Wandkubus, alternatief eiken

WRX

Nieuw lid
24 mrt 2014
7
0
Hallo allemaal,

Hier een hobby klusser. Een kennis vroeg me of ik 2 wandkubusen wilde maken van massief eiken.
Prima, was mijn antwoord. Zou als volgt moeten worden:

50 cm hoog, 50 cm breed, en 30 cm diep. Als hout maten anders uitkomen mag het best enkele cm afwijken.
Dikte van het hout 5 a 6 cm. De 4 hoeken in verstek verlijmd.

Dus ik vandaag even naar de houthandel, maar . . . . . geschaafd, gedroogd en foutvrij eiken van die afmetingen kost nogal wat. Kwam incl schaven al op bijna E 100 per kubus. Beetje veel van het goede.

Wat is volgens jullie een goed alternatief voor eiken om toch een wat aparte uitstraling te hebben.
Steigerhout zou maar een paar euro kosten, maar dat wil je niet in je woonkamer . . . .
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je kan het ook fineren.
Dan maak je het van MDF en plakt daar een laagje eiken op.
Dan wordt het ook niet zo zwaar, het MDF kan je hol maken. En je kan er een mooi ophangsysteem in weg werken.

Groeten, Raymond
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Je kan de kubussen ook optisch dik maken. Dus de wanden van bijvoorbeeld 2 cm dik en de binnenkant/onderkant opdikken met latten van 4 cm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.