Blum INSERTA

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Maak je de mal toch even zelf? Google even op "DIY European hinge jig" en je vindt hopen info!
wil je dan toch liever iets meer of minder opliggend pas je gewoon je mal aan.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Mja, de originele PDF was toch eerder een "32mm-systeem" handleiding. An sich is dat niet heel moeilijk, maar er zijn ook "normen" voor binnenmaten en locatie van het eerste gatje en zo, en dat stond allemaal in die PDF.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik weet niet hoeveel de mallen e.d. kosten, maar als die aan de prijs zijn zou je ook een Festool LR-32 of vergelijkbaar systeem kunnen overwegen. Hiermee kan je ook de plaatsing voor je planken e.d. gelijk goed krijgen. 't Is niet goedkoop, maar wel gebruiksvriendelijk en als je meer dan eens kastjes maakt, denk ik zeker het overwegen waard!
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Awel ik ga eigenlijk deze namaken: http://www.rockler.com/pro-shelf-drilling-jig

(het is te zeggen, dat is het plan - How hard can it be?)

Ik zoek alleen nog de norm voor de plaatsing vh eerste gat. Ik herinner me iets van 9,5mm (wat toevallig 3/8" is... tot dusver een 32mm standaard...). Enfin ja als ik niks vind verzin ik zelf wat - het is nu niet dat ik die kasten ga verkopen ;)


[EDIT] Blum begint blijkbaar op 27,5mm (enfin, met corpus van 19mm). Ik begin meer en meer voor een Jimbo-standaard te voelen...
http://www.woodweb.com/knowledge_base_images/ms/Process32_041204.pdf
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
kan je hier of in België de boortjes vinden die ze in dat rockler filmpje gebruiken?
Met veel moeite :).

Ik heb de 'snappy drillbit' - of zo - van Woodpeckers gevonden bij Gereedsschapspro (33EUR), die een 'binnenboor' van 5mm heeft. Een vergelijkbare Festoolboor is eenvoudig(er) te vinden, maar die kost dan wel het dubbele of meer.

Het moeilijkste was eigenlijk de 'buitenboor' vinden ten behoeve van de centreerhuls, i.e. voor het gaatje in de mal. Blijkbaar is de standaard buitendiameter 3/8", oftewel 9,5 mm (dit geldt voor zover ik kon uitvogelen voor de Rocklerbit, de Woodpeckersbit, én de Festoolbit). Toevallig moest ik bij Baptist iets bestellen en toevallig hebben zij een houtboor met die diameter (om eerlijk te zijn: elders heb ik ze niet gevonden online), dus ook besteld. Kostte wel een schandalige 12 EUR, maar bon, ze is van Famag en die gebruiken de nieren van weeskinderen of zo in hun productieproces. Een gewoon houtboortje, metrisch, heb je er voor minder dan 1 EUR... Och ja.

Bon, nu maar eens eerst een project of drie afwerken voor ik aan de mal begin (project vier) ten behoeve van de kast van project 5. Ik heb de neiging om vooruit te kijken bij mijn bestellingen, kwestie van verzendkosten te sparen. In alle geval, ruw geschat mogen jullie een bouwverslag verwachten in de vroege zomer van 2023 ;)


(Het is nu eigenlijk vooral hopen dat die buitenmaat klopt)


PS: Rockler levert ook gewoon in België. Ga wel even zitten met Valium en/of een goede Whisky bij de hand als de verzendkosten in beeld komen.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
a) te laat :)
b) daar vind ik toch nergens bevestiging dat er gaatjes van 5mm uit komen, laat staan dat ik de maat vd centreerhuls vind. Anderzijds, voor die prijs haal je'm gewoon in huis en meet je de huls achteraf op.

Bij pakweg Baptist zijn er overigens even goedkope centreerboren te vinden, maar dan wel enkel voor dia 2, 2.75 en 3 mm. Voor gatenrijen is 5 mm nodig. Stoem dat ze ontbreken in het gamma.
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Moest je nog vragen hebben over Blum scharnieren laat het mij weten dan vraag ik even na bij mijn vader (Hij werkt voor blum en gaat de verschillende systemen gaan demonstreren bij professionelen)
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Bij pakweg Baptist zijn er overigens even goedkope centreerboren te vinden, maar dan wel enkel voor dia 2, 2.75 en 3 mm. Voor gatenrijen is 5 mm nodig
Kleine followup - die al lang niet meer over Blum (INSERTA) gaat, waarvoor mijn excuses; misschien "centreerboren" afsplitsen of zo? - hieromtrent: ik heb deze centreerboren nu binnen van bij Baptist. Om mij te pesten levert de fabrikant die in generische verpakkingen, waarbij dan met een vinkje de juiste diameter wordt, awelja, aangevinkt. Blijkbaar hebben zij een 5mm in het gamma, want dat vinkje stond werkloos te wezen op hun generische verpakking.

Toch eens Baptist een mailtje laten geworden of ze die 5mm niet in hun gamma kunnen opnemen. Hier moet toch veel vraag naar zijn?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Waarom die 5 mm op de verpakking staat, geen idee.
Famag maakt die niet eens.
Het zijn scharnier centreerboren.
Voor euroschroeven is die snappy drill toch goed.
Of gewoon een mal met 5mm boor met afstandhouder.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
De scharnier(centreer)boor komt niet van Famag. Dat was de 3/8" houtboor. Ik zal vanavond eens de fabrikant opzoeken. Voor deuvelen werk ik overigens al een tijdje met een mal met gaatjes op deuveldikte, maar een houtboor ruimt die gaatjes in de mal vrij snel, dus moest ik snel de mal vervangen. (Toegegeven, deels omdat ik zo stom was om er geen hardhout voor te gebruiken, maar bon, dat moet voorhanden zijn, en dan nog eens in de juiste dikte)

Dat geintje wil ik me besparen bij de zelfbouw gatenrij-mal.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Succes!

De Famag van 9,5mm (wat uiteindelijk eigenlijk slechts bijna 3/8" uitmaakt) boort perfect voor voor de Snappy Drillbit, en - misschien minder verrassend - deze boort op zijn beurt een perfect gecentreerd gat van 5mm:

2qsq9go.jpg


Close-up van de daders:

ogx742.jpg


Dit zijn trouwens de centreerboren van 2mm en 2,75mm van Baptist:

2zp06it.jpg


De buitenhulzen moet ik nog opmeten. Joost mag weten welke obscure spiraalboor ik daar voor mag gaan zoeken... :D Allez ja meestal zal ik ze toch centreren in de scharnier zelf, wat een geluk bij een ongeluk is want ik heb Joost nog nooit wat weten weten...

Zoals je op de verpakking kunt zien is er ook een 5mm in het gamma, maar die biedt Baptist niet aan. Ui-ter-aard ook geen fabrikant op de doosjes... jammer, want deze exemplaren kosten een derde van de Woodpeckers drillbit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.