Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

glijmiddel vlak-/vandiktebank

Welk soort glijmiddel kun je nu het best gebruiken om de bladen van de vlak-en vandiktebank super glad te houden. Tot nu toe gebruik ik eigenlijk alleen de spray van bison die het op zich goed doet maar wel weer snel is uitgewerkt vind ik. Laatst hoorde ik van een gepensioneerde timmerman,wij gebruikten vroeger altijd diesel uit een oliespuitje. Of het insmeren met kaarsvet? De diesel heb ik overigens nog niet geprobeerd, het kaarsvet wel en was hier minder enthousiast over. Wie heeft er tips over wat het best hiervoor is?
    mvrgr. Nol

Re: glijmiddel vlak-/vandiktebank

Hallo Nol,

Hierover is al eerder geschreven in het topic over onderhoud van mijn schaaf.
    Even via de zoekfunctie van dit forum verder neuzen.
    Dieselolie is ook al eerder geopperd.

Groet,

Kor

Wordt het hout niet vies als je dieselolie gebruikt of andere glijmiddel.

Kor,
    bedankt het staat inderdaad uitgebreid beschreven bij hand- gereedschappen "opknappen van mijn schaaf". Het is wel even zoeken, wat dat betreft zou het handiger zijn als het hele glijverhaal onder de noemer "glijmiddelen" zou staan lijkt me..
    gr. Nol

hallo ik gebruik zelf silbergleit op mijn vlak van dikten bank is tekoop in en grote pot
    bij felder en makkelijk aantebrengen
    je kan ook waxileit nemen zit in en spuit bus maar is wat prijs betreft ook niet duur maar je verbruikt er wel meer van
    maar kijk even op de site van felder daar hebben ze aardig wat keus

hakkelaar

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008

Ik gebruik kaarsvet voor mijn schaaf en dat werkt perfect, je moet het wel even warm wrijven met wat schaafkrullen en dan kan je er op schaatsen, kost niks .

Forum Rechten