persoon ornament?

Hallo
Sirjacobsd,

Ornament zal ongeveer de hele tijd in het "Steenatelier" zijn. Aan de achterkant van het gebouw Blindestraat 35 , 2000 Antwerpen is er een buitentrap naar beneden. Het eerste van de 4 lokalen die daar zijn, is dat van steen. DAt is dus op min 1 , of kelder. Via de binnentrappen is het te ingewikkeld om uit te leggen.
Ornament herkent jou wel, dat kan niet mislopen.

Hartelijk welkom;

groeten,
Ornament
Steenatelier
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Wim Kluck,

de vraag is of er wel een langere opleiding, ik bedoel geen workshop, houtsnijden bestaat in Nederland.

Studenten komen zelfs vanuit Amsterdam, Utrecht, Dordrecht, Den Bosch, Zeeland (aan de verafgelegen kant), Erp, en ergens achter Roermond, Rotterdam, Breda enz... naar Antwerpen om deze opleiding te volgen. Allen beweren niets equivalent gevonden te hebben in Nederland.

Er was een privé initiatief in Deventer, met ambitie, maar dat is blijkbaar uitgedoofd. Het webadres geeft alleen de hostingsmaatschappij weer. Indien iemand daarr meer van weet, horen we het graag.

In ieder geval ook welkom!!

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ornamant,
Het staat genoteerd om af te komen nu komende zaterdag. Het is 99 % zeker dat je me zal ontmoeten.
Ik wil jullie ambachtelijkheden bewonderen.
Tot zaterdag.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Heel fijn, Sirjacobsd,

tot zaterdag in het atelier Steen - Beeld.

Deze concentratie van open ateliers ligt op een kleine 20 minuten stappen van het treinstation Antwerpen - Centraal. parkeren met de wagen is in die buurt, op die dag, eerder moeilijk.
Kom je met de wagen dan kun je best ( gratis) parkeren net buiten het centrum en een 20 min te voet gaan

ofwel op de gratis truckersparking aan Spoor Noord (mag ook met auto), ofwel op de gratis parking op de Sint Michielskaai , het zuidelijke gedeelte hiervan is gratis, of op de grote parking tussen de Vlaamse en de Waalse Kaai ( gratis)
( met dank aan SamPonette). Ten noorden van de Londonstraat, dicht bij het "Museum aan de Stroom" kun je ook gratis parkeren, hoorde ik. .

groeten,
Ornament
http://www.beeldhouwen.be
http://www.houtsnijden.eu
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Gisteren 14/03/'15 ben ik eens op bezoek geweest naar het beeldhouwen en houtsnijden bij onze vriend Ornament.
Ik heb met bewondering gekeken en geluisterd hoe het daar in zijn werk gaat.
Het was me de moeite waard om een 120-tal km heen te rijden en natuurlijk ook nog 120 km huiswaarts.
De persoon Ornament heb ik ontmoet en we hebben heel wat geklets, wat er natuurlijk bij hoort.
Ornament is een pracht van een persoon waarvan hij een zeer grote vakkennis heeft op het gebied van houtsnijwerk en beeldhouwen.
Alles is puur ambachtelijk gerealiseerd op deze school waarvan mijn bewondering ongelofelijk groot was.
We moeten dit eigenlijk meer gaan doen om elkaar eens ontmoeten, vind ik.
Er kan zoveel moois achter een persoon zitten die je alleen kent door te schrijven op deze boeiende forum, maar live aanspreken maakt het alleen maar completer.
Ornament, zeker bedankt voor de kennismaking en je bent een prachtig persoon om te communiceren.
Bedankt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
De persoon Ornament heb ik ontmoet en we hebben heel wat geklets, wat er natuurlijk bij hoort.
Ornament is een pracht van een persoon waarvan hij een zeer grote vakkennis heeft op het gebied van houtsnijwerk en beeldhouwen.
Alles is puur ambachtelijk gerealiseerd op deze school waarvan mijn bewondering ongelofelijk groot was.
We moeten dit eigenlijk meer gaan doen om elkaar eens ontmoeten, vind ik.
Er kan zoveel moois achter een persoon zitten die je alleen kent door te schrijven op deze boeiende forum, maar live aanspreken maakt het alleen maar completer.
Ornament, zeker bedankt voor de kennismaking en je bent een prachtig persoon om te communiceren.

Dit is absoluut een van de dingen die ik op dit forum geweldig vind.
Het is altijd erg leuk om de bij de open dagen in Zwolle en de via het marktplein verkopende forumleden te ontmoeten.
Ik verbaas me altijd (althans, in het begin, nu kijk ik er niet meer van op) over de creativiteit en ondernemingszin van de mensen op het forum.

Misschien is dat wel een leuk idee voor het forum.
Een soort wekelijks terugkerend interview met een forumlid. Met een fotootje van de werkplaats.

OT:
Vanwege de verjaardag van mijn schoonmoeder heb ik deze open dag gemist, maar zo te horen zal ik proberen de volgende keer wel te komen.
Maar dan zal je zien dat dat volgend jaar 15 maart is, en ze dan weer haar verjaardag viert. ;)

Groeten, Raymond
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Sirjacobsd,

Je bent echt een heel sympathieke kerel, heel ontspannen, en zeer leergierig, met heel veel respect voor de andere, zijn mening dringt hij niet op (integendeel) . Heel veel genoten van het lange, rustige, gesprek, tussen het uitleg geven aan de kandidaten door. Je bezoek is zeker het meest gedenkwaardige aan deze dag. Ik keek er al naar uit na al je mooie bijdragen aan het forum, , vakmanschap en werkstukken, maar de verwachtingen werden ruim overschreden.
Ik wist ook niet dat je zo veel engageerde bij de overkoepelende organisatie ( landelijk) van de Vlaamse Gilde van Houtdraaiers

Ze zullen op de Open huis Masave / Houtdag Zwolle 31 mei 2015 zeker genieten van je persoonlijke aanwezigheid. Naast de werkstukken van de gilde, van jezelf en je demonstraties.
Bedankt voor je bezoek, en de lange tijd die je ervoor uittrok.

Hallo SamPonette,
jammer. En neen, overdag is er geen les. We kunnen met PB iets afspreken?

Hallo Sunrayes,
heel juist wat je schrijft . Ik ontmoette in het verleden ook reeds Jokke, Tuoh, Steven Gauwberg en nog enkele die meelezen maar niet schrijven. Telkens een uitgebreide interessante babbel. Volgende gelegenheid is waarschijnlijk op 12 of 19 maart 2016. Alvast welkom. Voor interviews ben ik persoonlijk niet echt te vinden, maar ja, ik kan zo al niet alles gelezen krijgen.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.