Welke compacte slagschroevendraaier?

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
De laatste tijd ben ik vrij veel vijzen/bouten aan het schroeven.
Ik heb een Makita slagschroevendraaier (18v) die goed zijn werk doet, alleen begint deze na een tijdje erg zwaar te worden, zeker als ik boven mijn hoofd moet werken.
Tegenwoordig zijn er al een pak nieuwe machines uit met een kleinere batterij, maar die bijna even krachtig zijn dan de 18v machines van enkele jaren geleden.

Momenteel heb ik 2 machines op het oog, namelijk een Makita en een Milwaukee.
Makita: http://www.toolnation.nl/makita-td090dwe-10-8v-slagschroevendraaier-gratis-bitset.html?sqr=Makita%20TD090DWE&
Milwaukee: http://www.toolnation.nl/milwaukee-m12-cid-202c-slagschroevendraaier-12v-2-0ah.html

Mijn voorkeur gaat op dit moment naar de Milwaukee.
Deze heeft 2 standen + koolborstelloze motor + krachtiger dan de Makita.

Heeft iemand nog andere tips of ervaring met bv Milwaukee?
Ik weet dat dit in Chinese handen is gekomen, maar op het internet lees ik alleen maar positieve verhalen over deze machine.
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Als ik tussen die 2 moest kiezen zou ik ook voor de Milwaukee gaan. Puur omdat deze koolborstelloos is en deze een accu heeft van 2.0 ah ( wat ook geheel best wel belangrijk is ). Door deze betere eigenschappen heb je zowiezo met 1 accu meer schroef plezier. Ook zijn de koolborstelloze varianten sterker . Corrigeer als ik ongelijk heb maar volgens mij is de makita ook een verouderde machine. Met het merk Milwaukee heb ik geen ervaring maar de ervaring die ik net zoals jou lees zijn veel belovend.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik zou eerst eens zo'n lichtere machine proberen om te kijken of je echt verschil merkt tijdens het werken, als een lichtere machine er langer over doet om de schroef weg te draaien, moet je langer kracht zetten en wordt je werk niet lichter. Zelf heb ik meerdere Milwaukee 12 v machines, zijn op zich goed, niet al te duur, maar er zijn denk ik betere.
 

PBT

Actieve deelnemer
ik zou zelf niet voor de milwaukee gaan. Enkele jaren geleden bij een bedrijf gewerkt waar ze ook alles van milwaukee hadden. Vond het nogal zwaar in tegenstelling tot bosch blauw en andere merken. In milwaukee werd toendertijd erg veel ijzer gebruikt voor b.v. de snelspanboorkop en dergelijke. Ik heb in de 5 jaar daarna echter geen milwaukee accumachines meer in handen gehad dus weet niet hoe ze nu zijn
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Vandaag even langs een Milwaukee dealer geweest, deze gaf me korting waardoor ik slechts 20€ duurder uitkwam dan bij toolnation :)
Vandaag of morgen ineens eens testen, maar de machines weegt toch al een pak minder.
De Milwaukee heeft 135 nm, mijn Makita heeft er 160, dus zo heel groot is dit verschil niet.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik heb zelf een compacte slagschroevendraaier van milwaukee m12 met de 1,5 ah accu's ben er erg tevreden over.krachtzetten om de bit in de schroef te drukken is veel minder als bij een accutol.maar gewoon proberen en mocht je ontevreden zijn terug brengen als dat mogelijk is tenminste,maar dat verwacht ik niet.
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Heb geen aandelen hoor maar bij Makita is er nu (tm maart) een deal waarbij je een gratis accu krijgt bij een machine zonder accu. Als je dus al een makita met lader hebt is dat misschien interessant.
http://www.makita.nl/gratisaccu/
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik heb een 12v slagschroevendraaier van AEG is t broertje van de Milwaukee, erg degelijk spul.... dus de Milwaukee zou nog beter moeten zijn !
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Daarnet even gebruikt voor het bevestigen van rails voor plankendragers.
Plug in de muur een vijzen maar.
Prachtige machine.
De 2 standen zijn erg handig.
De eerste is voor fijn werk, de tweede is om te vlammen.
Deze moet echt niet onderdoen voor mijn 18v Makita.

