Sponningschaaf

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Vandaag heb ik mijn aangeschafte peaktool sponningschaaf uitgeprobeerd. Nu heb een vraag. De schaaf loopt weg uit de sponning.
Komt dat doordat ik het mesje niet naar beneden heb gezet? Of is er een andere oorzaak. Bij het wetten van de beitel zie ik dat de beitel niet tot op het snijvlak rechtloopt maar aan de zijkanten afgeschuind is. Dit vind ik raar.
Graag hoor wat ik moet doen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Verder slijpen tot het snijvlak helemaal recht is.
Dan de beitel zo instellen dat de zijkant gelijk is aan de zijkant van de schaaf. Dit is de zijkant die langs de wand van de sponning schaaft.
De beitel is breder dan de schaaf, je moet altijd opletten dat je de 'wand'kant vlak instelt.

De schaaf loopt weg als de beitel binnen de zijkant van de schaaf valt. Dan snij je namelijk niet precies tegen de wand en zal je bij de volgende schaafgang iets van de wand af gaan. Dit omdat er nog een beetje hout zit.
Na een paar gangen zie je dat de wand schuin wordt.

Het is een kwestie van een beetje proberen en uitvogelen.
Belangrijk is dat het snijvlak haakse hoeken heeft. Niet schuin, niet een beetje rond, echt een scherpe 90 graden hoek.

Groeten, Raymond
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Erg bedankt voor de uitleg. De beitel is smaller dan de schaaf overigens. Ik zal morgen nog eens kijken of ik met instellingen het beeld beter kan krijgen.
De beitel heeft geen haakse hoeken en die was nieuw, dus ik vroeg me af of dat mesje er dan voor moest zorgen dat de schaaf netjes recht naar beneden ging. Als de hoeken 90 graden moeten zijn moet ik veel van de beitel afhalen. Lijkt mij niet wenselijk en logisch voor een nieuw apparaat en veel werk. Ik zal eens vragen bij de leverancier of het normaal is dat de beitelkanten niet haaks zijn, anders moeten ze maar een andere beitel leveren. Het is zo dat de beitel daar waar het geslepene start naar binnen toe gaat lopen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Vurenhout;136239... Lijkt mij niet wenselijk en logisch voor een nieuw apparaat en veel werk. Ik zal eens vragen bij de leverancier of het normaal is dat de beitelkanten niet haaks zijn zei:
Het komt heel veel voor, je zult ook nergens vinden dat ze beweren dat de beitel tot een bepaalde tolerantie haaks is. Ook de veel duurdere merken zullen dat niet garanderen. Je ziet het wel eens bij de vlakheid van de zool die aan een bepaalde eis moet voldoen.

Ik zal de beitel van mijn Lie Nielsen 042 een checken op haaksheid. Ik kan me wel voorstellen dat ie iets taps loopt omdat, zoals Sun Rays al zegt, je de beitel aan de snijkant en half haartje uit laat steken. Tenminste dat hebben de online houtguru's mij doen laten geloven :rolleyes:
Dat de beitel smaller is dan de schaaf is dan wel weer vreemd...
Check eens https://www.youtube.com/watch?v=SpftNdBHXQI
https://www.youtube.com/watch?v=665kmJTV0io

Edit:
Net de beitel van mijn Lie Nielsen opgemeten en ook die is aan de voorzijde een haartje breder.
 
Laatst bewerkt:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Hoi coko,
De 042 is een andere schaaf dan de #778 en daar heb ik over getwijfeld, nu is de vraag of onderstaand normaal is bij de #778 of dat het net als bij de 042 moet zijn.
Hierbij nog een plaatje van de beitel.
Peaktool sponningschaafbeitel.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoi Vurenhout,

Ik heb dezelfde van Stanley, de nr 78.
Daarnaast heb ik ook een kleine van LN en een grote oude houten.
Bij alle schaven geldt hetzelfde: de hoeken moeten haaks en scherp zijn.
Ik vrees dat je zal moeten slijpen tot de hoeken haaks zijn.
Anders blijft ie weg lopen.

Bij dit model heb je ook dat de beitel aan de rechterkant, het brede gedeelte, sneller bot wordt dan het linker gedeelte.
Afhankelijk van de breedte van de sponning.

Groeten, Raymond
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Bedankt dan heb ik voldoende info.
Kan natuurlijk zijn dat een overijverige chinees gemeend heeft de hoeken ook maar even mee te slijpen, want voor zover ik kan zien (en jullie ook) is er geen enkele reden om die schuine hoeken aan een sponningbeitel te maken. Vanochtend een mail naar Baptist gestuurd en ik wacht het antwoord af. Dat ik beitel moet wetten de dekbeitel moet vlakken en schuinen en met een vijl een uitsteeksel weg moet vijlen vind ik niet erg. Maar 3 mm van een nieuwe beitel halen om er mee te kunnen werken lijkt me niet de bedoeling. Als ik dat geweten had, had ik zeker niet deze schaaf gekocht namelijk. Kortom wordt vervolgd.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
De beitel bleek verkeerd uit de fabriek te zijn gekomen. De beitel is kosteloos vervangen en de reiskosten vergoed. Dus wederom een bewijs van zeer goede service.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.