vraagjes omtrent keukenbouw

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
Wij staan op het punt een casco woning te kopen, en zouden deze zoveel mogelijk zelf willen afwerken, zeker wat betreft inbouwkasten etc... en eventueel dus ook de keuken.

Nu heb ik geen ervaring met zo'n projecten. Ik heb wel al wat meubeltjes gemaakt (voornamelijk in mdf, formica, multiplex en grenen), maar een volledige keuken is toch nog iets anders.
En dan zit ik met heel wat vragen over de uitvoering daarvan... ik loop wel nu en dan eens een keukenwinkel binnen om mij te inspireren (zowel qua ontwerp als materiaalgebruik), maar ik vermoed dat de materialen en technieken die grote keukenbouwers gebruiken, niet noodzakelijk de beste zijn voor een hobbyist die met weinig materiaal aan de slag gaat.


Welke materialen gebruik is best voor
-corpus (gelakt MDF, gelakt fineer multiplex, melamine, laminaat, ... of volstaan ikea-corpussen?)
-fronten (gelakt MDF, multi fineer, melamine/laminaat, eventueel massief hoewel ik me daar liever niet aan ga wagen en dat de prijs ook gaat opdrijven)
-hang- en sluitwerk (Blum, Ikea, Hettich, ...)
-aanrecht (massief, composiet, rvs, laminaat, ...)

Wij zijn nog jong en kopen buiten de keuken ook een woning, dus het spreekt voor zich dat het budget beperkt is :eek:
MDF en multiplex kan ik hier zelf verzagen en spuiten of lakken, dus daar kan ik de prijs mogelijk wel mee drukken. Kan je melamine/laminaat ook makkelijk zelf zagen en afboorden zonder specifiek gereedschap, of kan je dat beter laten doen? (heb dat zelf al wel gedaan met een strijkijzertje bij melamine, nog niet bij laminaat).

Het idee is om met 2 zichtmaterialen te werken; het kookeiland en de lage kasten in 'hout' (hoogstwaarschijnlijk niet massief, dus noten formica of iets dergelijks), de hoge kasten wit gelakt. Eventueel wil ik wel eens een plannetje posten moest dat nuttig kunnen zijn.


Alle tips en ervaringen zijn welkom, ook de tips die niet met bovenstaande vragen te maken hebben, ik kan er maar iets van opsteken!
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Prijstechnisch zou je ook kunnen kijken naar de (vernieuwde) keukenkasten van IKEA, en daar zelf frontjes voor maken.
Een onderkast van 80cm breed met twee lades kost bijvoorbeeld € 136,- ga maar eens om hout, ladegeleiders en bevestiging.
Ik weet niet wat je smaak is maar je zou een werkblad van beton kunnen storten.

vb. koakdesign of houtcuisine, heb ik geen aandelen in hoor :p
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik word gelukkig niet gehinderd door veel kennis, wat ik wel weet is dat veel keukenmateriaal op mdf basis afgewerkt is met hpl
hpl is erg hard en stoot je niet zo maar doorheen
Verf/lak is zachter, daar stoot je sneller een beschadiging in, dan beginnen de problemen pas, want MDF waar vocht bij komt gaat uitzetten

Daar moet je dus wel rekening mee houden in je afwerking (of groene mdf gebruiken, maar dat is weer duurder
 

PBT

Actieve deelnemer
Prijstechnisch zou je ook kunnen kijken naar de (vernieuwde) keukenkasten van IKEA, en daar zelf frontjes voor maken.
Een onderkast van 80cm breed met twee lades kost bijvoorbeeld € 136,- ga maar eens om hout, ladegeleiders en bevestiging.
Ik weet niet wat je smaak is maar je zou een werkblad van beton kunnen storten.

vb. koakdesign of houtcuisine, heb ik geen aandelen in hoor :p

Op deze manier ga ik binnenkort voor mijn ouders de nieuwe keuken maken.
Als ik ga rekenen qua tijd, materiaal e.d. ga ik het nooit redden voor het geld waar je bij ikea een keuken voor hebt. Ik heb vaker ikea keukens gemonteerd en dit is echt geen slecht spul hoor! scharnieren en ladegeleiders en alles is van blum, kwalitatief hoogwaardig spul. Overigens hetzelfde dan wat ik zou gebruiken.

Op een veiling hebben we hiervoor wel een grote partij (0.8 m3) eiken gekocht. Hiermee zullen de fronten en zijwanden mee bekleed worden. Ook de voorkanten van de kastjes zullen voorzien worden van eiken fineer.

