Verloopjes maken maar van welke houtsoort?

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Het komt regelmatig voor dat ik een verloop moet maken van b.v. rond 40 naar 50 mm (pas ringen voor stofzuigerslang in dit geval).
Het moet wel stevig zijn en niet in tweeën vallen of afbrokkelen, het mooiste zou nylon zijn maar dat is duur en moeilijk aan te komen en daarom wou ik die maar van hout maken, maar welke houtsoort zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je kunt altijd wat reststukjes kunststof kopen op marktplaats (of desnoods een dikke plastic snijplank bij de kringloop winkel).

Als je stevig hout wil, zou ik zoeken naar berken multiplex, met van die dunne laagjes. Een dunne ring daarvan is stevig genoeg.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Bij de bouwmarkt liggen verschillende soorten pvc verloop stukken.
mochten die net niet passen kun je ze met een verfbrander verwarmen en pas maken
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Oplossing gevonden: een van onze buren werkt bij de gemeente en die hebben wel eens plastic palen liggen die afgebroken zijn en normaal gaan die de container in maar zou er nu 2 voor mij achteruit houden.
Deze palen zijn iets van 16x16 of zo iets en dan zaag de gewenste maat af, boor er een gat in van b.v. 16 mm door, doe er een stuk draadeind in en span het zo in de draaibank en maak de buitendiameter op maat.
Dan span ik het werkstuk rechtstreeks in de klauwplaat en dan met een binnenboorbeitel de binnendiameter op de juiste maat boren.
Althans dat is nu het plan, of het werkt moet nog doen blijken.
Er zitten wel luchtbellen in maar die lopen niet zover door en dat ga ik nu dus proberen.

Antwoord 1, snijplank wel goed idee maar niet dik genoeg voor dit doel.
2, vind ik dus wel duur en dan komen er ook nog verzend kosten bij.
3, meestal lukt het daar ook wel mee maar je ben dan toch nog te veel aan bepaalde maten gebonden.
Maar toch bedankt voor de reacties.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ik weet niet waar de verloopstukjes voor bedoeld zijn, maar als ze iets van stevigheid moeten hebben, dan vrees ik dat de kunststof paaltjes van de gemeente niet goed zijn of misschien de ene keer wel en de andere keer niet. De paaltjes worden namelijk gemaakt van gerecycled plastic van allerhande soorten die niet altijd door elkaar verwerkbaar zijn. Ik heb ooit gezien hoe een auto met parkeren nét aan een paaltje kwam, maar dat was al genoeg om het doormidden te breken.
Is het geen optie zelf iets te gieten? Ik denk dan aan polyesterhars, die eventueel is te verstevigen met een soort vezelmatje. Verkrijgbaar in automaterialenzaak of waar ze spullen verkopen voor onderhoud van plezierboten. Je kunt je gietsel na uitharding precies op maat draaien.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
In dit geval was het bedoeld om passtukjes te maken om verschillende diameters slangen van de stofzuiger / cycloonfilter aan elkaar te koppelen die onderling ook uitwisselbaar zijn.
Het is nu opgelost maar het komt wel vaker voor dat ik iets passend wil maken en dat dan van hout wou draaien, dit al eens eerder gedaan maar die viel door uitdroging in tweeën en daarom vroeg ik welke houtsoort er geschikt voor zou zijn want er ligt hier genoeg sloophout.

Schuim pvc gaat ook prima maar dat is ook maar tot 3 of 4 cm dikte verkrijgbaar en toen kwam een buurman met dit idee en ik ben wel benieuwd of het kan en of het te draaien is op de draaibank.
foto is van een voorbeeld van wat ik bedoel en dan zoiets zelf te maken in elke maat die ik moet hebben.
slangenpaket closeup.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.