Kersenhout doosje met Esdoorn ingelegd

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Did doosje zit all jaren met mijn collectie voor-gedraaide doosjes, en had hem een paar maanden geleden er uitgelegd om het aftewerken, dat gedaan en vond het kops hout in de deksel niet aantrekkelijk, daarom ging ik op zoek naar iets dat Ik kon gebruiken omdat te verbeteren, vond een stukje light gekleurd Esdoorn met slaap en mooie tekening in het hout.

Ik had dat en enkele andere stukjes in dik fineer gezaagd van afval, all die stukjes fineer waren wel krom getrokken, maar ben er wel in geslaagd om er een schijfje uit te zagen en heb een kant vlak geschuurd, toen rond gedraaid en wilde hem in het deksel plaatsen, daar had Ik al een reces ingedraaid, het schijfje was een haar te groot, OK, Ik zet het weer aan de kant en werk aan iets anders, een paar dagen later weer opgepakt en weer geprobeerd voor de zoveelste keer, om het te passen, deze keer leek het wel dat Ik het erin kon drukken, eerst het onderste kantje wat fijntjes bij geschuurd, een paar druppels CA in het reces en uitgestreken, en toen het schijfje er ingeperst, daat werkte :D

Zo toen de volgende dag het deksel ingespannen en dat schijfje bij gedraaid en geschuurd, toen wat Tung olie er op en enkele dagen later een beetje gepolijst, KLAAR :D.

Cherrywood box.jpg Cherry box.jpg Cherry box 2.jpg Cherry box 1.jpg
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Leo, mooi potje en uiteraard deksel, ik zelf heb al enige tijd in gedachten om dergelijke potjes te draaien waarvan het deksel voorzien is van schroefdraad, gemaakt met "strelers" van Robert Sorby, het zijn leuke kleine "hebbedingetjes" als ik zover ben zal je ze wel zien verschijnen, heb jij hier ooit mee gewerkt of dit gezien? gr stefan
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Leo, mooi potje en uiteraard deksel, ik zelf heb al enige tijd in gedachten om dergelijke potjes te draaien waarvan het deksel voorzien is van schroefdraad, gemaakt met "strelers" van Robert Sorby, het zijn leuke kleine "hebbedingetjes" als ik zover ben zal je ze wel zien verschijnen, heb jij hier ooit mee gewerkt of dit gezien? gr stefan

Dank je Stefke :), ja wel van gehoord en gezien, maar nooit mee gewerkt, had het wel in de plannen om er een te maken, maar daar is het bij gebleven, zoiets, dan kun je zachter hout gebruiken om draad aan te maken.
schroefdraad  machine.jpg


Hoi Leo,

Mooi potje met een passend dekseltje zullen we maar zeggen. ;)
Ziet er super uit.

Gr Edwin
Dank je voor je reactie :)

Zo is het een mooi doosje geworden, Leo. Een kleine verandering
kan iets moois opleveren.

Thanks Nico :), ja Ik heb dat al wel meer gedaan, met stukjes been en Eik met slaap bijvoorbeeld, heeft wel iets denk Ik.

Box with Bone inlay.jpg Yew en Oak.jpg Box with bone.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hoi Leo,

Zoals gewoonlijk erg mooi.
Je manier van draadsnijden lijkt me wel interessant.
Kun je daar iets meer van vertellen?
Heb onlangs een kruistafel aangeschaft,en volgens mij moet hier wel zoiets op te bouwen zijn.

grt,
Leo
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Leo,

Zoals gewoonlijk erg mooi.
Je manier van draad snijden lijkt me wel interessant.
Kun je daar iets meer van vertellen?
Heb onlangs een kruistafel aangeschaft,en volgens mij moet hier wel zoiets op te bouwen zijn.

gr t,
Leo

I got stuck last night, het werd te laat, zo eerst bedankt voor je reactie :).

Dat is niet mijn manier van draad snijden, beter, nog niet, misschien nog ooit ;)

Ik heb wat informatie bij elkaar gekrabd, je kunt zoiets wel kant en klaar kopen als je een dikke portemonnee hebt.

thread cutting.jpg
Er zijn andere manieren van bouwen, maar komen allemaal in princiepe op het zelfde neer, namelijk een dubbelzijdige 60 graden cutter die heel vlug moet draaien.

Dan een chuck om het werkstuk wast te houden en dat moet vastzitten aan een draadstuk, het draadstuk heeft dezelfde draad als dat je in het werkstuk krijgt.

Dat draadstuk zit in een block met draad of in twee moeren, en een handvat of handwiel om die hele assemblee rond te draaien.

Het center van de cutter en van het draadstuk moeten op dezelfde hoogte zitten

De cutter of het draadstuk moet zijdelings verplaatst kunnen worden, zodat de diepte van de draad die gesneden word, precies geregeld kan worden.

Ik hoop dat dit tezamen met de foto’s duidelijk is, zo niet, dan vragen.

Dubble sided cutter 60'.jpg 60 degree cutter.jpg threaded shaft to chuck.jpg threadcutting setup.jpg
Hier word een router gebruikt die zijdelings kan schuiven met behulp van een draadstuk.
Adjustable router tread cutter setup.jpg

http://www.mcmaster.com/#double-angle-milling-cutters/=vpq825
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
I got stuck last night, het werd te laat, zo eerst bedankt voor je reactie :).

Dat is niet mijn manier van draad snijden, beter, nog niet, misschien nog ooit ;)

Ik heb wat informatie bij elkaar gekrabd, je kunt zoiets wel kant en klaar kopen als je een dikke portemonnee hebt.

Bekijk bijlage 25786
Er zijn andere manieren van bouwen, maar komen allemaal in princiepe op het zelfde neer, namelijk een dubbelzijdige 60 graden cutter die heel vlug moet draaien.

Dan een chuck om het werkstuk wast te houden en dat moet vastzitten aan een draadstuk, het draadstuk heeft dezelfde draad als dat je in het werkstuk krijgt.

Dat draadstuk zit in een block met draad of in twee moeren, en een handvat of handwiel om die hele assemblee rond te draaien.

Het center van de cutter en van het draadstuk moeten op dezelfde hoogte zitten

De cutter of het draadstuk moet zijdelings verplaatst kunnen worden, zodat de diepte van de draad die gesneden word, precies geregeld kan worden.

Ik hoop dat dit tezamen met de foto’s duidelijk is, zo niet, dan vragen.

Bekijk bijlage 25787 Bekijk bijlage 25788 Bekijk bijlage 25789 Bekijk bijlage 25790
Hier word een router gebruikt die zijdelings kan schuiven met behulp van een draadstuk.
Bekijk bijlage 25791

http://www.mcmaster.com/#double-angle-milling-cutters/=vpq825


Hallo Leo,

Een dikke portemonnee is geen probleem, die heb ik wel (kleingeld:p).
Maar ik ben blij met de informatie.
Heb gisteren mijn frees op de kruistafel en draaibank gemonteerd en wil toch eens kijken of ik iets kan creëren voor draadsnijden.

grt,
Leo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.