lange bovenfrees voor handige knoeier

Colombus

Nieuw lid
27 mrt 2010
2
0
Goedemiddag iedereen momenteel op dit forum.
Mijn probleem! Heb een bovenfrees ELU met een max. diameter van 8mm.
Mijn geplaatste buitenramen zijn onderaan een beetje weggerot(4à5mm).
Wil nu het rotte gedeelte wegfrezen met bovenfrees.Probleem is echter dat ik(8mm) geen bovenfrees vind met een minimale lengte van 15cm.Bestaan die ? en waar vind ik die?
Kan ik misschien frezen vinden die verlopen naar 8 mm?
Is er een alternatief.Niet boren of uitkotteren want dit werkt niet precies genoeg.
Wie kan me hierbij advies geven?
De handige knoeier!
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Frezen van 15cm lang ???. Doe geen moeite, die ga je niet vinden. En als ze al bestonden zou ik ze niet in een bovenfrees durven te gebruiken ! Een bovenfrees maakt tegen de 20.000 toeren! Ik gebruik wel eens een verlengstuk in mijn freestafel in combinatie met freesjes die te kort zijn om boven de tafel uit te steken. Dan praat je over een totale lengte van 60-70 mm in een stationaire opstelling en een spantang van 12mm. Je merkt dan al dat alles iets meer vibreerd dan normaal. De leverancier van het verlengstuk waarschuwd dan ook voor langdurig en zwaar gebruik en raad niet stationair gebruik af!

Ed
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Voor zulke restauraties is het beter om het raam uit het kozijn te verwijderen. Dan kan je namelijk met een frees ook van de bovenzijde af frezen en heb je minder lange frezen nodig. Laatst nog een sponning van een kozijn tot 8cm diep uitgefreesd en dan heb je al een flinke frees nodig.... Hoeken waar je niet bijkunt zal je moeten uithakken met een beitel, met een boormachine kan je wat voorboren voordat je begint met hakken. Met een kleine bandschuurmachine zoals een bosch vario kan je je werk mooi afwerken.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Oh ja foto's van de situatie is ook wel fijn voor een goed advies. Het kan wellicht ook best wel noodzakelijk zijn dat je de hele stijl of dorpel moet vervangen.

Een andere optie is de rotte delen uithakken en boren, vervolgens houtrot stop erop smeren. En dan de gaten weer vullen met epoxy en stukjes hout als opvulling. Tenslotte alles netjes glad schuren met een bandschuurapparaat.
 

Colombus

Nieuw lid
27 mrt 2010
2
0
bedankt gij allen voor de wijze raad. Inderdaad die snelheden in combi met de lengte. Je kan die frees natuurlijk veel trager laten lopen.Ben mekanieker en heb ooit een frees langer gemaakt met een klein kokertje ,laten passen, pasta toegevoegd(waar men lagers mee vastzet)en dan verwarmd, Was wel op mijn werk, dus heb werktuigen niet meer!
dank U.
handige knoeier.
 

martus

Actieve deelnemer
16 feb 2010
25
0
Ik heb wel al een paar keer het onderste gedeelte van ramen vernieuwd (waterdorpel?) omdat deze rot waren. Dit heb ik toen grotendeels kunnen doen met een cirkelzaag, en dan verder afkappen met beitels. Dat ging toen redelijk goed. Maar ik denk dat dit niet van toepassing is voor de stijl zelf. Dat zal je volledig met de beitel moeten wegkappen. Met een scherpe beitel is dit redelijk rap geklaard. En dan een nieuw stuk inlijmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.