Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: hottub

hottub

Geachte mede houtbewerkers,

Onlangs ben ik in gesprek gekomen met een houtidioot die het wel leuk zou vinden om een hottub te maken.
    normaliter gesproken zou ik hem direkt de deur wijzen.
    Aangezien dit mij ook aanspreekt ga ik met hem in zee.
    Nu is mijn vraag hoe kan ik het beste te werk gaan.
    Zijn er dingen waarmee ik rekening moet houden.

Re: hottub

Als je zoekt op bad kan je al wat info vinden.

Ik vond hier ook aardig wat informatie: http://www.badenvanhout.nl

Klinkt als een mooi project.

Groeten

Jan

Leuk project!

Weet je al hoe je de verwarming van het water gaat aanpakken?
    Ik vind het systeem dat de dutchtub (en vast ook vele andere houtgestookte hottubs) gebruikt erg simpel én mooi.
    Ter inspiratie:

Is idd een mooie kachel.
    Als ik het goed begrijp zit dit soort dus aan de buitenkant dus heb je meer ruimte in tub zelf.

Inderdaad, je bespaart ruimte in het bad met de kachel aan de buitenkant.
    Voor de efficiëntie zal het trouwens niet erg goed zijn denk ik.

Deze verwarming functioneerd slecht, omdat de meeste vlammen langs de spiraal gaan, bovendien is het erg brandgevaarlijk. Een afrader dus

:roll:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meubelmaker29
    Is idd een mooie kachel.
    Als ik het goed begrijp zit dit soort dus aan de buitenkant dus heb je meer ruimte in tub zelf.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman007
    Deze verwarming functioneerd slecht, omdat de meeste vlammen langs de spiraal gaan, bovendien is het erg brandgevaarlijk. Een afrader dus

:roll:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meubelmaker29
    Is idd een mooie kachel.
    Dat brandgevaarlijke lijkt me wel meevallen, een vuurkorf is ook brandgevaarlijk.
    Daar houd je toch gewoon rekening mee?

Je kunt er een metalen kap omheen maken om de vlammen meer te leiden zodat het rendement wat hoger wordt. Maar het oog wil ook wat

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman007
    ...bovendien is [deze verwarming] erg brandgevaarlijk.
    Nou lijkt het mij erg lastig om een houten kuip gevuld met water in de fik te steken en zie ik in de foto's op dit forum de badkuipen vooral buiten staan. Ik zie niet zo snel hoe dit brandgevaarlijk kan zijn.

Ken je gevallen waarin door deze kachel brand is ontstaan, en wat ging er dan precies mis? Ik ben altijd wel geïnteresseerd in voorbeelden van zaken die op onvermoede wijze mis kunnen gaan.

Arthur

Forum Rechten