gebruik amerikaanse eik

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Wie kan me vertellen waarom de amerikaanse eik zo weinig wordt gebruikt. Dit terwijl het hout er met zijn grove nerven en kleur vaak spannender uit ziet dan zijn europese soortgenoot en het is qua prijs ook nog gunstiger. Is het wellicht minder duurzaam of werkt het meer? Ik heb namelijk nog wat amerik. eik planken liggen en ben nog aan het overwegen waarvoor ik ze zal gebruiken.
Alvast bedankt gr. Nol.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
hallo nol,

ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat het temaken heeft met de hardheid van de amerikaanse eik, dat hij zachter is of iets in die richting, endaarom gevoelliger voor beschadigingen?

het is maar een theorie, maar ben wel benieuwd naar de exacte reden daar achter,

Mvg, Gj
 

tuoh

Oud hout
Er zijn twee soorten Amerikaans Eiken, de rode en de witte Eik.
Rood eiken ( Quercus rubra) is voor onze (Europese) smaak te rood van kleur, komt een beetje vulgair over.
Het hout is ook niet duurzaam, het kan enkel binnen gebruikt worden, dit door de afwezigheid van thyllen in de vaten van het hout, het hout is als het ware zo lek als een zeef.
Maar bovenstaande heeft als voordeel dat het hout gemakkelijk kan geïmpregneerd worden.

De witte Eik( Quercus alba) is wel beschikt voor buiten, het hout is iets lichter van kleur dan de Europese soorten, maar ook iets duurzamer.

Het gebruik hangt een beetje samen met de beschikbaarheid, niet elke houthandel heeft het hout op stock, en er is zo een grote keuze aan Europese eik dat de markt niet direct vragende partij is.
Ook al omdat er qua kwaliteit weinig of geen verschil is tussen witte Eik en zijn Europese familieleden.
Voor zo ver ik weet word de Amerikaanse eik enkel gevierschaald ingevoerd, dus niet op bool.

Mvg,

André
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Bedankt voor jullie toelichting. Ik denk dat ik de lichte soort hier heb en je ziet er inderdaad wat grotere vaten/openingen in. Ik heb het dan over de kwartiers planken waar dat mooi in uit komt. Het is allemaal wat grover dan het europese eiken lijkt het. Maar wat ik al zei, oogt het hierdoor ook minder saai, wat avontuurlijker. Mijn plan is eigenlijk om er een tafel van de gaan maken voor binnen en later behandelen met olie. Echter is het qua stootvastheid wel degelijk genoeg en vergelijkbaar met zijn europese soort?
gr. Nol
 

Pierre

Nieuw lid
14 mrt 2010
6
0
Rood Amerikans eik heeft voornamelijk bij de Nederlands natuur beheerders een slechte naam,
waarom???
Er is geen boom die zo mooi kleurd in de herfst op dit continent :? :cool:
Nooit geweten dat een hout soort vulgair er uit kan zien.
Voor binnen werk is het een prima houtsoort, goed te bewerken, zowel handmatig als machinaal.. Eenmaal gedroogt heeft het hout een gelijkwaardige werking als Europees eik zij dat het iets zachter is. Voor een gebruiksvoorwerp als een tafel zal het verschil minimaal zijn.

Voor buiten gebruik vraagt het hout om een (extra) goede bescherming.
Ik heb sinds 10 jaren een gelazuurde buitenbank (staat s,winter binnen), hij ziet tot nu toe perfect uit.
Bij komende voordeel: Amerikaans eik is niet duur.
 

tuoh

Oud hout
Er eerst wat verwarring rond het begrip Amerikaanse Eik, in Europa worden twee soorten aangeboden, rode Eik en witte Eik.

De rode Eik met uitgesproken draadnerf en een licht rode kleur die zelfs bruin gebeitst bijna altijd verkleurt naar rood.
Het hout valt onder duurzaamheidsklasse IV, dus zonder impregnatie niet buiten te gebruiken.

De witte Eik leunt qua uitzicht, kwaliteit en aanvoelen heel dicht bij de Europese soorten aan, de kleur is een beetje lichter, maar beitsen, roken, etc. levert geen enkel probleem of kleurverschil op met inlandse Eik.
Deze soort valt onder duurzaamheidsklasse II, en scoort hiermee zelfs beter dan de inlandse soorten.

Dus twee eikensoorten van het zelfde continent maar met uiteenlopende eigenschappen, waar je wel terdege rekening mee moet houden voor een bepaald werk.

Mvg,

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Pierre zei:
Rood Amerikans eik heeft voornamelijk bij de Nederlands natuur beheerders een slechte naam,
waarom???

Omdat het om een niet inlandse houtsoort gaat. Bij ons in België weet ik dat zowel de rode als de witte amerikaanse eik uit bepaalde bossen gerooid wordt om te vervangen door de inheemse soort. Ook canadabomen worden terug vervangen door de populier.


tuoh zei:
Voor zo ver ik weet word de Amerikaanse eik enkel gevierschaald ingevoerd, dus niet op bool.

Amerikaanse eik vindt je hier inderdaad alleen maar gevierschaald, al was het maar om geen plaatsverlies te hebben tijdens het transport in de boot. met boolplanken zou je veel lucht vervoeren...

tuoh zei:
De witte Eik leunt qua uitzicht, kwaliteit en aanvoelen heel dicht bij de Europese soorten aan, de kleur is een beetje lichter, maar beitsen, roken, etc. levert geen enkel probleem of kleurverschil op met inlandse Eik.


Ik dacht dat europees eiken meer looizuur bevatte dan amerikaanse en dus ook donkerder kleurt bij een zelfde hoeveelheid reactieve kleurstof zoals ammoniak, kaligène, enz...
Anderzijds kan dit zelfs al van boom tot boom verschillen... Zeker ben ik er niet dus van...
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Bedankt voor de reakties, het is me duidelijk, gewoon gebruiken net als het gebruikelijke eiken.
(Later pas zag ik de foto van de eetkamertafel van Jaap ook van Amerikaans eiken).

groetjes Nol
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.