hoofbord aan het bed bevestigen, los van de muur

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Hoi,

Ik wil graag zelf een hoofdbord maken en bijgaand ontwerp spreekt me heel erg aan.
Ik denk aan 2 platen underlayment tegen elkaar aan gelijmd en geschroefd (om de juiste dikte te krijgen), bekleed met schuimrubber en stof.

Mijn zorg zit bij hoe ik het hoofdbord stevig aan het bed bevestig, zodat ik er tegenaan kan leunen.

Mijn bed staat met het hoofdeinde richting het raam. Ik kan het bed niet strak tegen de muur aanzetten, omdat er gordijnen tussen zitten.

Ik denk nu aan het vastzetten van het hoofdbord aan de box van de boxspring. Ik ben alleen bang dat het dan gaat afbreken als ik er tegenaan ga leunen of maak ik me zorgen om niets?
nilson-menton-bed-leather-detail21.jpgshowroom-wim-hanenberg-0541.jpgafbeelding5.jpg
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Kun je misschien wat foto's plaatsen van de constructie van de boxspring?
Als die sterk genoeg is en een houten skelet heeft kun je misschien met deubels, domino's of lamellen het eraan vast lijmen zonder de stoffering er af te halen (moet je dan wel plaatselijk doorheen frezen).
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
ik heb foto's, maar ik weet niet of het veel duidelijk maakt. Aan de buitenkant is niets te zien, omdat deze bekleed is. Ik wil de boxen opnieuw bekleden. Op de foto is te zien waarom. Ik heb ook foto's gemaakt van de onderkant, maar die zijn vrij donker zoals je kunt zien.

2015-01-29 15.54.50.jpg2015-01-29 15.54.59.jpg2015-01-29 15.54.32.jpg
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ik denk aan 2 platen underlayment tegen elkaar aan gelijmd en geschroefd (om de juiste dikte te krijgen), bekleed met schuimrubber en stof.

Mijn zorg zit bij hoe ik het hoofdbord stevig aan het bed bevestig, zodat ik er tegenaan kan leunen.
zorgen om niets?

Je kunt ook direct 40mm dik multiplex gebruiken.

Ik denk dat Hunto z'n idee wel werkt, je maakt dan een soort van keerwand (evenwichtsconstructie)
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Een L-constructie maken, zodat het bed op de ombouw staat?

Ik ben bang dat de constructie dan gaat afbreken, omdat er geen tegendruk is. Als ik de constructie laat doorlopen, dan is er alleen tegengewicht zodra iemand op het bed zit. Daarnaast komt het tegenwicht dan alleen van de twee voorste poten en moet ik ook nog de achterste poten verhogen.

Ik denk nu aan een 4-tal hoekprofielen die ik er aan de achterkant tegenaan ga zetten. Een soort van schoren.
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Je kunt ook direct 40mm dik multiplex gebruiken.

Ik ben bang dat ik dat niet getild en vervoert krijg. Ik heb 290 cm in totaal nodig. Daarbij komt dat ze zulke dikke platen meestal niet zagen bij de bouwmarkt. Ik kan wel klussen, maar tillen is een ander verhaal (kleine vrouw/kleine auto/slecht excuus).
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Je kunt ook een kader van bijvoorbeeld 44x70 balkjes maken, daar een sponning infrezen/zagen en er een plaat 18mm in aanbrengen aan een zijde.
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Op het hoofdbord van mij boxspring zitten gewoon rechthoekige ijzeren stangen die onder de boxspring in daarvoor voorziene ijzeren beugels schuiven, daar een boutje in, en klaar.
Eventueel kan je aan deze horizontale stangen nog een verticale stang lassen om meer stijfheid in de constructie te brengen.

Het hoofdbord staat ook nog op de grond met pootjes natuurlijk.

mvg
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
mijn eerste gedachte was een een constructie maken van 4 cm bij 4 cm balken en daar vervolgens mdf platen of multiplex tegenaan timmeren. 4 cm breed vond ik heel mooi, maar het veel extra werk als ik met twee platen van 2 platen van 1,8 op 3,6 cm uitkom. Met die 4 mm verschil leer ik wel leven. Voor het bekleden lijkt het me handiger als het een "volle" plaat is ipv een holle plaat. Dat is tenminste wat ik denk dat je bedoelt, maar misschien begrijp ik je verkeerd. Als ik een strakke plank heb, dan kan ik er schuim opplakken of aan vast nieten. In jouw constructie lijkt me dat wat lastiger, maar nogmaals, misschien begrijp ik het niet goed.
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Op het hoofdbord van mij boxspring zitten gewoon rechthoekige ijzeren stangen die onder de boxspring in daarvoor voorziene ijzeren beugels schuiven, daar een boutje in, en klaar.
Eventueel kan je aan deze horizontale stangen nog een verticale stang lassen om meer stijfheid in de constructie te brengen.

Het hoofdbord staat ook nog op de grond met pootjes natuurlijk.

mvg

Tja, die stangen lijken me dan weer een typisch halffabrikaat, waarvan ik niet weet waar ik die moet zoeken, als ik ze al gevonden krijg. Aan ijzer waag ik me sowieso niet. Ik vind hout genoeg qua hobby.
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Dag Martijn,

Toevallig ben ik vanmiddag bij de Ikea geweest om te kijken hoe zij het oplossen en ben ook bij de Bekkestua uitgekomen.
Deze constructie zweeft, maar voor de stevigheid wil ik alles ook nog op de grond laten staan. Nu even gaan tekenen/puzzelen voor de constructie.
 

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
Ik vond het ook wat minimalistisch maar het geeft een aardig idee hoe je probleem eventueel opgelost kan worden.
Tevens zou ik het niet met twee losse delen doen maar uit een stuk. (Verhuizen wordt dan wel een probleem maar dat is voor later)
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Ja, daar gaat mijn voorkeur ook naar uit. Ik zit meer met de lengte. Bij Ikea is het hoofdbord even lang als de bedden. Ik wil graag een constructie die ook de nachtkastjes "omarmen". Ga er maar even vanuit dat ze bij Ikea echt wel weten wat ze doen en niet graag risico's nemen (klachten van klanten).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.