rising dovetail

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb zojuist het filmpje gezien van WOmadeOD ( Mitch Peacock ) met als onderwerp Rising Dovetail Joint dacht dat is toch wel iets moois om op het forum te laten zien.
Heb het tot nu toe nog maar 1 keer gezien en het duizelt mij nog hoe dit alles af te tekenen , eerlijk gezegd snap ik er nog de ballen van :mad: , waarschijnlijk moet ik dat filmpje nog enige 10 tallen malen zien voor dat het kwar.... eeeuuhh 20 eurocentje valt .

Eigenlijk zou ik zo'n proefstukje wel willen hebben om beter te snappen hoe het in elkaar steekt ( dus mocht iemand het gemaakt hebben en dan wel ongelijmd mag het naar mij opsturen ) :D
 

WR1944

Oud hout
Het principe is een balkje met zwaluwstaartachtige doorsnede. Als je die schuin doorzaagt krijgt het zaagvlak ook een zwaluwstaartachtige vorm. Als je de verbinding wilt reproduceren kan je eerst zo'n zwaluwstaart balkje maken, dat schuin afzagen en de maten hiervan overnemen op staart en de pen.
Misschien dat ik het nog ga doen ook al zal dat misschien niet zo strak zijn als in het filmpje.
 

WR1944

Oud hout
Ik mag graag de theorie aan de praktijk toetsen en omdat het toch sneeuwde heb ik wat stukjes afval verzameld en ben ik aan de slag gegaan.

Als eerste maakte ik een balkje met de zwaluwstaart-doorsnede nadat ik twee stukjes 4x2 ontdaan had van de afgeronde zijkanten.
P1010016q.jpg

Toen kwam er een schuin vlak aan de smalle zijde van de zwaluwstaart. Haaks hierop kwam een vlakje aan de kopse kant.
P1010017q.jpg

De maten van dit stompje nam ik over op het blokje waar de zwaluwstaart in kwam. Het afgeschuinde voorvlak gaf de maten voor de voorkant van het blokje en de kopse kant voor de bovenkant. Het uitzagen ging vrij soepel maar met het uitsteken brak er wat af aan de bovenkant. Met het stompje er in wordt meteen duidelijk welke maten je moet overnemen.
P1010020q.jpg

Nu wordt het tijd voor de pen. Dezelfde maten als voor de zwaluwstaart heb ik over gezet.
P1010021q.jpg

De pen was iets lastiger omdat de zaag snel weg loopt als je in de lengterichting van de vezels zaagt.
P1010022q.jpg

De pen moest ietsje gefatsoeneerd worden maar het schoof geheel volgens plan in de zwaluwstaart.
P1010024q.jpg

En zo ziet het er samengesteld uit. Zoals gezegd, het ging om het principe en niet om de schoonheidsprijs.
P1010023q.jpg

En ondertussen woedt de Super Bowl waar ik me totaal niet voor interesseer maar de rest van de familie wel.
http://www.nfl.com/superbowl/49
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Ik heb deze een tijdje geleden ook gemaakt. Als je het 1x hebt gedaan is het aftekenen niet zo ingewikkeld als het lijkt.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Top WR1944 !!!! Je weet 't je kan het naar mij toesturen (zou er ook invoer rechten voor betaald moeten worden ) :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.