Schaal in beuk en segmenten marantie

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Een tijdje geleden heb ik een kom gedraaid uit beuk met segmenten uit marantie, na een week voelden de segmenten opnieuw oneffen aan ondanks dat het hout toch vele jaren oud was. Daarom heb ik het nu pas weer geschuurd en afgewerkt met shellawax hopelijk blijft het nu zo ??? Gr Stefan

IMG_2098.jpgIMG_2099.jpgIMG_2099.jpgIMG_2100.jpg
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Ja Wim die is ook inderdaad vrij zwaar maar ik was bang dat de segmenten zouden los komen wanneer ik ze dun zou maken, is namelijk de eerste keer dat ik met segmenten werk vandaar. volgende keer wat fijner werken.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Stefke mooie kom, Hout beweegt, het werkt omdat het vocht uit de lucht opneemt of er aan terug geeft, hoe beter je het hout afdicht met een finish die geen/weinig vocht doorlaat, hoe langer en minder het hout zal werken.

Met hout verwerken heb je ook nog te maken met spanningen in het hout, als je hout bewerkt word het evenwicht van de spanning veranderd en zal het hout bewegen tot het weer in evenwicht is.

Beuk is een hout dat meer werkt dan meeste hout, en omdat het een block was die je uitgedraaid hebt, ging het bewegen, en dat is waar je grootste kans van falen ook is, omdat anders beweegt dan de segmenten moet de houtlijm dat verschil opvangen, soms breekt die bond en gaat het scheuren :(
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.