Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: Berkenhout drogen

Berkenhout drogen

Hallo mensen,

Ik heb enkele dikke stukken berkenstam kunnen krijgen. Berken is erg mooi hout voor houtdraaien, maar het nadeel is dat het erg gevoelig is voor aantasting van blauwschimmel, het zogenoemde slaap. Ik heb eens een stammetje gewoon rustig laten drogen, maar dat was zo aangetast dat het onbruikbaar was geworden.

Hoe moet ik het dan doen? In hanteerbare stukken zagen en dan op een warme, droge plek leggen? Lijkt mij het beste, en dan maar zien hoe het gaat.

Re: Berkenhout drogen

Waarschijnlijk zal het hout zo aan de lucht niet snel drogen vanwege de te hoge luchtvochtigheid, ik heb weleens wat gelezen over drogen in de oven of magnetron, waar dit stond weet ik niet meer, en lijkt me ook niet praktisch..

Hoi Wilco.
    De kopse kanten kun je insmeren met kaarsvet of (wat ik doe) 2 x met goedkope houtlijm, die verdund wordt met water. Zijn het kleine stukken, dan kun je ze met ingesmeerde koppen opbergen onder zaagsel of houtspanen. Dan droogt het in een rustiger tempo met minder kans op scheuren. Niet in de zon of al te veel tocht. Een schaal kun je ook grof voordraaien tot ongeveer 4 cm dik en dan ingesmeerd opbergen in het zaagsel.
    Steeds gaat het erom, dat het droogproces niet te snel maar gecontroleerd verloopt. Zo nu en dan even inspecteren dus.
    Er is pas een nieuw boekje uitgekomen over houtdrogen. Ligt vast wel op de komende demodag in Assen.
    Veel succes.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

beste wilco

je moet het berkenhout lekker laten "slapen" dan kom ik dat wel weer ophalen!!!

rick

Woodworker,
    Ik smelt mbv van een verfföhn Parafinekaarsjes van waxinelichtjes direct op de koppen van de stammen. Dit om te voorkomen dat het hout in de lengterichting te snel droogt. Zo behandeld leg ik de stammen buiten onder een afdak zodat het droog blijft, maar wel de wind tussen het hout kan komen. Als richtlijn geld dat het hout ongeveer 2 cm per jaar droogt. Met een stammetje van 10 cm doorsnee ben je dus 2?? jaar onder weg voor je het kan gebruiken. Voordraaien b.v. bij schalen bekort de droogtijd aanzienlijk. Ervaring leerd dat berkenhout bij het drogen vrijwel niet scheurd met de vermelde voorbehandeling.

M.vr.gr. Quirinus

Het gaat me niet zozeer om het normale droogproces, daarmee heb ik al wel enkele ervaringen mee opgedaan. Het gaat me hier echt om hoe ik berkenhout kan laten drogen zonder dat het helemaal brokkelig wordt door schimmels, het zogenaamde slaap. het schijnt dat je berkenhout nat moet draaien, maar ik heb zoveel gekregen dat ik dan 3 dagen aan het draaien ben.

Kort samengevat: is het mogelijk om grotere, dikkere stukken berkenhout zo te laten drogen dat het echt droog wordt, maar toch nog gewoon hout blijft?

Schimmel kan je voorkomen door het hout in een droogoven te drogen. En ik heb wel eens gehoord dat je het hout met benzine of minerale oile in kunt smeren. Dat dood en voorkomt ook schimmel. Het zal allemaal best moeilijk blijven. Als het hout nog nat is mag het niet al te warm worden, want dan groeit schimmel als een gek. Of het moet juist heel erg warm worden, dat dood de schimmels. Maar ik zit hier alleen maar wat dingen te spuien die ik hier en daar gelezen heb, ervaring heb ik niet.

Woodworker,
    Schimmel in het hout ontstaat als het hout gedurende het drogen in contact komt of blijft met vocht. Als je na de koppen van de stam hebt behandeld en dan buiten droog onder een afdak legt dan kan er geen schimmel in komen en wordt het hout ook niet brokkelig. Je houd dan gewoon droog hout over.

M.vr.gr. Quirinus

Kijk, dat is wat ik wilde weten, bedankt!

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@quirinus
    kan je hiervoor "gewone" waxinelichtjes gebruiken? momenteel gebruik ik houtlijm maar kaarsvet kan wel eens goedkoper zijn. lijkt me wel langer te duren. pak je de waxinelichtjes vast met een tang of iets dergelijks?

@wilco
    slaap is toch mooi ? maar inderdaad het draait enorm beroerd. kom je binnenkort nog eens buurten?

Forum Rechten