hottub

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Geachte mede houtbewerkers,

Onlangs ben ik in gesprek gekomen met een houtidioot die het wel leuk zou vinden om een hottub te maken.
normaliter gesproken zou ik hem direkt de deur wijzen.
Aangezien dit mij ook aanspreekt ga ik met hem in zee.
Nu is mijn vraag hoe kan ik het beste te werk gaan.
Zijn er dingen waarmee ik rekening moet houden.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Als je zoekt op bad kan je al wat info vinden.

Ik vond hier ook aardig wat informatie: http://www.badenvanhout.nl

Klinkt als een mooi project.

Groeten

Jan
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
Leuk project!

Weet je al hoe je de verwarming van het water gaat aanpakken?
Ik vind het systeem dat de dutchtub (en vast ook vele andere houtgestookte hottubs) gebruikt erg simpel én mooi.
Ter inspiratie:
Asbak.jpg
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Is idd een mooie kachel.
Als ik het goed begrijp zit dit soort dus aan de buitenkant dus heb je meer ruimte in tub zelf.
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
Inderdaad, je bespaart ruimte in het bad met de kachel aan de buitenkant.
Voor de efficiëntie zal het trouwens niet erg goed zijn denk ik.
 

Herman007

Nieuw lid
12 aug 2010
1
0
Deze verwarming functioneerd slecht, omdat de meeste vlammen langs de spiraal gaan, bovendien is het erg brandgevaarlijk. Een afrader dus

:roll:
meubelmaker29 zei:
Is idd een mooie kachel.
Als ik het goed begrijp zit dit soort dus aan de buitenkant dus heb je meer ruimte in tub zelf.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Herman007 zei:
Deze verwarming functioneerd slecht, omdat de meeste vlammen langs de spiraal gaan, bovendien is het erg brandgevaarlijk. Een afrader dus

:roll:
meubelmaker29 zei:
Is idd een mooie kachel.
Als ik het goed begrijp zit dit soort dus aan de buitenkant dus heb je meer ruimte in tub zelf.

Dat brandgevaarlijke lijkt me wel meevallen, een vuurkorf is ook brandgevaarlijk.
Daar houd je toch gewoon rekening mee?

Je kunt er een metalen kap omheen maken om de vlammen meer te leiden zodat het rendement wat hoger wordt. Maar het oog wil ook wat ;)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Herman007 zei:
...bovendien is [deze verwarming] erg brandgevaarlijk.
Nou lijkt het mij erg lastig om een houten kuip gevuld met water in de fik te steken en zie ik in de foto's op dit forum de badkuipen vooral buiten staan. Ik zie niet zo snel hoe dit brandgevaarlijk kan zijn.

Ken je gevallen waarin door deze kachel brand is ontstaan, en wat ging er dan precies mis? Ik ben altijd wel geïnteresseerd in voorbeelden van zaken die op onvermoede wijze mis kunnen gaan.

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.