Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 46

Onderwerp: Blum INSERTA

Blum INSERTA

Forumgenoten,
    Ik sta op het punt om een tv kast te maken met een aantal deurtjes. Omdat de deuren ver open moeten (i.v.m. kijkhoek) ben ik vanochtend even bij de groothandel geweest om te kijken welke scharnieren ik het best kan gebruiken.
    Eén springt er voor mij duidelijk uit. Dat is een Blum INSERTA scharnier. Naast dat het een degelijk en mooi lopend scharnier is, heeft die als voordeel dat er geen schroeven zichtbaar zijn. Het ziet er toch net weer wat mooier uit als de deurtjes open staan (en dat zal regelmatig het geval zijn:-).
    Om deze scharnieren te monteren heb ik volgens mij (zoals ik op internet lees) een Blum INSERTA boormal nodig. Zijn er forumers die ervaring hebben met dit systeem.
    Het lijkt mij handig, snel en nauwkeurig werken. Maar is dat in de praktijk ook zo?

N.B. Ik weet niet of ik in de goede rubriek zit, maar kon geen passende rubriek vinden voor hang- sluitwerk.

Voor gewone Blum Clip Top schroefscharnieren kun je ook afdekkapjes krijgen zodat je de schroeven niet ziet.
    Ziet er bijna hetzelfde uit als de Inserta scharnieren.
    Voor Inserta scharnieren kun je gewoon een Forstner boor Ø35 mm gebruiken.
    Alleen is het aan te bevelen deze met een vaste booropstelling te gebruiken om strak passende gaten te krijgen.
    Ik heb de EcoDrill boormal die fantastisch werkt, alleen de stofafzuiging ontbreekt.
    Boren in MDF geeft erg veel spanen die na ieder boorgat met de hand verwijderd moeten worden.
    De boormal is niet goedkoop ±€200 incl. BTW, maar z'n geld meer dan waard.
    Helaas woon je niet in de buurt, anders had je de boormal kunnen lenen.
    Laatst gewijzigd door neel; 01-02-15 om 13:07.

Zo, dat is een mooi systeem zeg. Lijkt me super handig.... maar inderdaad stevig aan de prijs.
    Ik zat te denken aan een eenvoudige boormal voor een paar tientjes (zie bijlage).
    Het 35 mm gat boor ik altijd al met de kolomboormachine. Dat gaat op zich prima.
    Alleen de kleinere gaten komen bij het inserta systeem zeer nauwkeurig zo te zien. Vandaar dat ik aan een mal dacht.
    Het scharnier dat ik op het oog heb hadden ze alleen maar met het klipsysteem. Maar mogelijk is het ook met schroeven en afdekkap te bestellen. Goede tip.

Aan de andere kant, als dat inserta systeem sneller / nauwkeuriger werkt is dat ook wat waard natuurlijk. Ongemerkt kost dit soort werk altijd best veel tijd.

boormal.jpg

Waar zijn deze mallen te koop?

in België
    of de plaatsbepaling van een opliggend blum scharnier, zodat ik een mal kan maken...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kemo Bekijk Berichten
    in België
    of de plaatsbepaling van een opliggend blum scharnier, zodat ik een mal kan maken...
    Afmeting van het te boren 35mm gat tot voorkant: 37mm

Hoogte zelf te bepalen volgens 32mm systeem

ik heb al 41mm gehoord ipv 37mm?
    Waar komen de 2 gaten dan voor een inserta scharnier?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Eens goed doorlezen, dan snap je het principe wel: http://www.hettich.com/images/media_hg/tet08_g02_nl.pdf

blum geeft aan 3-7 tot potboring?

Forum Rechten