Ik heb gezien dat men shockwave bitjes heeft van Milwaukee.
Deze zijn sterker dan gewone bitjes, althans, dat beweren ze.
Iemand ervaring mee? Want zo'n slagschroevendraaier zorgt voor meer stress op zo'n bit.
 

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Ik heb de makita sinds een halfjaar. Ooit samen in een combi gekocht met gewone accuschroevendraaier van makita. en heel tevreden van. ik moest lange vijzen van 120 x 6 in tropisch hardhout vijzen en dit ging toch vlotjes , mits voorboren natuurlijk.
Machine is heel licht in de hand en toch genoeg koppel. Waarschijnlijk niet zo krachtig als 18V maar dat is idd een pak zwaarder.
De milwaukee heb ik geen ervaring mee.
 

Mrt

Nieuw lid
31 jan 2013
15
0
Zelf gebruik ik 10,8V slagschroevendraaier van Bosch. Erg krachtig en je kunt er de hele dag lachend mee boven je hoofd werken. 2.0Ah accu erin en je kunt tijdje vooruit. Ook andere merken hebben deugdelijke 10,8V machientjes. Die zou ik toch ook eens bekijken als ik jou was.
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
heb even gekeken en zo te zien wegen de machines die je overweegt een 1000 gram, als ik een standaard 18V makita bekijk weegt deze 1300 gram.

Ik heb bv zelf een 18Volt dewalt met 4,0 Ah batterijen, hierin passen ook 1.5 Ah 18V batterijen. (4ah batterij weegt 640gram, 1.5 ah batterij weeg 350 gram, verschil van 290 gram).
Indien dit voor jou makita ook mogelijk zou zijn, zou je eenvoudig het gewicht kunnen verlagen door een lichtere batterij te gebruiken ...

mvg
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Vandaag nog een karretje gemaakt voor het opbergen van mijn plaatmateriaal + resthout.
Alles gemaakt met mijn getrouwe Festool CXS en alles vastgezet met de Milwaukee.
Zéér goede machine, geen last gehad van armen/polsen.
Mijn Makita heeft slechts 1 stand.
Als de Milwaukee op de 2e stand staat vlogen de vijzen erg enorm snel door.
De 1e stand is ook heel handig (19 Nm ipv 135 Nm), vooral om fijner werk mee te doen.
Kortom, supermachine! :)
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Ik ben erg blij met de Bosch Blauw 10.8V serie. Fantastische bouwkwaliteit, accu gaat lang mee en het lage gewicht helpt erg.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Gebruik hier al een jaar of twee die shockwave bits in een Makita slagschroefmachine. Rond doosje met 10-tal bits erin + een adapter. Mix van Torx, posidriv, en philips. Heel goed spul. Ook het doosje is stevig en goed bedacht, alleen de letters erop zijn wat klein geschreven en daardoor is het soms wat zoeken om het correcte bitsje te kiezen.

Ik heb pas een eerste bitje afgebroken en dat was waarschijnlijk nog mijn fout ook want verkeerde maat gebruikt (Torx 15 ipv t20 of zo). De correcte bits gebruiken, daar let ik anders wel goed op.

Hier komen anders geen impact Dewalt bits meer binnen. Is naar mijn mening standaard chinees spul met een extra zwart kleurtje, meer niet.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Heb laatst een DeWalt bitje gesloopt welke met mijn slagschroevendraaier meegeleverd was. Viel me tegen hij lang hij mee is gegaan, was een bitje welke ik bijna niet gebruik. Heb zelf ook de Shockwave bitjes en heb hier nog geen minpunten aan ontdekt.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik denk dat ik beiden eens ga proberen, op het internet zijn de meningen blijkbaar zeer verdeeld.
Ik ga beginnen met de shockwave bitjes van Milwaukee.

Intussen al redelijk wat schroefwerk gedaan en nog steeds zéér tevreden over deze machine.
Ook de 2 standen zijn heel gemakkelijk, ik had niet verwacht dat ik deze zoveel zou gebruiken.

Mijn werkplaats begint vorm te krijgen, binnenkort eens wat foto's plaatsen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.