Indonesië Palisanser ( denk Sonokeling)- niet te boren

LaurentDH

Actieve deelnemer
9 nov 2014
38
0
Ik heb stukje Indonesische palissander ( denk Sonokeling) het stuk was lang genoeg voor twee pennen… ( gelukkig) en met volle moed aan begonnen
alles perfect ingesteld met een COLT 5***** boor , alles zou goed gaan


Wat een ellende, al na 1 sec, begint alles al te roken en stinken
Hoger toerental lager toerental, nog trager , een ramp
meteen als de boor het hout raakt, brand het eigenlijk al.
Wellicht is het keihard en brand het heel snel
na 1,5 cm opgegeven…Heb schrik, de boor te verbranden, houtzzaagsel op boor ziet pekzwart
Normaal zijn die boren zeer goed, of moet ik toch naar een klassieke ijzerboor gaan van 7 mm, maar dan een heel harde cobalt
probleem is : die worden nog sneller heet en je kan niet koelen
Vraag is : hoe boren.... of gewoon laten liggen :) , en nooit meer kopen
Alle info hulp is welkom


info die ik vond
Indisch Palissander is tot 3 keer harder dan eiken. Het is zwaar en heeft een hoge druk-en buigsterkte. Het is een moeilijk te bewerken houtsoort. Kalkinsluitsel kan zagen bemoeilijken. Het hout is moeilijk te spijkeren, schuren en schroeven gaan goed.
 

LaurentDH

Actieve deelnemer
9 nov 2014
38
0
hallo Beste mensen

ik ben beginnende en heb mijn nieuwe draaibank van gisteren
https://www.youtube.com/watch?v=ITxtFrxa1ds

Eerste teleurstelling.... maar in godsnaam, hoe stom van mij !!!!!!!:mad:
Bank stond in achteruit.... mijn vorige, kon dat niet....... hoe stom van mij...
vandaar dat de boor... bloedheet werd !!! Weer bijgeleerd
sorry voor stomme post
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ghehehe, dat doet mij denken aan de keer dat ik heb staan vloeken dat ik zaaglinten had gekocht die de andere kant op zaagden.. :) Totdat iemand mij erop attent maakte dat je ze binnenste buiten moest draaien. :)
 
Toch een punt van aandacht.
Als de chuck er op zit en de bank loopt achteruit dan is de kans aanwezig dat de chuck los draait van de spindel.
Dat is niet van gevaar ontbloot.
Jammer dat er er geen voorziening aanwezig is om dat te blokkeren.
Bij mijn bank is die voorziening geblokkeerd met een boutje, zodat als die achteruit moet lopen ik dat bewust moet doen.
Een andere manier is de chuck met behulp van een tapbout in de chuck, de chuck vast zetten op de spindel.
Ik snap in dit geval dat het nog even wennen is aan de bank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.