Alles bij elkaar heb je op deze manier een keuken staan voor de helft van het geld als waar je ze bij een keukenzaak hebt staan. (in eiken dan)
 
A

Athanor

Guest
Je kunt ook eens kijken naar tweedehands keukens op marktplaats. Mijn broer verkocht onlangs zijn ruim 30 jaar oude Bulthaup keuken voor € 100,- op marktplaats. Dan kun je de goede corpussen uitzoeken en gebruiken, eventueel met nieuwe scharnieren en ladelopers. De rest kan dan alsnog naar de vuilstort. Desnoods koop je noge een tweedehands en heb je vorr een paar honderd euro vast genoeg goede kasten.


Fons
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Rij eens tot bij Verboven in geel. Op basis van uw tekening kan je alles laten voorzagen, voorboren ... Jij monteert en stelt de kasten. Maar dan nog heb je bv lijmklemmen sergeanten etc nodig. Keukens Bertels zit daar tegenover, die laten hun keukens maken bij Verboven !

Vb. Deze keukens heb ik zo gemaakt voor een habbekrats:
https://lichtveld84.files.wordpress.com/2013/07/keuken21.jpg
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Hoi Fiddy, Kan je rechhoekige bak maken met een aantal schuiver erin, zo ja dan lijkt een keuken mogelijk.

Groetjes.
 

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
bedankt allemaal voor de interessante reacties!

m'n verontschuldigingen voor het trage antwoord, maar ik heb het nogal druk. Dit project is ook maar voor over iets langere termijn... het casco moet nog gebouwd worden, dus ik kan hem nu toch nog niet opbouwen :D

Rij eens tot bij Verboven in geel. Op basis van uw tekening kan je alles laten voorzagen, voorboren ... Jij monteert en stelt de kasten. Maar dan nog heb je bv lijmklemmen sergeanten etc nodig. Keukens Bertels zit daar tegenover, die laten hun keukens maken bij Verboven !

Vb. Deze keukens heb ik zo gemaakt voor een habbekrats:
https://lichtveld84.files.wordpress.com/2013/07/keuken21.jpg

Interessante link, waarvoor dank!

Ik heb wel al heel wat zaken laten maken op deze manier bij Beulen in Hasselt, en daar kan ik niet van klagen. Maar het lijkt me dat Verboven zich nog veel meer toelegt op 'bouwpakketten' voor zelfbouwers, dus misschien dat dat de prijs wel drukt. En ze zitten ook dichter bij onze toekomstige woning.
Kan je een indicatie geven voor wat jouw keuken aan kasten gekost heeft? En in vergelijking met bijvoorbeeld Ikea?

Zijn hun melamineplaten en afboordingen van goede kwaliteit?
Hoi Fiddy, Kan je rechhoekige bak maken met een aantal schuiver erin, zo ja dan lijkt een keuken mogelijk.

Groetjes.
Dat is me wel al gelukt :D
Zal misschien wel eens een foto posten van één van m'n werkjes. Weinig spectaculair, maar het geeft al een beeld.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
De kwaliteit kies je zelf.

Voor een totaal van 5 dergelijke keukens kwam ik op 2.400,-€ (BTW in) per keuken. Dat is dan wel ALLES inbegrepen, beslag blum schuiven/scharnieren (kliksysteem, werkt fantastisch)... tablet, vuilbakje, afwasbak.... De kasten zijn 18mm met ABS 2mm afgeplakt, rug van 10mm. Op 1 dag klaar / keuken.
Plint van watervast multiplex met tegels bekleed.

Bij de badkamermeubels heb ik wel alles rondom laten afplakken.

't is niet voor niks dat Dovy meer dan 1 miljoen euro winst maakt per jaar. Keukens zijn heel erg overgewaardeerd, net als het vastgoed.
 

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
De kwaliteit kies je zelf.

Voor een totaal van 5 dergelijke keukens kwam ik op 2.400,-€ (BTW in) per keuken. Dat is dan wel ALLES inbegrepen, beslag blum schuiven/scharnieren (kliksysteem, werkt fantastisch)... tablet, vuilbakje, afwasbak.... De kasten zijn 18mm met ABS 2mm afgeplakt, rug van 10mm. Op 1 dag klaar / keuken.
Plint van watervast multiplex met tegels bekleed.

Bij de badkamermeubels heb ik wel alles rondom laten afplakken.

't is niet voor niks dat Dovy meer dan 1 miljoen euro winst maakt per jaar. Keukens zijn heel erg overgewaardeerd, net als het vastgoed.

Dit wakkert m'n interesse nog verder aan... nogmaals bedankt voor de tip :)

Welk materiaal is het werkblad dat er op de foto op ligt? Laminaat?
 
Laatst bewerkt:

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Dat zijn duropal HPL werkbladen, maar ook hier kan je kiezen. Zelfs massief beuk / eik ligt daar op stock (60cm breed), corian kan ook dacht ik. Je kan zo ver gaan als je zelf wil, in mijn geval is het voor verhuur, dus niet voor de grand-cru gekozen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.