Blum INSERTA

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
En als er dan echt gehobbyd gaat worden, nog een filmpje.



Nog een ideetje voor een goedkoop boorbusje. Een huls van een kastplankdrager.


huls kastplankdrager.jpg
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Is dat trouwens een fijne schroefmachine, die borstelloze Bosch?
Laat ik het zo stellen: moest ie ooit kapot gaan, dan betaal ik indien nodig extra om binnen de 24hr een nieuwe te hebben. Gedurende die 24h zou ik dan met een thermos koffie en een dekentje gaan zitten wachten bij de voordeur. Rillend van spanning en algeheel onbehagen. Terwijl ik elke minuut de leveringsopvolging refresh.

Ik ga ervanuit dat de Blauwe ingenieurs van Bosch in mijn slaap een afdruk van mijn hand zijn komen maken, want de pasvorm is botweg perfect. Daar staat of valt een 'beleving' van een machine mee natuurlijk. Ik moet hen trouwens nog eens over aanspreken over dat bezoek want de kinderen kunnen nu niet meer slapen.

Het was evenwel niet allemaal rozengeur en maneschijn. Net na de garantieperiode heeft 1 vd batterijen de geest gegeven. Tijdens de bouw viel dat tegen, maar nu hobbymatig kom ik op 1 batterij gemakkelijk een dag verder. Trouwens, over de batterijen gesproken: mijn ouder model heeft nog geen restspanningsindicatie. Dat is zoals Russische roulette spelen met een automatisch wapen, zonder je eerst compleet lens te hijsen welteverstaan. Zenuwslopend, maw.

De "gratis" bijgeleverde boren- en bitsets kwamen in plastieken bakjes die welgeteld 1 keer hebben opengegaan, daarna zaten ze vast of waren ze stuk (wat in weze hetzelfde is natuurlijk). En de bitjes begonnen te roesten van er naar te kijken. Ik draag nochtans altijd een veiligheidsbril. De boren op zich zijn evenwel top.

Ik heb er net eens op zitten googlen, en blijkbaar is ie courant te vinden - in DE - aan kortingen tot 40%. 125EUR voor de set, iets van een 50EUR voor de naakte machine. Een teken aan de wand dat ie uit het gamma gaat?


Oh, en die Kreg jig: hoe onhandig is dat!? 5 gaatjes per keer, echt? (Allez, de eerste keer zes)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Met die 5 gaatjes gaat het behoorlijk snel.
Ik snap trouwens toch niet waarom vele van onder tot boven gaatjes willen.
Van te voren goed nadenken over het ontwerp en dan desnoods 5 gaatjes thv de te maken plank.
En ook niet voor die lelijke kruisplaatjes. Gewoon een rechte scharnierbevestiging en dan heb je aan dat 32 mm systeem ook niks.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik snap trouwens toch niet waarom vele van onder tot boven gaatjes willen.
Waarom denk je dat ik zo graag die standaard nog eens kon nalezen ;)...?

Enfin ja, bovenste en onderste gaatjes zijn voor de BLUM scharnier, alles daartussenin is mogelijks 'overkill', maar bon, het gaat om kasten in een berging e.d., en dan heb ik de mogelijkheid om in een bestaande korpus te wisselen van schuiven naar deuren of omgekeerd. Met een dubbele jig met meer dan 5 gaten :) is het nu ook weer het werk niet.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat ideetje met die kastplankdragers is geen goede. Die dingen zijn niet geschikt. Beter echte boorbussen kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.