Trap dichtmaken

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Beste mede-forummers,

Wij hebben een open trap in de woonkamer. Het plan is om van de ruimte onder de trap een trapkast te maken, en hiervoor moet de trap dicht gemaakt worden. Nu heb ik twee vragen aan jullie. De eerste is: welk hout is volgens jullie het meest geschikt? Ik heb zelf iets van 12mm multiplex in gedachten.

De tweede vraag gaat over het bevestigen. Ik dacht zelf om de stootborden alleen op de onderkant van de treden te bevestigen en dan langs de achterzijde van de trede daaronder te laten steken en daar niet vastmaken om bewegen op te kunnen vangen. Is dit een juiste gedachte? Of adviseren jullie iets anders?
 

Timberframe

Actieve deelnemer
3 dec 2013
86
4
Soesterberg
Ik heb hetzelfde idee Cutthroat en volgens mij is 12 mm een goede keuze. Ik had ook het idee om ze aan de onderzijde van de trede te bevestigen maar hoe ik dat ga doen weet ik nog niet, moet wel een beetje netjes zijn natuurlijk. Bij ons wordt het geen kast onder de trap maar puur voor het aanzicht van de trap. Ik ben benieuwd naar de reacties van de meer ervaren trappen(ver)bouwers.
 
12 mm voor een stootbord (zo heten die dingen) is voldoende.
Bevestigen aan de onderzijde is ook prima.
Wel moet de bovenzijde van het stootbord iets rond worden gemaakt (rond over de lengte van het stootbord).
Bij het aanbrengen heb je hulp nodig.
Een om de bovenliggende trede met een hefboom iets op te tillen, de andere om het stootbord vast te maken.
Op die wijze komen de traptreden gespannen op het stootbord te rusten.
Doe je dat niet dan krijg je een trap die behoorlijk gaat kraken.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Deze topic ga ik volgen,heb een open trap van mahonie,die wil ik ook dicht maken.
Ga alleen wel mahonie gebruiken,anders zonde van de mooie trap.
 

Timberframe

Actieve deelnemer
3 dec 2013
86
4
Soesterberg
Rond over de lengte van het stootbord, die snap ik maar gaat het dan over een halve centimeter of over 1 of 2 milimeter Jan? En hoe bevestig je dan de stootborden aan de onderzijde van de bovenliggende trede? Doe je dat met een latje wat je met dezelfde ronding aan het stootbord vastmaakt en dan tegen de onderkant van de trede vastschroeft?

sorry Cutthroat voor het "kapen van je draadje" ����
 
De ronde lijn hoeft maar 3 a 4 mm te zijn.
Bij een te maken trap frees je in de traptrede een gleuf waar het stootbord in past, dat is eigenlijk de mooiste manier.
In de zichtlijn zie je dan geen naad.
In geval van een bestaande trap zou ik het latje (wellat) (met schuine kant en ronde kant beide voorzijde) aan de voorzijde van het stootbord bevestigen.
De wellat kan je aan de traptrede vast schroeven.
Stootbord met schroeven aan het latje bevestigen.
Mocht de trap in de toekomst toch nog gaan kraken kun je het stootbord los maken en de trap na spannen.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb zo een trap die open was (maar oorspronkelijk dicht) weer dicht gemaakt.
Inderdaad met 12 mm multiplex. Ik had het voordeel dat alle sleuven in de trapbomen waarin de oorspronkelijke stootborden staken met latjes waren opgevuld. Die latjes heb ik verwijderd, en zo kon ik de nieuwe stootborden met een beetje overlengte maken en inlaten in de trapbomen.
De hefboom voor het oplichten van de boventrede was bij mij een klauwhamer. Met een latje van de juiste dikte eronder kon ik de hamer naar beneden duwen zodat-ie bleef staan. Kon ik daarna mooi aan de andere kant het stootbord plaatsen. Inderdaad alleen langs de onderrand aan de onderste trede vastschroeven is genoeg.

Door van onder naar boven te werken heeft de onderste trede meteen steun aan het stootbord als de klauwhamer de bovenliggende trede omhoog duwt.
 
Laatst bewerkt:

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Geeft niks Timberframe ;)

Jan, ik heb je uitleg zoals ik 'm begrijp geprobeerd te visualiseren d.m.v. een schets. Ik hoop dat ik je uitleg goed begrepen heb, anders hoor ik het graag. Het gaat overigens om een bestaande trap. Frezen is dus, zeker met de mij ter beschikking staande gereedschappen (bijna) niet te doen.

Stootbord.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Je werkt bij het spannen juist naar beneden toe, om de reeds gespannen treden niet te belasten.

Hier is een discussie geweest of je ze aan de bovenkant ook moet vastzetten. Mijn conclusie is dat uit de boeken blijkt dat ze alleen aan de onderkant worden gespijkerd. Je ziet in dat topic ook hoe dat met extra latjes zit, ter vervanging van infrezen.

De bolling is 2mm bij een normale trap van pakweg 80cm breed.

Let erop dat de treden smaller worden, Als je al smalle treden hebt (in een kwart), kan dat wel eens vervelend lopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.