18mm multiplex trekt krom

henkhout

Actieve deelnemer
10 mei 2014
30
0
Ik maak kastdeurtjes van 18mm multiplex, maar de platen en deurtjes trekken krom, en dat is niet erg fraai.. Ik heb ze nog niet gelakt. Hoe voorkom ik dit kromtrekken?
en, zijn de al krom getrokken deurtjes nog weer recht te krijgen?

alvast bedankt..
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dit zijn multiplex-platen die niet vlak hebben gelegen als ze warm/vers uit de lijmpers zijn gekomen om daarna te kunnen afkoelen.
Dit is de reden van kromtrekken.
Daar kan je niets aan veranderen tenzij in een zware deurkader verwerken.
 

henkhout

Actieve deelnemer
10 mei 2014
30
0
bedankt voor je reactie. Ik heb de indruk dat ze nadat ik ze heb gekocht, en vooral nadat ik ze heb gezaagd, krom zijn getrokken. Moet wel bekennen dat ze rechtop tegen de muur hebben gestaan... Ik kan deze platen nog wel ergens anders voor gebruiken, als ik nieuwe platen koop en ik leg deze plat op de vloer, gaat het dan goed? De vloer is wel voorzien van vloerverwarming.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Henk,
Dit hangt af hoe de multiplex-platen vlak worden geplaatst in de fabriek waar ze gemaakt worden.
Als ze daar al niet vlak liggen, dan heb je het zitten.
het is belangrijk als je ze aankoopt te kijken of ze da n al niet scheluw zijn.
Zijn ze scheluw op voorhand? laat ze maar liggen.
Dit kan al de kostprijs gaan bepalen naar de goedkoop bijvoorbeeld.
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
het kan er ook aan liggen dat de binnenkant van de kast natter is dan de omgeving buiten de kast , door de vochtigheidsverschillen kan dat ook wel wat doen .
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Ik vraag me wel af waar je die gekocht hebt? Bij een groothandel of plaatmateriaalhandel zal dat toch minder snel voorkomen dan bij een bouwmarkt denk ik zo.
Als dat bij een bouwmarkt was dan zal ik die gewoon terug brengen! (afzetters zijn het soms, B kwaliteit voor hoge prijzen)
Als je in het midden van het land woont kan je gerust een ritje maken naar "De Geer" in veenendaal. vriendelijk mensen, goed advies en veel keus. prijzen zijn vergelijkbaar met bouwmarkt, maar dan wel goede kwaliteit en zagen op 1/10 mm nauwkeurig!
Het loont wel om vooraf even te overleggen over de kosten van het materiaal en het zagen. Probeer een afspraak te maken over de prijs, want anders worden er ook kosten in rekening gebracht voor het zagen bijvoorbeeld, daar even apart naar vragen. Ik heb een fototje gemaakt toen hij voor mij wat betonplex aan het zagen was voor mijn werkbank. Mooi apparaat heeft hij...
foto (12).jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.