Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Onderwerp: Welke schuurmachine

Welke schuurmachine

Ik ben redelijk nieuw in het hout gebeuren. Maar na enkele kasten en 2 tafels te maken heb ik de smaak wel te pakken.
    Ik moet binnenkort mijn binnendeuren opnieuw schilderen en zou daarom een nieuwe schuurmachine willen kopen. Die ik daarna ook nog voor andere projecten kan gebruike. Nu was mijn vraag welk type schuurmachine kan ik het beste kopen. Roterend, vlak, excentrisch? Ik heb eigenlijk geen idee welk type ik het beste gebruik voor welke toepassing. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Grtz

Excentrisch.
    Deze laat geen zichtbare sporen na.
    dus mooier resultaat.

Met een ronde heb je natuurlijk beperkt bereik, maar schuurt wel sneller
    Met zo een delta vorm kun je beter in de hoeken komen
    Heb je geen haast of moeten er vele lagen verf verwijderd te worden zou je bijv. ook een Festool DTS 400 kunnen overwegen (of iets wat er op lijkt, maar dat is afhankelijk van je wil uitgeven)
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Voor afwerken zou ik kijken naar een vlak schuurmachine. Bij excentrisch ga je heel snel veel te hard. Ik weet niet of je al vaker geschuurd heb. Met goedkope schuurmachine heb je snel last dat je handen gaan tintelen, geen stofafzuiging hebben en helemaal niet zoveel materiaal afnemen. Ik zou voor een schuurmachine naar een goede merk kijken, Het is wel echt prijzig. Maar ze geld echt wel waard zeker als je veel dingen te schuren kijk eens naar de DTS400 van festool, ze worden regelmatig 2e hands aangeboden.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Moeten alle verflagen er af, of komt er alleen een nieuw laagje erop?

Denk ook aan een occilerende machine. Daar kan een delta schuurzool op, maar ook een profielschuurset. Dat kan erg handig zijn bij paneeldeuren.

Ik schuur zelf bijna alles met de combi van excentrisch en occilerend.

Als alles er eerst afmoet kan je misschien aan een lakfrees denken en dan nog eens opschuren.

Ik schuur zelf bijna dagelijks. Bijna altijd dekkende verf. Gebruik meestal de rts 400 van festool. Voldoet uitstekend. Ja ik heb nog een paar andere festool schuurmachines maar deze gebruik ik weinig. Moet je veel oude lagen verwijderen dan kost het meer tijd. Of je moet gaan krabben. Bij velen gaat dit niet goed en komen er voren in. De machine 7s geschikt voor continue gebruik. De kleine krasjes zie je na het schilderen toch niet meer.

Ik ben zeer tevreden met mijn excentrische schuurmachine. Had ik jaren eerder moeten doen. Stofzuiger erbij is ook erg prettig.

Ik heb een mafell, maar anderen zullen w.s. ook prima voldoen

Na jullie adviezen wat gerichter gaan zoeken op de Festool site en de Rotex RO 90 DX tegengekomen.
    90mm excenter en Delta zool. Wat is jullie mening hierover?

De Rotex RO 90 DX is hele goede machine, ronde zool en driehoek, grof en fijn schuren in één.
    Rotex mode is erg geschikt voor snelle afname van verflagen of hout.
    Maar aangezien de ronde zool maar 90 mm is minder geschikt voor grote oppervlakten.
    Machine is ook enigszins uit balans en moet je bijna altijd met 2 handen bedienen.
    Ik zelf prefereer een machine met de grip zoveel mogelijk boven de schuurzool en te bedienen met één hand zeker als je vertikaal werk moet schuren.
    Dat is gewoon efficienter en minder vermoeiend.
    Ik denk dat een Festool DTS400 of RTS400 beter is voor het schuren van deuren en kozijnen.
    De DTS wordt door bijna iedere schilder in Nederland gebruikt.
    Ik vindt zelf dat de punt van het Delta schuurpapier te snel slijt en werk altijd met een RTS waarvan je het schuurpapier na slijtage gewoon kunt omdraaien.

Succes met de keuze.

Forum Rechten