Boomstam tafelblad

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Hallo allen,

Ik wil graag een twee tafels maken met een boomstam tafelblad. Ik heb twee dikke beuken boomstam platen gekocht ( zie foto's ). Beuk is zeker niet t beste hout hiervoor aangezien beuk best veel krimpt heb ik begrepen. Het hout is twee weken geleden in planken gezaagd. De boom zelf is een maand of twee geleden gekapt.

De lengte is drie meter, de gemiddelde breedte is 90 cm en de dikte is 8 cm.

Nu wil ik voor 1 tafel het complete blad gebruiken voor de andere wil ik t blad in de lengte door midden zagen omdat ik t blad uit twee delen wil laten bestaan.
De tafel die ik in de lengte doorzaag zal t minst risico lopen om in te scheuren. Nu zitten er in de platen wel een paar knoesten en wat kleine scheurtjes. Wat kan ik t beste doen om te zorgen dat er daar geen grote scheuren ontstaan? Het hout moet nog drogen dus ik heb de kopse kanten ingesmeerd tegen het te snel indrogen en scheuren. Ik laat t in een open schuur drogen. Ik ben ook erg benieuwd hoe ik kan voorkomen dat de platen krom gaan trekken...

En de krimp is dat voornamelijk in de breedte of ook in de lengte? Tot slot ben ik erg benieuwd hoe lang de droogtijd is en of ik eventueel de tafel wel al kan maken en zorg ( hoe weet ik nog niet) dat t onderstel de krimp kan hebben...

Tips en advies erg welkom. Het is namelijk voor t eerst dat ik dit doe...

Groet,

Jonas

boomstam1.jpg


boomstam3.jpg


boomstam4.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Vier jaar als je de plaat aan beide kanten droogt;);)

Fons
 
A

Athanor

Guest
Ja, maar uit welk deel van de stam komen ze, afhankelijk daar van varieert de kans op kromtrekken. Als ze uit het hart komen heb je de beste kans op redelijk vlakke platen.


Fons
 
A

Athanor

Guest
Mooi, drogen maar en er wat moois van maken! Heb je al ideeën over het onderstel?


Fons
 
Laatst bewerkt:

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Geen idee nog... Tips? ;-)

Heb geen ervaring met droogkamers, is er dan een groter risico op scheuren?
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ik heb er ook geen ervaring mee, maar dat schijnt wel een risico te zijn. Voor de onderstellen kun je eens kijken naar de werken van George Nakashima.

Fons
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Dat schreef ik ooit eens in 2012 en werd toen gecorrigeerd door Steven Gauwberg die aangaf dat het 5mm per kant was. Meestal droog je aan beide kanten:) en heb toen voor het gemak maar 1 cm geschreven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.