triplex tijdelijk op elkaar kleven

Francisco

Nieuw lid
26 jan 2015
5
0
Omdat er geen specifieke rubriek is voor figuurzagers (what's in a name?) plaats ik mijn vraag maar hier.
Ik wil 2 of 3 platen triplex op elkaar kleven om ze daarna samen in één keer uit te zagen. Maar daarna moeten ze weer makkelijk van elkaar kunnen gehaald worden.
Ik heb al gedacht aan dubbelzijdig kleefband zoals men gebruikt om vloerbedekking te kleven maar dat is toch zo dik. Hoe kan ik zo iets doen?
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Aan elkaar schroeven op stukken die je achteraf wegzaagt of ligt dat te voor de hand ?
 

jeffrey

Nieuw lid
7 feb 2013
22
1
Kan je ze niet met kleine spijkers eerst vastzetten op elkaar.
en dan zagen en voorzichtig uit elkaar halen.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Weet niet meer waar ik het heb gezien, (denk de woodwhisperer), en daar lijmde hij een papieren blad met houtlijm er tussen. Niet al te veel lijm gebruiken. Dan kan je dat nadien splijten en het papier wegschrapen/schuren/schaven.
Als het enkel is om twee/drie exacte stukken te hebben kan je ook gewoon 1tje doen en de rest nafrezen...
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik zou zeggen dubbelzijdig tape. Dat gaat maar om een millimeter of 2 wat er per laag bij komt
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Dat zijn al een paar goede oplossingen.
Zelf gebruik ik als ik 2 delen tijdelijk op elkaar wil houden gewoon schilderstape aan de buitenzijde, de platen vrij goed op elkaar zitten als er maar op 2 zijden nog tape zit.

Dubbelzijdige tape is er ook in dunne versies, maar die kleven te goed en is het goed mogelijk dat het hout beschadigd bij het uit elkaar halen.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Als het enkel is om twee/drie exacte stukken te hebben kan je ook gewoon 1tje doen en de rest nafrezen...

Bij figuurzagen is dat moeilijk hoor: figuurzagen is heel fijn werk, frezen komt er meestal niet aan te pas.

Er bestaat hobbytape om foto's in foto'albums te kleven. Dit is fijn dubbelzijdig plakband (ong. 5mm breed) die niet al te sterk kleeft op hout.
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
Er is inderdaad geen aparte rubriek voor figuurzagen, terwijl dat vast wel een grote groep is.
Als je als zoekterm "figuurzagen" invult zie je dat de posts hierover verspreid liggen over alle onderwerpen.
Misschien een optie om deze rubriek te maken ?
 

Francisco

Nieuw lid
26 jan 2015
5
0
Ik ben overweldigd door het grote aantal antwoorden. Allemaal hartelijk bedankt.
Waarschijnlijk is mijn commentaar op de antwoorden voor velen interessant om lezen. Ik had die al eens gemaakt maar het vele werk is verloren gegaan door wellicht een onhandigheid van mij. Hieronder dus opnieuw:
1) Mijn bedoeling was/is om verschillende houtsoorten (kleuren) tegelijk uit te zagen en ze dan opnieuw in elkaar te passen zoals een gekleurde tekening. Er zijn dus geen stukken die wegvallen en nagels en vijsjes zijn bijgevolg geen goede oplossing.
2) Op elkaar lijmen, eventueel met papier er tussen, is ook niet zo best omdat houtlijm het hout aantast en men dan achteraf met overmatig veel schuurwerk zit.
Een speciale lijm zoals bvb op plakband zou natuurlijk wel een prima oplossing zijn maar overal waar ik daar naar gevraagd heb werd ik bekeken alsof er iets mis was met mij. (wat natuurlijk niet uitgesloten is maar naast de kwestie) "Is er een chemicus in de zaal?"
3) Dubbelzijdig tape geeft inderdaad (na een dag of zo) een zo sterke verbinding dat de stukken niet meer zonder beschadiging uit elkaar kunnen genomen worden.
4) Die tape voor foto's is iets waar ik naar op zoek zal gaan. Maar ik vrees dat die nog uiterst moeilijk te vinden zal zijn. Wie kleeft vandaag de dag nog foto's in een boek?
5) De stukjes gedeeltelijk uitzagen en met schilderstape aan elkaar kleven is de manier die ik tot nu toe gebruikt heb. Dat ik nu deze vraag op het forum zet zegt wellicht genoeg.

Heeft iemand hier al eens geexperimenteerd met sterk verdund behangplaksel dat dus maar een beetje kleeft? (Of is er een merk plaksel dat van China komt? :) )
Ik ben dus nog steeds op zoek naar de ultieme oplossing.
Francisco
 

Francisco

Nieuw lid
26 jan 2015
5
0
Bedankt Xanax, dit is hoogstwaarschijnlijk dè oplossing. Enkel eerst wat experimenteren en ervaring opdoen met de droogtijd en Kees is klaar. (en ik ook :) )
 

shadowman

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
181
0
Fotostickers kun je gewoon nog kopen in de winkel.
er zijn nog genoeg mensen die ze gebruiken.
bij een primera of bruna hebben ze zeker.
Succes
 

Francisco

Nieuw lid
26 jan 2015
5
0
Mijn commentaar op dubbelzijdige tape heb ik al gegeven.
Bedoelt u met 'low-tack' lijm hetzelfde als wat Xanax suggereerde? Hebt u misschien ook een merk of zo?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.