Blum INSERTA

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Forumgenoten,
Ik sta op het punt om een tv kast te maken met een aantal deurtjes. Omdat de deuren ver open moeten (i.v.m. kijkhoek) ben ik vanochtend even bij de groothandel geweest om te kijken welke scharnieren ik het best kan gebruiken.
Eén springt er voor mij duidelijk uit. Dat is een Blum INSERTA scharnier. Naast dat het een degelijk en mooi lopend scharnier is, heeft die als voordeel dat er geen schroeven zichtbaar zijn. Het ziet er toch net weer wat mooier uit als de deurtjes open staan (en dat zal regelmatig het geval zijn:).
Om deze scharnieren te monteren heb ik volgens mij (zoals ik op internet lees) een Blum INSERTA boormal nodig. Zijn er forumers die ervaring hebben met dit systeem.
Het lijkt mij handig, snel en nauwkeurig werken. Maar is dat in de praktijk ook zo?


N.B. Ik weet niet of ik in de goede rubriek zit, maar kon geen passende rubriek vinden voor hang- sluitwerk.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Voor gewone Blum Clip Top schroefscharnieren kun je ook afdekkapjes krijgen zodat je de schroeven niet ziet.
Ziet er bijna hetzelfde uit als de Inserta scharnieren.
Voor Inserta scharnieren kun je gewoon een Forstner boor Ø35 mm gebruiken.
Alleen is het aan te bevelen deze met een vaste booropstelling te gebruiken om strak passende gaten te krijgen.
Ik heb de EcoDrill boormal die fantastisch werkt, alleen de stofafzuiging ontbreekt.
Boren in MDF geeft erg veel spanen die na ieder boorgat met de hand verwijderd moeten worden.
De boormal is niet goedkoop ±€200 incl. BTW, maar z'n geld meer dan waard.
Helaas woon je niet in de buurt, anders had je de boormal kunnen lenen.
1397942.jpg
 
Laatst bewerkt:

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Zo, dat is een mooi systeem zeg. Lijkt me super handig.... maar inderdaad stevig aan de prijs.
Ik zat te denken aan een eenvoudige boormal voor een paar tientjes (zie bijlage).
Het 35 mm gat boor ik altijd al met de kolomboormachine. Dat gaat op zich prima.
Alleen de kleinere gaten komen bij het inserta systeem zeer nauwkeurig zo te zien. Vandaar dat ik aan een mal dacht.
Het scharnier dat ik op het oog heb hadden ze alleen maar met het klipsysteem. Maar mogelijk is het ook met schroeven en afdekkap te bestellen. Goede tip.

Aan de andere kant, als dat inserta systeem sneller / nauwkeuriger werkt is dat ook wat waard natuurlijk. Ongemerkt kost dit soort werk altijd best veel tijd.

boormal.jpg
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
in België :)
of de plaatsbepaling van een opliggend blum scharnier, zodat ik een mal kan maken...
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
ik heb al 41mm gehoord ipv 37mm?
Waar komen de 2 gaten dan voor een inserta scharnier?
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Dat is een boormaat die afhankelijk is van de dikte van de montageplaatjes en de zgn. frontopdek (maat van deur op de corpus).
Deze maat is met de eerder afgebeelde boormallen met nokjes in te stellen.
Voor verschillende aanslag is deze maat verschillend.
blum.JPG
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ja, mijn excuses,

ik praat over de potboringen, en zit met de rijboringen in het archterhoofd.
De rijboringen zijn op 37mm afstand van de zijkant, de potboring is afhankelijk van het type scharnier.

Maar als je eenmalig een aankoop doet in een doe-het-zelf-zaak, dan kan je daar scharnieren kopen, verpakt per 2. Op de achterkant staat dan (meestal) een tekening op 1:1 die je als mal kan gebruiken. Wanneer je dit overneemt op een plexiplaatje, of mdf, kan je hiervan een perfecte mal maken, per type scharnier.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
dat is het hem net... scharnieren zitten in een zakje, zonder patroon... Is het niet +5mm? Dus 22,5mm?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.